به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” نمایندگان حکومت طالبان کنترل کنسولگری افغانستان در شهر خاروغ، مرکز استان بدخشان کوهستانی تاجیکستان را تحویل گرفتند.

وزارت خارجه حکومت طالبان در ۱۰ فروردین ماه، پس از دیدار و گفت‌وگو با مسئولین کنسولگری افغانستان در شهر خاروغ مرکز استان بدخشان کوهستانی در جنوب تاجیکستان، کنترل این کنسولگری را به دست گرفت.

پیش از این هیئتی از مقامات طالبان به سرپرستی محمد موسی امیری، رئیس بخش مالی و اداری وزارت خارجه طالبان در ۴ فروردین ماه، از کنسولگری افغانستان در شهر خاروغ دیدار و با مسئولین آن پیرامون همکاری مشترک، جابجایی دیپلمات های طالبان در کنسولگری و تعمیر ساختمان کنسولگری گفت‌وگو کرده بودند. این دفتر نمایندگی در ماه‌های اخیر نیز برای متقاضیان، گذرنامه و شناسنامه افغانستانی صادر کرده و کارمندان آن حقوق بهمن و اسفند ماه ۱۴۰۱ ه.ش خود را از حکومت طالبان دریافت کرده‌اند.

برخلاف این موضوع، محمدظاهر اغبر، سفیر حکومت پیشین افغانستان در تاجیکستان همچنان کنترل سفارت این کشور در شهر دوشنبه را به عهده دارد و از حامیان احمد مسعود و جبهه مقاومت ملی افغانستان به شمار می‌رود. اغبر تاکنون از هرگونه همکاری و تحویل سفارت افغانستان به حکومت طالبان خودداری کرده و با سیاست‌ها و دستورات این گروه مخالفت کرده است. وزارت خارجه طالبان نیز حکم برکناری او را در ۵ آذر ۱۴۰۱ صادر کرده است اما اغبر با پشتیبانی دولت تاجیکستان و آمریکا از این دستور پیروی نکرده است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.