شانزدهمین درگیری مرزی طالبان و پاکستان / خط دیورند چیست؟

یکشنبه 20 اسفند 1402 - 14:40
https://iswnews.com/?p=115249

در نتیجه درگیری مسلحین طالبان افغانستان و نیروهای مرزبانی پاکستان در منطقه مرزی ببرک خان تانه در استان خوست چند نفر از نیروهای طرفین زخمی شدند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” مسلحین طالبان عصر روز شنبه ۱۹ اسفند ماه، پس از ایجاد تاسیسات نظامی در مرز منطقه ببرک خان تانه واقع در استان خوست، توسط نیروهای مرزبانی پاکستان اقدام به تیراندازی و شلیک خمپاره به سمت خاک پاکستان کردند. نیروهای پاکستانی نیز در پاسخ به این حمله، مواضع طالبان را مورد حمله قرار داده و به تبادل آتش با طالبان پرداختند.

در نتیجه این درگیری دو نظامی پاکستانی و چند نفر از مسلحین طالبان زخمی شده‌اند. مقامات دو طرف تا این لحظه درباره این درگیری مرزی اظهارنظری نکرده‌اند.

نقشه: موقعیت محل درگیری مرزی طالبان و پاکستان در مرز استان خوست / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

این شانزدهمین درگیری مرزی طالبان با پاکستان از ابتدای روی کار آمدن حکومت این گروه در افغانستان در مرداد ماه ۱۴۰۰ می باشد. درگیری قبلی در ۳۰ دی ماه و در گذرگاه مرزی کنر و باجور رخ داده بود.

‏علت اکثر درگیری‌های مرزی طالبان و پاکستان بر سر ساخت تاسیسات نظامی و امنیتی نیروهای مرزبانی پاکستان در خطوط مرزی است. مقامات طالبان خط مرزی افغانستان-پاکستان موسوم به “خط مرزی دیورند” را به رسمیت نمی‌شناسند و معتقدند که این مرز در سال های ۱۸۹۳ و ۱۹۱۹ میلادی توسط سران حکومت تاج در هند (تابع بریتانیا) و عبدالرحمن خان، امیر وقت افغانستان نوشته شده و پاکستان در آن زمان وجود نداشته است که بخواهد نظرات خود را در وضع حدود مرزی اعمال کند. بنابراین ایجاد تاسیسات امنیتی و نظامی نیز مورد اختلاف قرار دارد و اقدامات پاکستان معمولا با درگیری مسلحانه و تبادل آتش همراه می‌شود.

خط مرزی دیورند، یک خط مرزی به طول ۲۴۳۰ کیلومتر است که مرز بین پاکستان فعلی و افغانستان را مشخص کرده است. نام این خط مرزی برگفته از نام دیپلمات انگلیسی “هنری مورتیمر دیورند” است که مذاکره‌کننده ارشد حکومت تاج در هند (تابع بریتانیا) با امارت افغانستان عبدالرحمن خان بود. خط دیورند مناطق پشتون نشین را به دو قسمت مجزا تقسیم کرده و زمینه درگیری و تنش‌های زیادی را در منطقه به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: پانزدهمین درگیری مرزی طالبان و مرزبانی پاکستان در مرز کنر-باجور (ویدیو)

خط مرزی دیورند، مرز بین پاکستان و افغانستان
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.