طی هفته های اخیر، ارتش اوکراین دست بالا را در نبردهای جنوبی اوکراین در محورهای جنوبی دونتسک و زاپروژیا در اختیار داشته است.

هرچند که میزان تلفات زرهی و انسانی نیروهای اوکراینی بسیار بالاست اما ارتش اوکراین با پشتیبانی غرب و تدارکاتی که از ماه های گذشته پیشبینی کرده بود، همچنان نیرو و تجهیزات به این جبهات گسیل میکند.

بیشتر حملات نیروهای اوکراینی بر دو محور ولیکا نواسیلکا و اوریخیف متمرکز است.

در جنوب ولیکا نواسیلکا، در جنوب ابلاست دونتسک، نیروهای اوکراینی پس از تثبیت استارومایورسکه و اروژینه حملات خود را بر زاویتنه متمرکز کرده اند. هدف از پیشروی در این منطقه، رسیدن به استاروملینیوکا و شکافتن جناح راست و چپ رود موکری یالی است. با این تاکتیک، خطوط دفاعی روسیه در حد فاصل پریوتنه و نوادونتسکه که ماه هاست مقاومت میکند درهم شکسته خواهد شد.

وضعیت نظامی در محور ولیکا نواسیلکا – برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

در جنوب اوریخیف در جنوب ابلاست زاپروژیا، درگیریهای سنگین در طول خط روبوتینه و وربوه ادامه دارد. طی سه روز اخیر، نیروهای اوکراینی با حملات مکرر و گسیل تجهیزات فروان موفق شده اند به نزدیکی روبوتینه برسند و این روستا در آستانه سقوط قرار دارد. ارتش اوکراین در این محور نیز پیشروی در عمق را در دستور کار قرار داده و هدف نهایی از عملیات در این محور توکماک است.

وضعیت نظامی در محور اوریخیف – برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

به‌صورت کلی، هرچند که نیروهای اوکراینی روند پیشرویها را در دست دارند اما خطوط دفاعی چند لایه روس ها که طی ماه های اخیر و با علم بر عملیات بزرگ اوکراینی ها در این محور تدبیر و تعبیه شده است، نیروهای اوکراینی را با سختی های فراوان مواجه کرده و روند پیشرویها بسیار کند است، و میزان خسارات وارده بر ارتش اوکراین بسیار بالا میباشد. از این رو، گذشت زمان به ضرر اوکراین و به نفع روسیه است. به نظر میرسد ارتش روسیه در مقابل حملات اوکراین به نحوی مدارا میکند و منتظر تحلیل قوای اوکراین است. باید دید روسیه چه زمانی از حالت تدافعی خارج خواهد شد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.