تحولات یمن، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 20:03
https://iswnews.com/?p=118196

مانور نظامی مقامات دولت نجات یمن با همراهی مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن برگزار شد.

۱– صعده:
در نتیجه حملات اخیر توپخانه‌ای ائتلاف سعودی به مناطق مرزی مدیریت شدا در استان صعده، ده غیرنظامی یمنی زخمی شدند.

۲- سایت “Warrior Maven” از رسانه های تخصصی در اخبار نظامی آمریکا:
سرنگونی متعدد پهپاد MQ-9 Reaper در یمن ممکن است پنتاگون را به ارزیابی مجدد طرح های توسعه این پهپاد که قبلا در ماموریت های بسیاری با ارزش و موفق بوده است، ترغیب کند.

بیشتر بخوانید: انهدام پهپاد آمریکایی در آسمان صعده / حمله موشکی به کشتی انگلیسی (ویدیو)

۳– روزنامه آلمانی اشپیگل در گزارشی مدعی شد، ناوگان دریایی اتحادیه اروپا در دریای سرخ برای مقابله با عملیات نیروهای مسلح یمن با کمبود کشتی جنگی مواجه شده است.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که سه ماه از آغاز عملیات اروپا در دریای سرخ تحت عنوان عملیات به “آسپیدس” (Aspides) می‌گذرد. دریادار واسیلیوس گریپاریس، فرمانده این عملیات در این باره گفت: «پس از خروج ناوچه آلمانی هسن، تنها سه کشتی جنگی در منطقه عملیات باقی مانده است که ادامه مأموریت را غیرممکن می‌کند.» انتظار می‌رود که جای خالی ناوچه هسن با ناوچه هامبورگ پر شود، اما این کشتی جنگی در ماه آگوست به دریای سرخ می‌رسد.

۴– اعلامیه شرکت امنیت دریایی بریتانیا “امبری” پس از تهدید اخیر نیروهای مسلح یمن:
برآوردها نشان می‌دهد که یمن توانایی‌های نظامی برای هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری در شرق دریای مدیترانه را دارد. علیرغم قابلیت‌های پدافند هوایی ارتش اسرائیل و حمایت ائتلاف از اسرائیل، نمی‌توان تضمین کرد که تمامی تهدیدات یمن کشف و رهگیری شوند. به کشتی‌هایی که عازم اسرائیل هستند، توصیه می‌شود که پس از ورود به شرق دریای مدیترانه، ارائه اطلاعات مقصد AIS را متوقف کنند. به این کشتی‌ها توصیه می‌کنیم که برای مقابله با تهدیدات یمن، سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی را برای کمک به برنامه‌ریزی سفر خود مشارکت دهند.

۵- سایت خبری USNI (رسانه تخصصی نیروی دریایی ارتش آمریکا):
ناو هواپیمابر “آیزنهاور” پس از حرکت به سمت آمریکا، مجددا به دریای سرخ باز می‌گردد. بازگشت احتمالی این ناو هواپیمابر آمریکایی به دلیل عملیات نظامی ارتش اسرائیل در رفح است که احتمالا واکنش بزرگ یمن و حزب الله علیه اسرائیل را در پی خواهد داشت.

۶- صنعا:
در ۱۹ اردیبهشت ماه، مانور نظامی مقامات دولت نجات یمن با همراهی مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن برگزار شد. مقامات سیاسی و نظامی یمن در راستای آمادگی و فرمان بسیج عمومی برای مرحله چهارم از تشدید تنش در حمایت از مردم و مقاومت فلسطین، به صورت نمادین در مراسم افتتاحیه مانور نظامی شرکت کردند. در این مانور نظامی علاوه بر مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی، نخست وزیر و وزرای دولت نجات، رؤسای مجالس، رئیس ستاد ارتش و چند تن دیگر از مقامات نظامی یمن حضور داشتند.

۷- گزارش سایت بیزینس اینسایدر از بازگشت ناوگروه آمریکا به دریای سرخ:
ناو هواپیمابر آیزنهاور آمریکا و ناوشکن گراولی پس از اتمام مهمات خود در دریای سرخ، عملیات تدارکات سریعی را در خلیج سودا در جزیره کرت یونان انجام دادند. بازگشت ناو هواپیمابر آیزنهاور به دریای سرخ، پس از بحران ناشی از حملات موشکی یمن است که نمی‌توان برای آن پایانی تصور کرد. این سایت آمریکایی به نقل از دریابد مارک میگز، فرمانده ناو گروه ارتش آمریکا در دریای سرخ نوشت: «ملوانان ما شش ماه به طور مستمر کار کردند تا ما را در چالش‌برانگیزترین و پویاترین میدان رزمی که نیروی دریایی آمریکا در دهه‌های اخیر دیده است، عملیاتی نگه دارند.»

طبق گزارش بیزینس اینسایدر، نیروی دریایی آمریکا برای مقابله با تهدیدات یمن نزدیک به یک میلیارد دلار هزینه کرده است، رقمی که نشان دهنده افزایش هزینه های مالی غرب در دریای سرخ است. علاوه بر این، نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده است که برای اجرای عملیات و تامین و تکمیل مهمات ناوگروه اعزامی به دریای سرخ، به کشتی های لجستیکی نیازمند است.

۸- بیانیه های سنتکام درباره درگیری با انصارالله:
– ستاد فرماندهی ارتش تروریستی آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) در بیانیه ای مدعی شد، انصارالله در بین ساعت ۲۳:۰۲ تا ۲۳:۴۸ دقیقه (به وقت صنعا) ۱۷ اردیبهشت ماه، سه پهپاد انتحاری را به سمت خلیج عدن پرتاب کردند. یکی از ناوچه‌های ائتلاف آمریکایی-انگلیسی با موفقیت پهپاد اول و دوم را سرنگون کرده و پهپاد سوم به داخل دریا سقوط کرده است. در ساعت ۵:۰۲ دقیقه صبح ۱۸ اردیبهشت ماه، انصارالله یک موشک بالستیک ضد کشتی (ASBM) را به سمت خلیج عدن پرتاب کردند. بنابر این گزارش سنتکام، این حملات هیچ تلفات یا خسارتی به کشتی‌های تجاری، کشتی‌های ائتلاف و… وارد نکرده است.
– ستاد فرماندهی ارتش تروریستی آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) مدعی شد، در ساعت ۲۰:۴۵ دقیقه (به وقت صنعا) ۲۱ اردیبهشت ماه، ارتش یمن یک پهپاد انتحاری را به سمت خلیج عدن پرتاب کردند و جنگنده ائتلاف آمریکایی-انگلیسی موفق به رهگیری و انهدام آن شد. همچنین در ساعت ۴:۳۰ تا ۴:۴۵ دقیقه صبح (به وقت صنعا) ۲۲ اردیبهشت ماه، نیروهای آمریکایی سه پهپاد انتحاری را در دریای سرخ منهدم کردند. این حملات هیچ تلفات و یا خسارتی برای کشتی های تجاری و ائتلاف آمریکایی-انگلیسی ندلشته است.

۹- مرکز بین المللی امنیت دریایی “CIMSEC”: ائتلاف دریایی غرب در دریای سرخ با چالش جدید و دشواری برای مقابله با شهپادهای (شناور هدایت‌ پذیر از دور) یمنی مواجه است.

۱۰- ابین:
در ۲۴ اردیبهشت ماه، طبق گزارش رسانه های محلی، مسلحین القاعده وارد مدیریت لودر در استان ابین شده و اقدام به توزیع کتب و جزوات تبلیغی خود در این منطقه کرده‌اند.

۱۱- الحدیده:
در ۲۴ اردیبهشت ماه، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی فرودگاه الحدیده را بمباران کردند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.