مروری بر خطوط کنترل قره باغ + نقشه قره باغ

شنبه 2 شهریور 1398 - 14:25
https://iswnews.com/?p=21133

در حدود قرن هفتم هجری، منطقه مثلثی شکل بین رودهای کر، ارس و کوهستانهای زنگه زور، قراباغ نام گرفت. جغرافیای این منطقه دارای تنوع فراوانی بوده و متشکل از دشت های وسیع تا کوهستانهای بلند می باشد. در اواخر قرن هجدهم، خان محلی قراباغ به عنوان قدرتمندترین حاکم محلی بر دیگر خانات قفقاز، سایه افکنده […]

در حدود قرن هفتم هجری، منطقه مثلثی شکل بین رودهای کر، ارس و کوهستانهای زنگه زور، قراباغ نام گرفت. جغرافیای این منطقه دارای تنوع فراوانی بوده و متشکل از دشت های وسیع تا کوهستانهای بلند می باشد. در اواخر قرن هجدهم، خان محلی قراباغ به عنوان قدرتمندترین حاکم محلی بر دیگر خانات قفقاز، سایه افکنده بود ولی طی شیوع بیماری های مرگبار و مهاجرت ساکنان، این منطقه تقریبا خالی از سکنه گردید.

در اوایل تشکیل اتحاد جماهیر شوروی ، بر طبق درخواست ساکنان قراباغ ، این منطقه به دو قسمت تقسیم شد. دشت های پست قراباغ به جمهوری آذربایجان شوروی اعطا و نواحی ارمنی نشین کوهستانی به حالتی خودمختار درآمد که «ناحیه خودمختار قراباغ کوهستانی» نام گرفت(به زبان روسی: ناگورنو کاراباخسکای آوتونومنای اوبلاست/Нагорно-Карабахская автономная область).

با فروپاشی شوروی و آغاز مناقشات بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در اوایل دهه ۹۰ میلادی، وضعیت به رویارویی نظامی انجامید که نیروهای مشترک ارمنستان و قراباغ، بخش هایی از اراضی جمهوری آذربایجان را اشغال کرده و نیروهای جمهوری آذربایجان نیز بخش هایی از منطقه خودمختار در حوالی خوجاوند و ماراقا را به اشغال درآوردند.

چنانکه روی نقشه نشان داده شده است ، خطوط کنترل در قراباغ به چند قسمت تقسیم می گردد:
– نواحی تحت کنترل جمهوری آرتساخ شامل اراضی سابق ناحیه خودمختار به علاوه اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان .
– قسمتی از اراضی ناحیه خودمختار سابق که امروزه تحت کنترل نیروهای جمهوری آذربایجان است.
– منطقه حائل بین نیروهای دو طرف که با هاشور سفید مشخص شده است.

هرچند نواحی تحت کنترل جمهوری آرتساخ توسط کارگزاران این جمهوری اداره می شود اما جمهوری ارمنستان به دلیل ضمانت قانونی، مسئولیت دفاع از این مناطق را دارد. لازم به ذکر است، اخبار منتشره در خصوص تبادل آتش و یا کشته و زخمی شدن مرزبانان دو طرف به دلیل ورود غیرقانونی عمدی یا سهوی به منطقه حائل بوده و تعرض هریک از طرفین به اراضی طرف مقابل صحت ندارد.

برای نمایش نقشه در اندازه اصلی رو آن کلیک کنید


 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس یکشنبه, ۳ شهریور, ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲

    قره باغ و هفت شهرستان اشغالی توسط روس و ارمنی سرزمین تاریخی متعلق به جمهوری آذربایجان بوده وهست شورای امنیت سازمان ملل طی این ۲۷ سال اشغال چهار قطعنامه صادر کرده و ضمن محکوم کردن بر فاجعه نسل کشی خوجالی توسط ارمنی ها و اشغالگری اشان خواستار خروج فوری و بدون قید شرط عقب نشینی کند ، اما تا به امروز این قطعنامه ها را اجرا نکرده و به اشغالگری ادامه میدهد

    پاسخ
    1. Mirza یکشنبه, ۳ شهریور, ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰

      درود.
      سرزمین تاریخی جمهوری آذربایجان؟! :))
      استان آذربایجان شمالی ایران که در صد سال اخیر با بی عرضگی شاهان ایران و برخی مسائل دیگر از ایران دزدیده شد و اکنون کشور آذربایجان نامیده میشود چه تاریخ و ریشه ای دارد جز ایران!؟
      وقاحت و پرورویی تا به کجا.
      ما به تمامیت ارضی فعلی جمهوری آذربایجان احترام میگذاریم و همچنین به مردم این خطه اما این دلیل نمیشود یک عده کار را از حد بگذارنند و با وقاحت و پرورویی ادعای گزاف و بزرگتر از دهانشان بکنند.
      این افراد کار را بجایی رسانده اند که اکنون ادعای تصرف دیگر استان های غربی و شرقی آذربایجان را در مخیله ی پوچشان میگذرانند؛ زهی خیال باطل.

      در خصوص مناقشه قره باغ همه چیز بر اساس شواهد و تاریخ مشخص و این سایت طرفداری کسی را نمیکند و هر آنچه که در واقعیت وجود دارد بصورت شسته و رفته و واضح بیان میشود؛ خواه به ضرر خودی باشد خواه به ضرر دشمن.

      کامنت های پانترکسیم، پانفارسیم، پان ارمنیسم…. در این سایت منتشر نخواهد شد.

    2. ناشناس پنجشنبه, ۱ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۷

      ایول

    3. ناشناس جمعه, ۱۶ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴

      دوستان این اراجیف دیگه چیه من به این منطقه رفتم مردم اینجا کاملا از استقلال حمایت میکنن واز حکومت ظالم علی یف ضله شدن

    4. رامین یکشنبه, ۱۳ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵

      میگم تو که این مناطق رفته بودی متوجه نشدی یک میلیون سکنه آذری اون تو سال ۱۹۹۱ قتل عام و یا مجبور به کوچ شده اند؟ متوجه نشدی ساکنان فعلی اون مناطق که اکثرا ارمنی هستند از جاهای اورده شده اند؟ میگم تو که رفتی اونجا متوجه نشدی سازمان ملل و همه کشورهای دنیا و حتی خود ارنستان اون منطقه رو جزئ خاک اذربایجان میدونن؟ اگه واقعا متوجه نشدی برو تو خلوت خودت… اگرم متوجه شدی و داری دروغ میگی بازم برو تو خلوت خودت….

    5. حسن پنجشنبه, ۲۲ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴

      با این ادبیات صحبتت معلومه که از سر عصبانیت این حرفارو می زنی ، من شرط می بندم تو از شهرتون خارج نشدی

    6. آذری یکشنبه, ۲۵ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵

      یاشاسین آذربایجان

    7. عقیل جمعه, ۶ تیر, ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۶

      نخجوان و آذربایجان باید به مام وطن عزیز ایران برگردند درود بر آذربایجان شمالی ایران عزیز درگاه اول باید نخجوان را برگردانیم کارسخته اما شدنیست

    8. امیرحسین پنجشنبه, ۱۷ مهر, ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۸

      اونا الان دیگه حکومت مستقل هستند بیان تو ایران چیکار کنن

    9. حامدقراباغلو پنجشنبه, ۲۶ تیر, ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۸

      یرملوف بعد از معاهده ترکمنچای در نامه ای به پاسکوویچ نوشته:بایدبه مسلمانان این القا بشود که تازه واردین مسیحی سکونت دایمی نخواهند داشت و این ترس انهارو مبنی بر ازدست دادن زمینهایشان از بین برد. ) حالا ارمنیا میگن ما از قدیم توقره باغ بودیم!!!! اینکه هزاران سال پیش روی تخته سنگ کلمه ارتساخ نوشته شده دلیل نمیشه که امروز بیای مردم رو قتل عام کنی و بگی اینجا دوهزارسال پیش ارمنی نشین بوده!! کجایی جوانشیرها .. سگ های ولگردامروز در نبود گرگ زوزه میکشند…

    10. علی شنبه, ۲۸ تیر, ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰

      عجبا تا جایی که کل تاریخ نگران به این موضوع واقف هستن اول ارمنستان بوده اونم چی ارمنستان بزرگ سواد داری برو تاریخ بخون اون تاریخی که شما میگی معلوم میشه از کجا اومده

    11. کاوه پنجشنبه, ۲۴ مهر, ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۴

      عزیزم جان دلم اونجا ارمنی بودن از چندین هزار سال قبل تا الان و الآنم ارمنی هستن من نه ارمنی هستم نه ترک فقط حرفات خیلی مسخره بود برو تحقیق کن میفهمی حداقل طرفدار آذربایجان هستی یه چیزی بگو مردم بهت نخندن عزیزم

    12. بابک دوشنبه, ۲۸ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱

      تاریخ ارمنی ها در آن منطقه به چند هزار سال پیش برمیگرده. آذربایجان هم بخشی از ایران هست و تنها قومی که هویت نسبتا مستقل دارند نسبت به ایرانی ها همین ارمنی ها هستند بقیه اش هویت های جعلی است

    13. علیرضا جمعه, ۱۶ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۶

      آرتساخ یک کلمه ترکی است به معنی اگر افزایش پیدا کنیم یا اگر جمعیت مان بیشتر شود کجای این کلمه ارمنی است
      اگر هزاران سال پیش روی سنگ نوشته وجود دارد دلیل بر ترک نشین بودنش است نه ارمنی بودنش
      از طرفی ارمنی بعداز قتل عام شدن در عثمانی توسط استالین در آنجا ساکن شده اند برو قدمت سکونتشان را خودت حساب کن

    14. ناشناس جمعه, ۲۰ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰

      درود بر شرافتت، واقعا اگه جلوی یکسری از نژادپرستان و قوم گرایان پانترک نایستیم، هر روز پروتر می شن خجالت نمی کشن. من خودم یک ترک هستم، ولی آیا ایده ائولوژی ای بالاتر و زیبنده تر از ایران هم برای خاور میانه هست؟ گیرم کل اون منطقه ی کوچیک آذربایجان یکپارچه بشه، خب که بعدش چی؟! آیا ایدئولوژی ای بالاتر از ایران بزرگ برای زندگی همه اقوام بدون تفکر های نژاد پرستانه هم هست؟؟!

    15. علیرضا جمعه, ۱۶ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۴

      دوست عزیز کی و کجا گفته آذربایجان جدا شود من آذری مخالف هرگونه تجزیه هستم ما به ایرانی بودنمان مینازیم اما بگو ببینم هرکس به سرزمینش تعصب داشته باشد پان ترکیست نام دارد یا غیرتی ؟
      در کل دنیا همه به سرزمین خود تعصب دارن چون سرزمین هرکس مادر اوست اگر شما ندارید به خودتان مربوطه حرف بیخودی نزن

    16. حامد چهارشنبه, ۲۱ آبان, ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۴

      داداش به متنت این را کاش اضافه میکردی که بیان جزو ایران بزرگ خاورمیانه به اضافه بیکاری و بیپولی و گرسنگی وگرانی وتحریم نداشتن اینده، انوقت انها با جان دل قبول میکردند.

    17. علیرضا جمعه, ۱۶ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸

      دوست عزیز اونوقت پس ارمنستان در کجای نقشه قرارداشت مگر غیر از اینست که ایران تا دربند را داشت پس هردو مال ایران بود
      دوم اینکه مثلا خدای ناکرده استان گلستان بنا بدلایل در سیطره ترکمنستان در آید وبعد از مدتی به آغوش ایران برگردد آنوقت مرزهای قبلیش از بین میرود و هرکسی قادر خواهد بود قسمتی از آن خاک را تصرف کند و صاحبان اصلی آن سرزمین بی تفاوت باشند آیا این ممکن است …..

    18. مهدی چهارشنبه, ۱۱ فروردین, ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۱

      چه کسی همچو جسارتی کرده

    19. علی شنبه, ۲۸ تیر, ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۴

      اهان منظورت جمهوری جعلی وقتی گفتی تاریخی فهمیدم شستشوی مغزیتون کردن که این حرف ها رو میزنید یک عده فقط دارن القا حرف های از اساس دروغ میکنن تا به اهداف پلیدشون برسن

    20. ناشناس یکشنبه, ۱۲ مرداد, ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰

      صاحبش ماییم اونوقت اونا دارن دعوا میکنن.!!!

    21. fekri.shahryar@gmail.com دوشنبه, ۱۴ مهر, ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۷

      متاسفانه گروه مینسک نزدیک ۲۷ ساله بدون نتیجه ادعای توافق آتش بس دارن کسی نیس به این گروه بگه ۲۷ ساله چه کار کردید! کدام قطعنامه ها باعث پیشرفت مناقشه اشغالی شده قدرتهای بزرگ فقط از آب گل آلود ماهی میگیرن…

  2. ناشناس پنجشنبه, ۲۱ شهریور, ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷

    کشتار شوشی
    کشتار سوماقیت
    کشتار باکو
    و قتل عام ارمنیان گنجه
    و …
    را هم باید در نظر بگیریم تا بتوانیم درک درستی داشته باشیم.
    مسایل اینچنینی باید روشن شود تا مردم در درک درستی داشته باشند و در دام تبلیغات فریبانه و ستیزه گرانه ی دولت های قومگرا نیفتند.
    ممنون از سایت خوبتان

    پاسخ
    1. کیومرث چهارشنبه, ۲۵ تیر, ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴

      ایران کشوری با هزاران سال تاریخ
      ۱ ایران ۲ چین ۳ مصر ۴ روم ۵ مصر
      دیگرهیچ کشوری روی این کره خاکی نبوده است بقیش جعلی است

    2. علی یکشنبه, ۲۹ تیر, ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۲

      با سلام داداش معلومه علاقه خاصی به مصر داری

    3. ناشناس یکشنبه, ۲۹ تیر, ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۸

      در کنار هم با صلح و آرامش زندگی کنند مشکل از بی فکری مسئولان کشور آذربایجان هستش

    4. fekri.shahryar@gmail.com دوشنبه, ۱۴ مهر, ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰

      مشکل از بی فکری قدرتهای بزرگ هست چون علاقه ای به حل مناقشه ندارن

    5. جمیل شنبه, ۱۹ مهر, ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰

      برگرفته از تاریخ جعلی یهودیان .

    6. علی اس اس چهارشنبه, ۱ مرداد, ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱

      در مورد کشتاره هایی که گفتی رفتم خوندم اتیش گرفتم واقعا یک مورد سومقایت یعنی قشنگ
      جوری اون جنایت فجیع رو مرتکب شدن که من نمی تونم حتی بهش فکر کنم

    7. بهمن دوشنبه, ۷ مهر, ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۹

      راستی منم کمی تاریخ خوندم، خاطرات مردم آذربایجان عربی رو هم در مورد فجایع جیلولوق از مادر بزرگ ها و پدر بزرگهامون شنیدم، ما چرا دم خروس رو در خونه همسایه جستجو می کنیم؟!!!ارامنه به تحریک داشناکهای خونخوار چه جنایتها که در شهرهای ارومیه، خوی و سلماس ایران مرتکب نشدند.

    8. م سه شنبه, ۸ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲

      همچنین قتل عام وحشیانه و زجرکشانه مردم بی گناه خوجالی و قرا باغ و همچنین جنایات ارمنیهاا در اورومیه و خوی و سلماس خودمون

  3. ناشناس دوشنبه, ۲۲ مهر, ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴

    سلام اخبار مربوط به برخی کشورها به روز نمی شوند مثل اخبار آذربایجان

    پاسخ
    1. Mirza دوشنبه, ۲۲ مهر, ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶

      سلام و درود.
      اخبار که همیشه موجود است مشخصا؛ اما مجموعه تحولات بروی دسته ی خاصی از خبرها تمرکز دارد و بروی حوزه مشخصی از تحولات کار میکند و خبرهای فعلی آذربایجان در این حیطه نمیگنجد. خبرهای خاص را از ما بجویید.

  4. ناشناس پنجشنبه, ۱ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۶

    آذربایجان شمالی قسمتی از خاک ایران عزیز است که بر اثر بی لیاقتی شاهان قاجار جدا شده که جز پیشینه تاریخی ایران چیزی ندارد به امید روزی که به مام میهن برگردد.یاشاسین ایران .یاشاسین اذربایجان

    پاسخ
    1. الف سه شنبه, ۱۳ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۱

      داداش بگذار اول از یوغ اشغال ارمنی در بیاید و بعد بیاریم به اذربایجان خودمان ملحق کنیم.

  5. كامران دوشنبه, ۵ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷

    از عنوان جعلی و خودخوانده اشغالگران ارمنی و نامگذاری منطقه به اسم ارتساخ پرهیز کنید و لطفا اصلاح شود ، ارامنه هم اگر میخواهند در بلند مدت به عنوان یک ملت در منطقه حضور داشته باشن باید دست از اشغال و تجاوز بردارن و الا با این روند جایی در منطقه نخواهند داشت و این نکته فراموش نشود که هنوز اذربایجانی های ایران اراده و نظر خود را در این مورد بنا به دلایل مختلف بیان نکرده اند

    پاسخ
    1. علی شنبه, ۲۸ تیر, ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۴

      داداش اذربایجان از اول جزئی از ایران بوداز زمان ماد ها حالا نمیدونم چطور یهویی یه عده دارن شعار جدایی میدن موندم توش هر کسی که شعار جدایی طلبی بزنه ایرانی که هیچ شرافتش رو هم فروخته به کشور های استعمارگر

    2. ناشناس سه شنبه, ۳۱ تیر, ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰

      وقتی کسی با نادانی تمام حرف میزنه نتیجش میشه اراجیف تو،حکومت آتوآپادگان از زمان هخامنشیان وجود داشته و جزئی جدا بوده،برو یکم تحقیق کن برادر گلم?

    3. علی چهارشنبه, ۱ مرداد, ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۸

      اونی که داره اشتباه میکنه جناب عالی هستی من ارجیف نمیگم امثال شما میگن با اون تاریخ از اساس دروغی که برای خودشون ساختن بعدشم داداش جز جدا کجا بود این حرف اصلا قبول ندارم تا جایی که یادمه ارمنستان جدا بود ولی تحت سلطه کامل ایران بود تا زمان هخامنشیان بعد شد جنگ ایران رم سر ارمنستان حالا این حرف از کجا در اوردی خدا داند

    4. قلی جمعه, ۲ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۶

      علی جان طبل جدایی نمی زنند. بله آذربایجان جزیی از ایران بود که هیچ اگر تاریخ رو بخوانی ایران جدید که بنام ایران خوانده شد و مرزهایش مشخص شده بدست همین آذربایجانیها با دولت صفوی تاسیس شد و اگر نه بعد حمله اعراب تا استقرار صفوی جزیی از حکومتهای اکثر ترک مانند غزنوی یا سلجوقی و … بود و نام این بر هیچ یک از آنها نیست و ایران تماما یا قسمتی ، بخشی از قلمرو آنها بود. در زمان قاجار هم با عرض معذرت با خیانت و عدم حمایت تهران و سایر ایالات دولت ایران آذربایجان سیزده سال به تنهای با روسیه جنگید. و وقتی سربازان و جوانان ایلات ترک آذربایجان در این چند سال شهید شدن و در مقابل سپاه مجهز و انبوه روس کم اورد و قسمت شمالی آن اشغال شد
      با غیرتهای تهرانی سر دو زن مسلمان شده گرجی جنگ دوم را راه انداختند و بعد دوبار عقب کشیدن تا آذربایجان به تنهای سه سال دیگر هم با روس بجنگ و از رمق بیفتد. و قسمت‌های دیگری را از دست بدهد.
      می دانی علی آقا آن سالها همین ارامنه و گرجستانیها طرفدار روسها بودن نه ایران.
      فریاد آذربایجانی فریاد جدایی طلبی نیست فریاد درد است ملتی که همه چیزش را برای ایران گذاشته ختی جلو همزبانان و هم نژادان عثمانی و ازبک خود
      همین حالا هم شما بیشتر طرفدار ارمنستان و جمهوری خود خوانده هستید.
      می گوید خود مختار بود بله و خودمختاری در دل جمهوری آذربایجان نه شوروی مثل نخجوان مثل جمهوریهای خودمختار داخل روسیه مانند تاتارستان یا چچن یا اینگوش و بقیه. ارمنی نشین بود بله چند شهر و چند شهر هم با اکثریت آذری داشته مثل شوشا و خوجالی
      کل ساکنین ارمنی قره باغ ۱۵۰هزار تا ۱۸۰هزار نفر در برابر ده میلیون آذربایجانی یا یک میلیون آذربایجانی که آواره کردن.
      شما چنان حکم می دهید که حتی ارمنستان همچین حکمی نداده هیچ کشوری حتی ارمنستان نیز این جمهوری مسخره را به رسمیت نشناخته چون طبق قوانین بین الملل جزیی از خاک آذربایجان هست ولی بعضی از هموطنهای ما کاسه داغتر از آش شدن
      فریاد و اعتراض این مردم به تعریفی از ایرانی هست که توی آن تاریخ و زبان و فرهنگش نفی شده
      اینکار شاید برای لر و کرد و بلوچ و…. جواب بده ولی برای آذربایجان و و ترک زبانان نه می چرا خیلی راحت می گم توی تاریخ هزار چهارصد ساله بعد اسلام که موثق تر و مکتوب تره اسامی شاهان و حاکمان این خاک را بشمار ببینیم از شما بیشتر هستند یا از ما
      فکر نکنید ایران فقط مال شماست از هزار چهارصد سال که دویست و اندیش دست اعراب بوده نهصد سالش دست ترکان بود هم حکومت هم پاسداری از مرزهایش جلو دشمنان
      جلو مغولها آیا فارسی جنگید یا سپاه ترک خوارزم بود که جنگید و کشته شد و اتابکان یا بهتر بگم اتابیگ فارس و کرمان و آذربایجان . وقتی حکومت را از مغولها پس می گرفتند فارسها جنگیدن یا قره قویونلو و آق قویونلو و قزلباش ترک.
      ولی حالا ما غریبه و وطن فروش و …….و هر اعتراضمان پان ترکیسم خوانده می شود
      می دانم این مطالب نشر پیدا نمیکند. ولی حداقل ماند کرم شب تاب صمد بهرنگی نقطه را روشن می کند

    5. سینا سه شنبه, ۲۰ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲

      آفرین گل گفتی.

    6. احد سه شنبه, ۲۰ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹

      یه سری آدمها ۷۰ سال هست که سعی در منزوی کردن ترک های باغیرت و باشخصیت ایران رو دارن
      برا همون هم با نفوذ و دشمنی در محافل مختلف کلمات خلیج و جدایی و پان و غیره رو بکار میبرن
      مخصوصن یه مشت مثلا تهرانی که شناسنامه پدربزرگ هیچکدامشان حتی مال استان تهران هم نیست. اما باید بفهمن دستشان رو شده و گذشت اون دوران
      ترک های ایران همیشه از هویت و مرز ایران حمایت و دفاع کردن

    7. امیر جمعه, ۲۱ آذر, ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶

      جلوی مغولان ابتدا سر بداران سبزوار ایستادند ، و سپس کل ایران ، با تجزیه چگونگی دفاع از ایران توسط اقوام چیزی ثابت نمیشود همه در دفاع به نوعی سهیم بودند ، لذا سعی کنیم اتحاد و همدلی و همبستگی کل ایران را مد نظر قرار دهیم ..

  6. ناشناس یکشنبه, ۱۷ فروردین, ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶

    شما مشکل خودتونو حل کنید آذربایجانی ها نیاز به نظر شما نداری.

    پاسخ
  7. آیهان چهارشنبه, ۳۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۴

    شما خودتان از عنوان جعلی آرتساخ استفاده کردین,پس یک پان ارمنیسم بشمار میروید

    پاسخ
    1. ناشناس جمعه, ۲۰ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳

      عزیز دل من نام آرتساخ هزار سال قبل از حضور شما در آذربایجان ایران روی کتیبه نوشته شده! بعد قره باغ جعلی نیست و آرتساخ جعلیه؟! پیشنهاد می کنم یه سری به اسناد تاریخی هم بزنی که اگه دشمن هم هستی حداقل خودتو گول نزنی!

    2. پویا جمعه, ۱۸ مهر, ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۹

      برادر ناشناس اونی که خوندی ارتساخ نسیت ارته یا ارتا یا اترو یا تروا یا همان تورینا که غرزیها بهش میگن توران که فدراسیون تمدنهای باستانی شامل مصریان یونانیان اوراتوریان لودوریان کادوسبان مادایا پارتازما پرتکانا ایلامیان لیدیان فینیقیان سومریان بابلیان مانناییان که بیشترشان التصالی زبان بودنند و مخلوطی از توکان و سامیان عبریان رناسیسیان بودنند که بعدها توسط کرت پوشان هندی از قبیل گرجیها و ارمنی ها و تاتها و گیلها و بلوچها افاغنه و پشتوتن کورد لر مازن تالش کلهر کمرمانچ تاجیک سغد و بقیه به تصرف این اقوام در اورد و از چهارهزار سال پیش بر سرزمینهای توران تسلط پیدا کردنند و خود را جای فدراسیون تمدنهای توران جا زدنند و شدنند به اصطلاح بومی منطقه و نامهای ا تا یا ارته یا توران را ارتساخ گذاشتند

    3. امیر جمعه, ۲۱ آذر, ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴

      شما با این مضمون نتیجه دقیقی را ارایه نکردی ، ضمن اینکه تورانیان ، فقط ترکها بودند ؟ و بر اساس اشعار فردوسی ، دو منطقه توران نام گرفته ، اول جایی نزدیک به پاکستان فعلی و دوم جایی در نزدیک بخش شمال شرقی ترکیه ..

    4. قلی جمعه, ۲ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۵

      در مکاتبات و اخبار جهان از نام قره باغ استفاده می شه نه ارتساخ شما فقط یک کشور بگو که این کشور خود خوانده را به رسمیت شناخته باشه فقط یکی . نه ننه اش ارمنستان همچین جراتی کرده نه باباش روسیه. حتی پوتین در دوره جدید گفته ادامه اشغال اراضی آذربایجان توسط ارمنستان غیرممکن هست.
      ولی همین ایران آذربایجان را به رسمیت شناخته و در باکو سفارت خانه داره

    5. ناشناس جمعه, ۲۰ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶

      آرتساخ نامی هست که بیش از هزار سال قبل تر از حضور سلجوقیان بر روی کتیبه ها نوشته شده. بد نیست یه سری به اسناد تاریخی بزنی و ترجمه کتیبه ها رو هم بخونی! و عکس هاش رو هم ببینی

    6. ایرانی الاصل سه شنبه, ۲۴ تیر, ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۲

      دوست عزیز تاریخی که شما می فرمایید تاریخ رضا شله ملعون هست نه تاریخ واقعی توصیه می کنم برای درم تاریخ واقعی به منابع فرانسوی مراجعه کنی در ضمن دوست عزیز سلجوقیان جزو حکومت ترک ها بوده ترک های مقیم ایران به نام. Salgook Iran turkleri اینو نه تاریخ آذربایجان نوشته نه تاریخ مندراوردی رضا شاه ملعون این اسم حقیقی هست که تو تاریخ جهان ثبت شده.پس الکی آرتساخ جعلی رو با سلجوق عموزنش نکن . یاشاسین ایران یاشاسین آذربایجان

    7. ل سه شنبه, ۸ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰

      سلام کاری به قومیت ها ندارم ولی کلمه آرتساخ به ترکی یعنی (اگر افزایش پیدا کنیم) زنده باد ایران

    8. م سه شنبه, ۸ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸

      آرتماخ ترکی است. دیگه آرتساخ هم هم ریشه است با آرتماق آرتساخ

    9. افی جمعه, ۱۸ مهر, ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۲

      قاراباغ مال آذربایجان است و انشالله ظفر نزدیک است وسلام

  8. ناشناس چهارشنبه, ۳۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۷

    درود بر کشورم جمهوری اسلامی ایران که همیشه در کنار ملت مسلمان آذربایجان بوده و هست و برتمامیت ارضی آذربایجان و بازگشت قاراباغ و ۷ شهر اطراف آن تاکید دارد

    پاسخ
  9. ناشناس سه شنبه, ۶ خرداد, ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵

    قره باغ از نامش پیداست که جز مالکیت کدام کشوز میباشد لطفا دوستان و بیطرفان دقت نمایندکه زنده یاد شریعتی فرموده که خر همان خر است شکلش دگر است پس باید نتیجه گرفت که بین ملت مسلمان و مسیحیان خط رقابت همان منطقه قره باغ می باشد پس باید مواظب باشیم جنگهای صلیبی امروز هم که هست ادامه دارد اما به شکل جدید لطفا پان فارس و پان ترک بازی در نیاوریم بلکه متحد شویم و در مقایل این نقشه شوم یک دست باشیم

    پاسخ
    1. علی جمعه, ۳ مرداد, ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲

      درود به شرفت عزیز ، ما از روس و ارمنی خیری ندیدیم زمان آشغال ایران توسط روسها همین ارامنه طرف روسها ایستاده بودند و مسلمان کشی می کردند می تونید از پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها تون سئوال کنید الان هم دنبال فرصتی هستند که مسلمان کشی کنند لطفا طرف ظالم رو نگیریم .

    2. Edmond پنجشنبه, ۱۰ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳

      شما جنگ ایران و عراق را حتمأ بیاد داری خیلی حرف تون بی انصافانه است چون در همین جنگ ارامنه ایران در زمان جنگ با جون و دل همراه هموطنان مسلمان خودشان در مقابل عراق جنگیدند شهید هم دادند و نفرات قابل توجهی هم جانباز و نقص عضو و شیمیایی بجای ماندند هیچ منتی نیست چون ارامنه ایران و ایرانیان را هموطن خود میداند و هیچ وقت نژاد پرست و تعصبی مثل شما با دیگران برخورد نکردند

    3. ROMINA پنجشنبه, ۱۷ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲

      اگه بری به دنبال منابع می بینی که در کل ایران ترک ها از همه بیشتر شهید دادند

    4. قلی جمعه, ۲ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰

      حتما ما آذربایجانیها هم خیانت کردیم یعنی مهدی حمید باکری و شفیع زاده و … پنجاه شصت هزار شهید آذربایجانی همه خائن بودن دست مریزاد

    5. غ درویش‌ چهارشنبه, ۳۰ مهر, ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۷

      زنده باد ایران اسلامی .متاسفانه یک روز به دلیل بی کفایتی سلاطین بی لیاقت قاجار این سرزمین تاریخی قطعه قطعه شد .وهرقطعه را به کشوری بخشیدند حالا که اونهاه بجان هم افتادند .شاید بهترین فرصت باشد.که قطعه جدا شده ازمیهن به میهن برگردد .اما با مسئولین‌بی کفایت فعلی که نمی توانند قیمت دلارا برای یک روز‌ثابت نگهدارند .شاید این آرزو کمی‌دور بنظر برسد . مگر این که حضرت (عج) ظهور کند

  10. گمنام جمعه, ۲۷ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴

    ببخشید همین میشه دیگه ما از هموطن اصلی خودمون دفاع نکنیم از هم زبون خودمون دفاع نکنیم بعد فردا بیاد یه کشور دیگه ایرانو بگیره مثل این میمونه که افغانستان بیا نصف خاک ایرانو بگیره یا پاکستان بلوچستان رو.
    پس نمیشه که ما از هم زبان خود دفاع نکنیم.
    یاشان آذربایجان ایران تورکلر

    پاسخ
    1. ناشناس شنبه, ۲۸ تیر, ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰

      هم آذربایجان هم ارمنستان جزء ایران بزرگه.

    2. علی سه شنبه, ۳۱ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹

      فک کن مغول عرب یونانی آلمانی روس عثمانی ها تفکرات تو رو داشته باشن

    3. ناشناس یکشنبه, ۲۹ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰

      سلام . ارمنستان و گرجستان و افغانستان هم جزئی از ایران بوده شما چرا نمی روید آنها را هم به ایران برگردانید . بحرین و قسمتی از ترکمنستان هم همینطور . پس راست میگید بروید آنها را هم به ایران برگردانید اگر جرات دارید . این عین نژادپرستی است که بگی در دنیا فقط چین بوده و ایران و مصر بقیه جعلیه . انسان چقدر باید بی عقل باشد تا همچو مزخرفاتی را تحویل دهد . مگر می شود جلو تکامل تاریخ را گرفت ملت ها و قوم ها و فرهنگ های جدیدی به منصه ظهور رسیده اند و خواهند رسید هنر آن است که واقع بین باشی و تنوع ها را که سنت و قانون خداوند است به رسمیت بشناسی بعد هم به نوع بشر عشق بورزی و هم به آب و خاک و کشورت ایران عزیز

    4. as198692 چهارشنبه, ۹ مهر, ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸

      اینهایی که دم ازارمنستان وارتساخ میزنندنوکرای چین وروسیه هستندیمش نژادپرست که نه وطن میفهمندنه هموطن

  11. علی شنبه, ۲۸ تیر, ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۲

    خدایی مملکت ما کلی شهید نداد کلی اول انقلاب مردم علیه کسایی که جدایی طلب بودن نایستادن کلی جوان پاک معصوم خونشون به نامردی شهیدشون کردن همون مردم اذربایجان ایران کرد ها خوزستانی ها کلا کل این مملکت علیه منافق جدایی طلب ایستادن تا مملکت تجزیه نشه کسی که حرف از جدایی میزنه از اون مادر شهید خجالت بکش که تنها بچه اش رو سر سفره افطار جلو چشمش شهید کردن فردای قیامت جواب خون کسایی که برای حفظ این اب خاک جنگیدن تا مملکت تیکه تیکه نشه چی میخوای بدی

    پاسخ
  12. ناشناس دوشنبه, ۳۰ تیر, ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲

    ایران باید هرچه سریعتر تلاش کند تا ارمنستان را به ایران بازگرداند تا دست اسرائیل و روسیه از آنجا قطع شود.

    پاسخ
    1. علی اس اس چهارشنبه, ۱ مرداد, ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۴

      یک جوری میگی ایران ارمنستان رو به خاک خودش الحاق کنه انگار کار راحتی روسیه با اون همه ابر قدرتیش شبه جزیره کریمه یک تیکه کوچیک از اوکراین به اون بزرگ به زور به خاک خودش الاق کرد یا نکرد هنوز نمیدونم بعد حالا ایران بخواد ارمنستان رو به خاک خودش الحاق کنه در ضمن نکته اصلی مردم اون کشور باید همه پرسی بدن که ایا میخوان به فلان کشور الحاق بشن یا نه بعدش مجلس کشور دیگه تصویب کنه و تازه این کار کلی هزینه داره پس روی هوا حرف نزن برادر

  13. ناصر پنجشنبه, ۲ مرداد, ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸

    زنده باد آذربایجان

    پاسخ
    1. ناشناس دوشنبه, ۷ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴

      سلام عزیزان اولا تاریخ ثابت کرده که از قدیم الایام که منطقه ای ما بین خزر تا رود دجله متعلق به ارامنه بوده ایندرحالی است که در واقع ترک ها در ده قرن اخیر از آسیای میانه به غرب آسیا مهاجرت کرده وبا رقم زدن فجایعی عظیم درمنطقه به حکومت رسیدند

    2. قلی جمعه, ۲ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۱

      نه بابا بعد اگه کلش بدیم به ارمنستان شما راحت میشید. آخر اگه به این بزرگی بود که مردمش کو ارمنستان الان به زور حدود سه میلیون نفره کوچکترین همسایه ایرانه. بعد توی تاریخ این هوا بودند. ارامنه یک شاه نشین کوچک بود با اضافه ارامنه که در این منطقه پخش بودن و جز اقلیت بودن توی جنگ جهانی اول که امپراتوری عثمانی پاشید و اروپاییهای مسیحی پیروز شدن اینها توهم ورداشت که با کمک روسیه و فرانسه ارمنستان بزرگ راه بندازند. شروع به شورش و کشتار مسلمانها کردن تا با کوچ اجباری منطقه رو خالی کنند غافل از اینکه این توان اینکار و ندارند. و داستان برعکس شد و با انتقام ترکها مجبور شدن کاسه کوزه رو جمع کنند برن بغل عمو روس.
      می تونید در خاطرات مرحوم باغچه بان و حوادث جولالیق آذربایجان این موارد را بخوانید.

    3. قلی جمعه, ۲ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲

      راستی ببخشید اسرائیل هم همین ادعا را از نیل تا فرات داشت و داره

  14. حرف حق دوشنبه, ۳ شهریور, ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷

    تمامیت ارضی کشورهای آذربایجان و ارمنستان و سرزمینهایی مثل دربند و تفلیس و نخجوان و غیره… جنگ و سیاست و حکومت رو کنار بگذارند پرچمهاشون رو بیارن پایین و به آغوش پرمهر وطن برگردند ، از ارس تا کورا از کورا تا گرجستان گوشه ای از ایران بزرگ است

    پاسخ
    1. قلی جمعه, ۲ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹

      خوبه ولی بهتر نیست فعلا بفکر همین ایران باشیم
      با این اوضاع فکر نمی کنی کسی حاضر نمیشه توی ایران زندگی کنه اگه می خوای این قسمتها به ایران اضافه بشه اول باید تعریف مجددی از ایران بکنیم که شامل حق و حقوق برابر تمام این اقوام باشه تا خودشون رو ایرانی بدونند بعد فکری بحال اقتصاد و فرهنگ ایران بکنیم در حالیکه ایرانی به فکر مهاجرت و فرار از این شرایطه فکر نمی کنی این شعارها مثل همان شعار راه قدس از کربلا می گذرد یه خرده تو خالیه

  15. محمد عسگری دوشنبه, ۷ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶

    والله من موندم ۴۰ سال هستش ما پشت فلسطین هستیم مو میگیم یهودیها اشغال کردن خوب بغل گوشمون ارمنیا خاک اسلام را اشغال کردن ما از ارمنیا حمایت میکنیم ?عجب

    پاسخ
    1. محمد دوشنبه, ۱۴ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲

      برادر گرامی در مورد سردار رحیم نوعی اقدم چیزی شنیده اید. سپاه قدس هستند در سوریه بوده اند . در جنگ قره باغ هم فرمانده مستشاری بودند … متاسفانه به دلیل سیاست های قوم گرایی ایشون رو اخراج کردند… آذربایجان شمالی به جای سیاست های امت اسلامی سیاست های پانترکی رو ترویج می ده … یه نگاه به قوانین مدنی شون بندازین متوجه می شید چه قدر اسلامی اند …. بهترین سیاست بی طرفی است …

  16. دوشنبه, ۷ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱

    ایران باید از ارمنستان حمایت کنه لطفا هموطنای گرامی صحبت از اسلام و مسلمون کشی نزنید خواهشا که همین ایالت آذربایجان شمالی تا نخ رفته تو کف همین رژیم صهیونیست و در ترور دانشمند شهید علی محمدی که ترک هم بود اتفاقا نقش داشت و فرودگاهاش مامن پهپادهای اسراییلن که درسال ۹۳ در نطنز یکی از پهپاداشون ساقط شد در ضمن کشور ترکیه به دنبال احیای امپراطوری عثمانی هستش چندی پیش وزیر ترکیه ایران رو به حمله به ماکو تهدید می کنه ما باید در آرمان جمهوری اسلامی ایران باقی بمونیم تا ننگ تاریخ یک بار دیگر تکرار نشه نه ارمنی بیگانه و نه ترک بیگانه درود به ذات عزیز ایران زمین. احمد جهانی. نیر.اردبیل

    پاسخ
  17. Pp.me67@gmail.com دوشنبه, ۷ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴

    قره باغ جزئی از خاک اسلام است و باید به آغوش مسلمانان آذربایجانی برگردد.

    پاسخ
  18. م.ح سه شنبه, ۸ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶

    درباره جنایات در خوجالی بگید. بریدن گوش کودکان کندن پوست افراد بی گناه در ملا عام برای ترساندن مردم ترک روستاها و منطقه قره باغ بریدن پستان و بستن به تراکتور و زجرکش کردن ترکهای منطقه. دختر عموی معلم ما رو همونجوری جلوی چشم دو تا بچه خردسالش به تراکتور بسته و در کنار رود ارس به این طرف و اونطرف کشیده و زجرکشش کردن و با تراکتور از روی جسدش رد شدند. آره دولت ارمنستان سرپوش میگذاره رو جنایاتش و طور دیگه به جامعه جهانی تحویل میده از اهانت به مساجد مسلمانان هم بگید. چرا مقامات ایران چیزی نمیگن.

    پاسخ
    1. Mirza سه شنبه, ۸ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳

      در مورد خوجالی مقالات مفصلی منتشر کردیم. از آرشیو بخوانید

  19. ترک سه شنبه, ۸ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶

    یاشاسین آذربایجان

    پاسخ
  20. بنیامین چهارشنبه, ۹ مهر, ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۴

    سلام من کرد هستم
    نظرات رو تا جایی که بود خوندم
    نظر شخصی خودم
    ۱. من شخصا علاقه به هم محله ایم دارم به همشهریم دارم به هموطنان دارم اما تا جایی که خدایم رو ازم دور نکنه ارزش هویت خداست و لا بقیه ش ساخته های دست بشره
    ۲. از وقتی تفکرات فاشیستی ، کمونیستی ، لیبرالیست و ملی گرایی ( بی حساب کتاب از اروپا ) وارد خاور میانه شد ما که چند هزار سال باهم زندگی کردیم نمیتوانیم با هم بسازیم مشکل از کجاست مشکل تغییر تفکرات ماست دوری از دینی که سفارش عشق و معرفت و همزیستی و عدم تفاوت بین انسان مگر به عمل صالح
    ۳. یه خواهش از شهدا هزینه نکنید نام شهدای دفاع مقدس بالاتر از قوم و نژاد و زبان هستش همه ملت هزینه دادن باید به تک تک شون افتخار کرد هر لحظه
    دغدغه شهدا خدا بود و اسلام و امام همین و بس تمام
    ۴. به همدیگه توهین نکنید شاید حضوری همدیگه رو ببینید شرمنده بشید
    ۵. من کرد هستم ولی حتی لحظه ای به این فکر نمیکنم که مثلا برای کمونیست های ypjو یا هر کس دیگه ای برم بجنگم تو سوریه
    خدا رو شاکرم تو این کشور تو این برهه زمانی با شما هستم انشااله همه عاقبت بخیر بشیم
    خدا همه کمونیستی، فاشیستها و لیبرالها رو به راه راست هدایت کنه
    خدا عمری بده نابودی اسرائیل رو ببینیم

    پاسخ
    1. احمد جمعه, ۱۱ مهر, ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۴

      سلام برادر
      دمت گرم من هم عرب هستم و کاملا با نظر جناب عالی موافقم
      ما همه هموطن هستیم
      امروز دغدغه اصلی ما باید اسلام باشد نه قومیت گرایی

    2. کریم جعفری سه شنبه, ۱۵ مهر, ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۷

      سلام برادر کُردم من یه ترُکَم دمت گرم این پان ترکیسم وقومیتگرای را دشمنان ایران زمین این سم جدای و این قوم خوبه وآن قوم بَده را بین عوام فریبان تز ریق می کنن.

  21. محمداذربایجانی پنجشنبه, ۱۰ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶

    هزار سال قبل مردم قفقاز عمدتا فارس ها بودند یعنی اذریها و ارمنی ها و الان اوستیای ها همه به زبانهای منشعب از پهلوی ساسانی صحبت می نمودند( در کتاب احسن التقاسیم مقدسی که می نویسد فارسی حرف زدن اذری ها و ارانی ها و ارمنی ها – به جز منطقه ای به نام دوین که ارمنی ها به زبان خودسخن می گویند-قابل فهم است) با امدن ترک ها باز زبان مسلط همان زبان اذری یعنی فارسی پهلوی بود تا انکه ر وسها در ۱۸۲۷ به منطقه تسلط یافتند و شروع به اجرای اپرای خود برای روس و مسیحی سازی منطقه نمودند با دادن مشوق زمین و پول به اقلیت های مسیحی وهمچنین ایجاد جماعت ایزوله ای که زبان دیگر مردم را در نیابند نفت در قرن ۱۹ ماده گران بود و کارگرانی که ۱۸ ساعت روزی کار می کردند تحت دیسپلین خاصی تحت تعدادی معلم که از عثمانی امده بودند فقط باید ترکی حرف می زدند در نتیجه این کارگران بعد از چند سال کار با گرداوری مقداری پول به شهرها و روستاهای خود که عمدتا در شمال و جنوب ارس قرار داشت بازگشتند و موجب انتشار زبان خاصی که به غلط اذری(فارسی قفقاز) مشهور شده ودر اصل نوعی ترکی است که هنوز تعداد زیادی کلمات فارسی دارد – شد و صد سال قبل توسط یک مامورمخفی انگلیس بنام وهاب زاده اذربایجان نامگذاری شد. همان زمان نیز ویلسون ریس جمهور عمریکا با اختصاص میلیونها دلار ارمنی ها را که از عثمانی گریخته بودند در خان نشین ایروان که ارمنی فارس اندکی داشت سروسامان دادند تا تضاد فعلی در قفقاز شکل بگیرد و قدرت های بزرگ شروع به کف زدن به محصول سیاستهای خیانت و جنایت بار خود بنمایند و مشاهده مشتی گوسفند که عنوان پرفسور را نیز یدک می کشند لذت ببرند محمد اذربایجانی

    پاسخ
    1. خشایار شنبه, ۱۹ مهر, ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۳

      آقا پارسی گوئ شیرین سخن / در آینه خودت رو ببین و بنا.

  22. نمیخام مگه زوره جمعه, ۱۱ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲

    هردوکشور شمالی زمانی جزئ از ابران بوده اند، بنابراین بنحوی هم وطن ما حساب میشوند، امید است درگیریها خاتمه یابد، که جنگ چیزی بجز ویراتی وکشته شدن جوانان ومردم بیگناه نیست ،فقط تصور کنید خانواده ای را که عزیز خودرادرجنگ از دست داده باشد ،واقعا سخت است، به امیدروزی که به دوراز هرگونه تعصب قومی وبعنوان یک انسان درکنارهم زندگی کنیم ، جنگها را قدرت طلبان خلق میکنند ومردم و جوانان برای مطامع آنان کشته میشوند،

    پاسخ
  23. شیعه یکشنبه, ۱۳ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵

    چرا نباید به ارمنستان کمک کنیم؟

    خیانتهای پانترکها نسبت به ایران بعد از کمکهایی که ایران به آنها در جنگ های قبلی کرد

    ۱.اسراییل را به رسمت شناخت
    ۲.نام ایران رو از کنسرسیوم مشترک بهره برداری نف حذف کرد و به ترکیه داد
    ۳.و در جاسوسی علیه ایران و ارایه و دادن پایگاه به دشمنان ایران مشارکت کرد و همچنین در کشتن دانشمندان هسته ای کشورمان با اسراییل همکاری کرد

    درضمن آذربایجان به اندازه کافی نفت گاز و حمایت ترکیه و اسراییل را دارد و این ارمنستان است که ضعیف تر و مظلوم تر است و منافع اقتصادی بیشتری نیز برای ایران دارد و باید تعادل قدرت برای صلح ایجاد شود اگر از ارمنستان حمایت نکنیم و پانترکها پیروز شوند، گرگ در کمین کشورمان قوی تر و قلدر تر خواهد شد

    پاسخ
    1. محمد دوشنبه, ۱۴ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰

      این چه حرف ناپخته ای است که می زند … بریم به کفار کمک کنیم :؟!! دولت آذربایجان بناش رو بر پانترکیسم گذاشته و سیاست های ضد اسلامی داره درست … حجاب منع می شه قبول … عذاداری امام حسین رو تعبیر به مزدوری ایران می کنند درست … از نشر فرهنگ اسلامی و شیعه جلوگیری می کنن درست …اما دلیل نمی شه به کفار کمک کرد … بهترین سیاست بی طرفی است…

    2. محمدحسن چهارشنبه, ۲۳ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵

      اتفاقا نه

    3. آرین سه شنبه, ۱۵ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰

      به ما چه ربطی داره بجز خمپاره و موشک خوردن روستا ها و شهرهای ما چی گیرمون میاد همین جمهوری آذرباییجان که ترکای شمال غربی کشو رایران خودشونو برا اونا میکشن اینقدر برا مملکت خود شون غیرتی نمیشن ما خودمون مشکلات زیادی داریم تا بخوایم به یکی از این کشورای کوچیک کمک کنیم هر کشوری جا ما بود تا حالا هزار بار این آذرباییجان و ارمنستان رو تصرف کرده بود دارن سر مناطقی که مدت ها تحت حاکمیت ما بوده و سال های زیادی از جدایی اون نمیگذره دعوا میکنن

    4. قلی جمعه, ۲ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۶

      بعد می خوای آذربایجانی ایران هم احساس هم وطنی با تو داشته باشه سه سال پیش خوب یادم میاد زمانی مه آذربایجانیها از شوق به آب ارس می زنند تا خودشون را برسونند ایران شهرهای شمالی آذربایجان شرقی و غربی پر شده بود از آذربایجانی‌های اونور خیلیها شون خواستار اتحاد بودند و می گفتند باید یکی شیم ما چند نفرشون از نزدیک صحبت کردن عین خودمون بودن با عشق به ایران. ولی چی شد. دولت سریع مرزها رو بست تا زیاد ارتباط برقرار نشه انور گفتند می خواید برید جزی ایران که به شما هم بگن ترک خر . ترک نفهم. بعد نتونید به زبان مادری تحصیل کنید. بشید چیزی بدتر از وضعیت شوروی چند ماه بعد هم تصاویر ماشین های راه سازی ایران رو توی مناطق اشغالی قره باغ که برای جنگجو های ارامنه راه تدارکاتی می ساخت نشان دادن که ببینید اینها حامیان نسل کشهای خوجالی و شوشا هستند. بعد شعار آذربایجان یکی شه تبریز پایتخت شه راه انداختند. تا ایران کاملا طرفدار ارمنستان بشه
      توی این چند سال دقت کردین تنها راه ارمنستان برای تجارت و تامین انرژی ایران بوده یعنی تا بحال الحمدالله کم نزاشته. باز بیشتر می خواهید. همراه روسیه جناب پوتین
      اگه آذربایجان به آغوش ترکیه و اسرائیل غلطید ما خودمون هولش دادیم. با ادامه اینکار می ترسم بقیه راه هم به همان سمت هول بدیم

  24. رسول یکشنبه, ۱۳ مهر, ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۹

    یعنی حالم از یه عده که همیشه به ترکها بعنوان نژادپرست نگاه کردن در حالیکه خودشون واسه تاجیکستان و افغانستان خودکشی می کنن به هم میخوره البته اهل فحاشی نیستم ولی کسی حاضر نیست تبریز و یا شهرهای شمالی رو به آذربایجان بده، حتی خود ما همچین چیزی رو هرگز قبول نمی کنیم اما واقعا برای عده ای که نمیخوان حقیقت رو ببینن متاسفم تو این مناقشه ایران باید بیطرفی خودش رو حفظ کنه چون به کشور ما ربطی نداره اما تاریخ چند هزار ساله ربطی به قرن حاضر نداره اگه اینطوری باشه نصف جماهیر شوروی باید به ایران برگردانده بشه. یعنی نمیخواین قبول کنین که علیرغم قطعنامه های صریح شورای امنیت ارمنستان مناطقی را که سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ اشغال کرده باید خارج بشه؟ مگه خود کشور ارمنستان فعلی زمان قاجار با حمایت روس جنایتکار تشکیل نشد؟ طوری صحبت می کنید انگار فقط آذربایجان اشتباهی تشکیل شده و بقیه جماهیر شوروی سابق از اول وجود داشتن

    پاسخ
  25. هادی سه شنبه, ۱۵ مهر, ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱

    ای کاش اینقدر قدرت دشتیم ک هر سرزمینی ک از دست داده بودیم پس بگیریم

    پاسخ
  26. bors پنجشنبه, ۱۷ مهر, ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲

    آذربایجان و ارمنستان هر دو فرزندان ایران هستند و وقتی بچه های یه خانواده با هم دعوا می کنند وظیفه بزرگتر ایجاد آرامش و صلحه. در ضمن دوستان مراقب نقش ترکیه در اختلاف افکنی باشند چون فقط اون داره نفع می بره ۴۰ ساله که داره این کار رو می کنه ما ایرانی ها هیچ وقت نباید جنگ چالدران رو فراموش کنیم و بدونیم که زبان ترکی یه بهونه برای ترکیه با گرایش عثمانیه و گرنه دنونه دونه ترک شیعه ایرانی رو از دم تیغ میگزرونه. دوستان آذری مراقب این مار خوش خط و خال باشید . دولتمون رو بیخیال حواسش نیست چه خبره انگار چسبیده به اردوغان.

    پاسخ
  27. مهدی پنجشنبه, ۱۷ مهر, ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱

    دوستان سلام .بیشتر از اون که فکر کنیم حق با کیه و تاریخ چی میگه باید فکر کنیم پای ما تو این مناقشه باز نشه چون یک دستهایی دارند اقوام ایرانی رو تحریک میکنند هم ارمنی ها را هم آذری ها را.دولت آذربایجان یک آدمهای پست و رذیله هستند که نوکر ترکیه و اسرائیل هستند و ارزش حمایت ندارند و دولت ارامنه هم به پشتیبانی اروپا دل خوشن و هر کدوم سرشون تو آخور یکیه. ایران عشقه حواستون جمع باشه هیچکدومشون بدرد ایران نمیخورند

    پاسخ
  28. حسن یکشنبه, ۲۰ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷

    آقای با نام جعلی علی.حکومت ماد که قدیمی ترین حکومت با پایتختی هگمتانه(همدان)کنونی که الان هم ترکی صحبت میکنند.اولین حکومت با کشف خط میخی و حکومت یکپارچه (ترک) بودندوحدود ۲۵۰۰سال قبل آریایی ها از شمال سیبری به ایران حمله ورشده وفتوحات خودرا ایران نامیدندو تخت جمشیدرا با تعالیم فرهنگی مادها ساختند.(مراجعه به کتابهای تاریخ راهنمایی ودبیرستان)جهت ارایه درست اطلاعات به عزیزان میباشد.

    پاسخ
  29. محمدحسن چهارشنبه, ۲۳ مهر, ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰

    من دوازده سالمه و تاریخ ایران رو از اول تا آخر حفظم و خوب میدونم که هر دو طرف جنگ قره باغ مال ایران بوده درسته که بیش از حد تجاوز کردن حرامه ولی آذربایجان و ارمنستان حق ایران بوده پس باید یه کاری برای پس گرفتن آذربایجان و ارمنستان بکنیم اگه قبول دارین لایک بکنین

    پاسخ
    1. مسعود شنبه, ۳ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲

      برادر جان که دوازده سال داری. اینها العان کشور هستند. و توسازمان ملل ثبت هستند. اگه اینطور باشه بصره. بغداد و …. ه جزو ایران بوده. و باید برگردونده شه

    2. علی جمعه, ۳۰ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱

      مسئولین دارن کوتاهی میکنند
      تنها را برخورد با نقشه شوم اردوغان و همتای آذریش تصرف نخجوان توسط ایران هستش
      اینا میخوان از ترکیه یه راه ایجاد کنند برای اتصال به باکو(خزر) فقط با برگردوندن نخجوان و اتصالش به سرزمین مادری (ایران) میشه نقشه اردوغان ملعون رو نقش برآب کرد.
      برقرار ایران و ایرانی

    3. مسعود شنبه, ۳ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴

      قره با غ قانونا جزو خاک آذربایجان و مسلمین هست. ارمنیها به همراه روسیه توانستند این مناطق را اشغال نمایند

    4. علیرضا جمعه, ۱۶ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵

      قبول ندارم اونجا زمانی مال ایران بود که برای جبران غرامت به شوروی داده شده بود اما خود ایران قبل فروپاشی شوروی از گرفتنش امتناع کرده و آنها استقلال گرفته و کشور مستقلی هستند

  30. ناشناس یکشنبه, ۴ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱

    وااقعا ناراحت کنندس آذری ها و ارمنیها که نزدیک ترین نژاد به همدیگرند به خاطر سیاست غلط پانترکیسم که آذری های قفقازی خود را مغول می دانند به برادر خونی و نژادی خود حمله می کنند

    پاسخ
  31. مسعود یکشنبه, ۱۱ آبان, ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۹

    بهتره افرادی که روی نام خاصی اشاره میکنن مثل آرتساخ بدونید که ایران دویست سال پیش اسمش یک چیز دیگری بوده یعنی سرزمین ها دست ملتها جابه جا شدن ممکنه همین منطقه صدتا اسم دیگه ای داشته باشه مهم زمان حال هست نه گذشته

    پاسخ
  32. آرسس سه شنبه, ۲۰ آبان, ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۴

    دوستان عزیز . خاطره ای را از یک روز که در کنار رود ارس بودم می خواستم براتون بگم . من از مناطق غربی ایران هستم کنار رود ارس نشسته بودم و ناخودآگاه اشک از چشمانم سرازیر شد . بچه ها که باهام بودن گفتند چی شده .گریه من از ظلمی بود که به ایران شده بود .من آنطرف رود ارس رو جدا از ایران ندیدم .همانطور که هرات و کوههای آرارات و بحرین رو جدا نمی‌دونم .

    پاسخ
  33. 4444 شنبه, ۲۴ آبان, ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳

    دوستان باید به همه انسانها احترام کرد.امروز دیگه بحث شیعه وثنی یا مسلمان و ارمنی مطرح نیست مهمتر ازهمه انسانیت است هرکه به اصول انسانیت پایبند باشد محترم است فرقی ندارد ترک باشد یا فارس ارمنی باشد یا مسلمان غربی باشد یا شرقی . . .

    پاسخ
  34. ناشناس جمعه, ۱ اسفند, ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۲

    قره باغ فقط از آن ایران است ترکها و روس ها گورشان را گم کنند

    پاسخ
    1. ارسلان تیموری جمعه, ۸ اسفند, ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸

      کسی حق ندارددرباره اذربایجان تصمیم بگیرد

  35. شاه‌حسین سورانی جمعه, ۸ بهمن, ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷

    حضرات،الان یک سال هست که از جنگ قره‌باغ(آرتساخ)گذشته…
    دیدید که،نه ترکان اَران و ترکیه به نفع ما کار کردند،نه ارمن های ایروانی و خدم و حشمشان.
    بزودی هم مردم قفقاز برای حمله به ایران(هجوم به آذربادگان) متحد خواهند شد،از باکویی ها و گنجوی ها تا ارمنی ها و نخجوانی ها

    حضرات،به خدا قسم هیچ کس جز خودمان به درد خودمان نمی خورند…
    پس کم از این دو طرف طرفداری کنید چرا که این جنگ جنگ درست و درمونی نیست
    ارمنستان یک فضاحت می کنه،اران هم یک فضاحت…
    فعلا باید زیر پرچم خودمون سینه بزنیم و نباید طرف‌کشی بقیه رو بکنیم…

    پاسخ
  36. رضا پنجشنبه, ۲۱ بهمن, ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹

    درود بر ایران بزرگ
    از قدیم گفته اند سگ داند و پینه دوز که در همیانه چیست.
    اصل مطلب این است که بعضی کشور های تازه به دوران رسیده حقیر بدبخت، می خواهند با دزدیدن نظامی و مولانا برای خود اعتبار بسازند!
    نظامی و مولانا شعرشان فارسی و اصل و نصب شان ایرانی است و موجود برای انکار این موضوع یا باید نفهم باشد و یا باید خودش را به نفهمی بزند .
    به هر حال نیاز موجود را به هر کاری وادار می کند.
    و در نهایت دریا دریاست .
    به قول مولانا ها و نظامی ها و عطار ها و …که همه ایرانی هستند.
    کف رود آید ولی دریا به جاست.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.