پس از اظهارات جنجالی اخیر آقای محقق در خصوص اوضاع فعلی افغانستان؛ وی امروز در واکنش به انتقادات مقامات دولتی گفت:
«سخنگویان ارگ صحبتهاى من را بى بنیاد خوانده و غزنى و جاغورى را امن و امان توصیف کرده‌اند، اما مردم قسم حضرت ابوالفضل را باور کنند یا دم خروس را!»

سخنان «حاجی محمد محقق» رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و معاون دوم ریاست اجرایی در روزهای گذشته حول اوضاع افغانستان:

«پس از اعلام آتش‌ بس حکومت با طالبان، گروه طالبان حکومت را کنار گذاشته و مستقیم بر یک قوم (قوم هزاره) اعلان جنگ کرده است.
شرایط فعلی کشور حساس است و در این شرایط نیاز می بینم که برخی مطالب را با شهروندان در میان گذارم.

انتخابات پارلمانى این دوره یکى از پر چالش‌ترین انتخابات‌ ها در فصل نوین افغانستان خواهد بود.

از یک طرف ناامنى و جنگ روزگار مردم را تیره ساخته که حدود هفتاد درصد از جغرافیاى کشور در دست مخالفین مسلح دولت است و این مسأله علاوه بر مشکل ساختن برگزاری انتخابات، سراسرى بودن آن را نیز زیر سؤال می‌ برد.

از سوى دیگر توزیع بى رویه و بیش از حد تذکره هاى کاغذى (شناسنامه) در مناطق معین از سوى حکومت، موضوع شفافیت انتخابات را خدشه دار نموده و سیل رأى دهندگان خیالى و صندوق‌ هاى با رأى غیر واقعى و از قبل پر شده را در اذهان عمومى تداعى نموده و اعتماد مردم را به انتخابات نزدیک به صفر می‌ کند.

از جانب دیگر عدم اعتنای حکومت به طرح احزاب سیاسى و تاکید بر سیستم فرسوده “اس ان تى وى” و اعمال قانون شکنى‌ ها و عملکرد دوگانه آنها، نشان می دهد که فشار حکومت بر کمیسیون انتخابات به حدی زیاد است که این کمیسیون از حق استقلال کامل خود برخوردار نبوده و مجبور است تحت تأثیر حکومت عمل نماید.

تقسیم حوزه استان غزنى به سه حوزه انتخاباتى هم بر خلاف قانون انتخابات است و هم بیانگر تبعیض ناروا بین اقوام باهم برادر افغانستان و تلاش سازمان یافته براى مقابله با حضور قانونمند برخى اقوام در مجلس نمایندگان عالی‌ ترین مرجع تصمیم گیرى کشور می‌ باشد.

 

آنچه که قضیه را بیشتر از پیش پیچیده می سازد اخطارها و آمادگى حمله طالبان بر شهر جاغورى و برخى شهرهاى هزاره نشین دیگر غزنى است، که براى اولین بار طى ۱۸ سال گذشته است که طالبان حکومت را کنار گذاشته و مستقیم بر یک قوم اعلان جنگ می کند؛ در حالیکه روش طالبان قبلاً چنین نبوده و شعارشان جنگ با نیروهاى خارجى و حکومت بوده است.

بدتر و فاجعه بارتر از همه اینکه گزارشها اینگونه می‌ رساند که این تصمیم حمله بر مناطق هزاره نشین، بعد از آتش بس سه روزه با حکومت گرفته شده و گفته می‌شود که جنگ علیه مردم هزاره با تحریک استخبارات دولتى و توسط طالبان هوادار حکومت انجام می‌شود.

 

(خطاب به حکومت) سیاست یک بام و دو هوا و یک شهر و دو قانون را کنار گذاشته، و قانون انتخابات را یکسان تطبیق نمایید و از تقسیم استان غزنى به سه حوزه جداگانه انتخاباتى جلوگیرى نموده و باید مطابق قانون انتخابات تمام غزنى یک حوزه انتخاباتى باشد.
اگر حکومت در حمله علیه مردم هزاره همسو با طالبان نیستند مردم شهر جاغورى را تنها نگذاشته و از منطقه جاغورى با تمام توان دفاع نمایند و عناصرى را که تحت عنوان مسئول حوزه جنوب غرب طالبان و فرماندار دست نشانده در منطقه رسنه و جنگلى براى حمله به جاغورى تجمع کرده اند سرکوب و از منطقه بیرون نمایند. زیرا آغاز این جنگ کلید خوردن یک جنگ داخلى بین اقوام برادر افغانستان است و این جنگ را پایانى نخواهد بود.

 

از مردم مجاهد و سرافراز جاغورى و دیگر شهرستانهاى همجوار و خط مقدم میخواهم که متانت و خونسردى خود را حفظ کنند، به مناطق دیگران تعرض نکنند و در صورتى که منطقه جاغورى و یا هر نقطه دیگر تحت نام طالب و یا هر نامى مورد هجوم قرار می گیرد، مردانه از منطقه و حدودشان دفاع نمایند.»
«منبع: خبرگزاری جمهور»

 

در همین حال عطا محمد نور نیز امروز پس از بازگشت به بلخ، ضمن اعلام موجودیت قریب الوقوع «ائتلاف ملی برای نجات افغانستان» گفت: اگر انتخابات شفاف برگزار نشود، حکومت موقت تشکیل خواهند داد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس دوشنبه, ۱۱ تیر, ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۹

    هزاره شیعه هستند و همه اینها برای تضعیف وعدم قدرت گرفتن شعیان است،البته این نظر قاصر بنده است

    پاسخ
    1. امید دوشنبه, ۱۱ تیر, ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷

      تاریخ افغانستان سراسر ظلم به هزاره های شیعه است اکثر افغانیهایی که طی دو قرن اخیر به ایران مهاجرت کرده‌اندو درحال حاضر ایرانی محسوب می‌شوند نیز همین خاوری ها و هزاره ها هستند که از ظلمی که به آنها و خانواده‌هایشان میشد به ایران آمدند که نمونش ما در خراسان این قومیت را شاهد هستیم

  2. رضا دوشنبه, ۱۱ تیر, ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹

    هزاره شیعه هم دارد سکولار هم دارد کمونیست هم دارد لیبرال هم دارد. در افغانستان اختلاف قومی از قدیم بوده بین پشتون و هزاره و تاجیک و ازبک و غیره. ولی جنگ مذهب نبوده. با آورده شدن داعش به افغانستان زمزمه های جنگ مذهبی بگوش میرسه که بنظر من کارآیی نداره و مردم افغان حساسیت مذهب ندارند ولی قومی دارند.

    الآن در افغانستان بگمانم یک دولت هست که بنام وحدت ملی است اشرف غنی پشتون و عبدالله عبدالله هزاره را دارد سعی در سکولاریسم مذهبی دارد.. یک ائتلاف در شمال است دوستوم ازبک و عطا نور تاجیک و محقق هزاره سه تایی باهم هستند با دولت مرکز اختلاف دارند تقریبا تقابل سیاسی دارند..طالبان وجود داره که از قوم پشتون هستند و گرایش سنی اخوان المسلمینی متحد قطر هستند هم حکومت اسلامی میخوان هم قوم پشتون رو.. داعش وجود داره که متحد عربستانند و گلبدین حکمتیار باهاشون است..

    این چهار گروه جناح در افغانستان هم بنفع و بضرر ایران دارند. ائتلاف شمال ماحد ایرانند و طالبان قابل اثر از سمت قطر دوست ایران حتی پاکستان است و دولت سکولار افغانستان هرچند متحد آمریکاست اما کم ضرر است ولی داعش با حکمتیار نه نه

    پاسخ
    1. ج دوشنبه, ۱۱ تیر, ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۵

      عبدالله عبدالله تاجیک است.نه هزاره

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.