شیعه؛ هدفی آسان!

یکشنبه 8 مرداد 1402 - 16:41
https://iswnews.com/?p=99786

شیعیان قربانیان سهل الوصولی هستند که هرگاه داعش دست بسته و مستأصل می‌شود بیش از پیش برای اثبات وجود خود به کشتن آن‌ها همت می‌گمارد.

در روز تاسوعا به تقویم کشورهای عربی انفجاری در زینبیه در حومه دمشق رخ داد که طی آن چند تن شهید و چند تن دیگر زخمی شدند. ساعاتی بعد داعش که روزهای خوبی را از سر نمی‌گذراند این عملیات را بر عهده گرفت. در واقع می‌توان گفت شیعیان همواره قربانیان سهل الوصولی بوده‌اند که داعش از رهگذر کشتن آن‌ها با پر کردن اینفوگرافیک خونین هر هفته خود بر بقای خود صحه می‌گذارد.

چندین سال پیش و در دوره‌ای که طالبان هنوز در افغانستان بر سر کار نیامده بود، می‌شد یک الگوی متناوب از کشتار شیعیان در عراق و افغانستان را احساس کرد، به گونه‌ای که داعش تلاش می‌کرد یک هفته اینفوگرافیک خونین خود را با قربانیانی از شیعیان سهل الوصول افغانستان و هفته بعد آمار خود را با قربانیان عراقی پر کند. بعد از روی کار آمدن طالبان و در ایامی که طالبان هنوز تثبیت نشده بود، کشتارهای هفتگی در نمازهای جمعه شیعیان در افغانستان ماده لازم برای نمایش بقای داعش را تأمین می‌کرد.

ادعای شرک و بدعتی که به شیعیان می‌بندند بهترین بهانه برای کشتار ایشان است. کشتار قربانیان بی دفاع شیعه اینقدر برای این تروریست‌ها می‌تواند مهم باشد که داعش در انتهای سال ۱۴۴۴ هجری قمری جنایت حضرت شاه چراغ (ع) را در لیست مهمترین عملیات‌های سال قمری خود قرار داد.

مسئله این است که مشروعیت کشتار شیعیان به بهانه بدعت و شرک موهومی که مدعی آن هستند فقط به داعش اختصاص ندارد، بلکه به طور خاص در سوریه دیگر گروه‌های مستقر در ادلب به ویژه تحریر الشام که بعد از بارها دگرگونی مثلا دیگر یک گروه در حد داعش نیست نیز به گونه‌ای خطرناک از شیعیان سوریه دیگری سازی می‌کنند.

شاید گروهی مثل تحریر الشام دیگر بر مبنای شرک و بدعت به دیگری سازی شیعیان نپردازد، اما دیگری سازی تحریرالشام از شیعیان سوریه دست کمی از نگاه داعش ندارد. در واقع تحریر الشام در تبلیغات خود این بار در قالب رویکرد به اصطلاح ملی خود و با این توجیه که ایران در حال شیعه کردن سوریه است تلاش می‌کند رگ غیرت اهل سنت را بجنباند.

تحریر الشام نیز مانند داعش با نمایش عزاداری اقلیت شیعه سوریه که برخی از آن‌ها قرن‌هاست در بخش‌هایی از سوریه مانند حمص حضور دارند و بخشی دیگر بیش از نیم قرن است که جامعه‌ای کوچک در سیده زینب دارند تلاش می‌کند اهل سنت را علیه شیعیان تحریک کند.

محتوای تبلیغاتی تحریر الشام علیه شیعیان اینگونه احساسات اهل سنت را به غلیان درمی‌آورد که چه نشسته‌اید ایران، سوریه سنی و تمدن اموی و عربی ما را.. حمص خالد بن الولید ما را به یک حسینیه بزرگ تبدیل کرده که در آن کودکان از همه جا بی خبر با کلمات نا مأنوس فارسی در مراسم عزاداری و سینه زنی‌هاشان دارند بزرگ می‌شوند.

یا ادعای دیگر تحریر الشام در برخی تولیدات رسانه‌ایش این است که ایران در حال تغییر دمگرافی مناطق مختلف سوریه و خالی کردن سوریه از ساکنان سنی و اصلی آن و اسکان شیعیان پاکستانی و افغانستانی و عراقی و مهمتر از آن شیعه کردن سنیان در مناطقی مانند حمص و سیده زینب می‌باشد.

این در حالی است که می‌دانیم منطقه سیده زینب بیش از نیم قرن است که با توجه به حضور شیعیان عراقی و افغانستانی و وجود مدارس علمیه تحت عنوان قم و یا نجف کوچک خوانده می‌شود و یا در مناطقی از حمص ما به طور سنتی با حضور هزارساله شیعیان روبه رو هستیم، بگذریم از اینکه برخی روشنفکران اهل سنت مانند محمد مختار الشنقیطی نویسنده معروف عرب و استاد دانشگاه قطر معتقدند که شام پیش از جنگ‌های صلیبی اساسا دارای اکثریت شیعه بوده است.

یاسر قزوینی حائری
یاسر قزوینی حائری
متخصص تروریسم و داعش شناس
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.