حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به همراه حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، آیت الله آل هاشم امام جمعه تبریز و دیگر همراهان در جریان سقوط بالگرد در ارتفاعات شمال شرقی تبریز به شهادت رسیدند.

رئیسی بامداد روز گذشته ۳۰ اردیبهشت ماه، به استان آذربایجان شرقی ایران سفر کرده بود تا با الهام علی اف رئیس جمهور کشور آذربایجان سد قیز قلعه‌سی را افتتاح کند اما بالگرد وی در ارتفاعات شمال شرقی تبریز به علت نامعلومی سقوط کرد و تمامی سرنشینان این بالگرد در راه خدمت به مردم ایران به شهادت رسیدند.

در پی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش هیئت دولت تشکیل جلسۀ فوق‌العاده داد. زمان و مکان دقیقِ مراسم وداع با رئیس‌جمهورِ شهید و همراهانش توسط دولت اطلاع‌رسانی خواهد شد. هیئت دولت ایران همچنین اعلام کرد که راه رئیس جمهور ادامه خواهد یافت و کوچکترین خللی در مدیریت جهادی کشور ایجاد نخواهد شد.

گروه های امداد و نجات با استفاده از پهپادهای ایرانی در حال بررسی محل سقوط بالگرد رئیس جمهور هستند. در ویدیو عنوان می‌شود که کابین بالگرد سوخته و هیچ علامتی از زنده ماندن سرنشینان در محل سقوط بالگرد وجود ندارد. جستجو برای یافتن نشانه های بیشتر ادامه دارد.

این بالگرد حامل:
– حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور
– آیت الله سید محمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی
– حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه
– مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی
– خلبان، کمک خلبان، دستیار خدمه پرواز، سر تیم حفاظت رئیس جمهور و یکی از محافظین و چند تن دیگر از همراهان جزو سرنشینان این بالگرد بوده است.

ویدیوی دیگری از محل لاشه بالگرد حامل رئیس جمهور که توسط تیم پهپادی ایرانی سازمان هلال احمر کشف شد.

وزارت دفاع ترکیه شامگاه ۳۰ اردیبهشت ماه، اعلام کرد در پاسخ به درخواست کمک ایران، یک فروند پهپاد آکینجی و یک بالگرد مجهز به دید در شب را برای جستجوی محل سقوط بالگرد رئیس جمهور ایران ارسال کرده است.

پهپاد آکینجی اعزامی ترکیه به تجهیزات دید در شب مجهز است، پس از ورود به منطقه وقوع حادثه برای بالگرد رئیس جمهور ایران، به عملیات شناسایی پرداخت.

این پهپاد منبع گرمایی را شناسایی کرده و مختصات آنرا به نیروهای امدادی ایران اعلام کرده است که تخمین زده می‌شود تا نیم ساعت دیگر نیروهای امدادی به آن می‌رسند. طبق اظهارات رئیس هلال احمر آذربایجان شرقی، نیروهای امدادی در حال اعزام به سمت اطلاعاتی که پهپاد ترکیه‌ای درباره “نقطه‌ای در حال سوختن” ارائه کرده است هستند. این منطقه “طویل” نام دارد.

ویدیوی منتشر شده رسانه‌های روسی از بارگیری بالگردهای امداد و نجات روسیه برای اعزام به تبریز.

طبق اظهارات سفیر ایران در مسکو، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جلسه‌ای با وی و مسئولان ارشد دفاعی و امنیتی روس ضمن اعلام نگرانی برای حادثه پیش آمده برای بالگرد رئیس‌جمهور ایران و پیام دیگری به رهبر معظم ایران تاکید کرد که این کشور هر کاری که برای کمک لازم باشد انجام می‌دهد. روسیه در این راستا ۲ هواپیما را برای پرواز آماده کرده که با ۵۰ نفر از بهترین نیروها با تجهیزات کامل و کوهنوردان آموزش‌دیده وارد منطقه وقوع حادثه شوند. روسیه همچنین خودروهایی را اعزام کردند که توانایی رفتن به مسیرهای سخت‌گذر را دارد.

دستیار و رئیس دفتر رئیس جمهور روسیه پوتین برای انجام روند و هماهنگی ارسال کمک‌ها با سفیر ایران مرتبا در تماس هستند و یکی از معاونان وزارت خارجه روسیه هم گزارش‌های لازم را از سفیر ایران دریافت می‌کند.

در پی سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور ایران و همراهان و شهادت آنها، مقامات ارشد و نهادهای رسمی کشورهای مختلف جهان از جمله روسیه، چین، هند، پاکستان، یمن، عراق، ترکیه و… با صدور بیانیه هایی به ایران تسلیت گفته اند.

مجموعه تحولات جهان اسلام این ضایعه بزرگ و حادثه غم‌بار را محضر حضرت امام مهدی صاحب الزمان (عج)، امام خامنه‌ای (حفظه الله) و مردم شریف ایران تسلیت عرض می‌کند و برای درگذشتگان غفران الهی و علو درجات را مسئلت می‌دارد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی اس اس دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۱

    تسلیت میگم

    پاسخ
  2. فرزند ایران سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۵

    خدا بیامرزتشان، نظر مفصل تری گذاشته بودم که در مشهد ولی ای کاش از پهپاد ترکیه استفاده نمی شد

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.