به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” بر اساس اطلاعات سخنگوی نیروهای مسلح یمن، انصارالله و کمیته های مردمی یمن موفق شدند در پی عملیات “نصر من الله” در محور کتاف حدود ۳۵۰ کیلومتر مربع از مناطق شمالی استان صعده را از اشغال مسلحین آزاد کنند.

منطقه کتاف در غرب استان صعده و غرب شهر صعده یکی از اصلی ترین خطوط دفاعی شهر صعده محسوب میشود. با توجه به اهمیت استراتژیک کتاف، طی ماه های اخیر عربستان با انجام عملیات های مختلف تلاش کرد تا خود را به کتاف برساند. هرچند که پیشرویهای عربستان در این محور بعلت مقاومت سرسختانه ی انصارالله با سختی بسیار همراه بود اما در نهایت نیروهای سعودی موفق شدند با تصرف وادی ال ابوجباره خود را به چند کیلومتری شمالی کتاف برسانند.
 
در ادامه عملیات عربستان، نیروها و تیپ های بیشتری از مزدوران سعودی و ارتش سعودی به منطقه گسیل شد تا شاید با افزایش نفرات و لجستیک و افزایش حمایت های هوایی بتوانند گره از کار شمال کتاف باز کنند و به پیشرویهای خود سرعت بخشیده و از منطقه آل ابوجباره که مدت ها بود در آن متوقف شده بودند بیرون آمده و در عمق بیشتر به سمت کتاف پیشروی کنند.
 
اما بر خلاف تصور ائتلاف سعودی، کار آنطور که باید پیش نرفت!
 
بصورت کلی چند تیپ در منطقه شمال صعده مانند تیپهای الوحده، التوحید، التحریر، الفتح و القادسیه وابسته به منصور هادی بهمراهی نیروهای سعودی حضور دارند. تیپ های الفتح و القادسیه تیپ هایی بودند که با تجمع در وادی آل ابوجباره خود را برای آغاز عملیات جدید به سمت شمال کتاف آماده میکردند. اما برخلاف انتظار ائتلاف سعودی، نیروهای انصارالله و کمیته های مردمی یمن پیش دستی کرده و قبل از آغاز عملیات بزرگ ائتلاف سعودی برای پیشروی به سمت کتاف، از دو جهت اصلی که در نقشه با فلش های سبز رنگ نشان داده شده است راه پشتیبانی نیروهای ائتلاف سعودی در وادی آل ابوجباره را بستند و نیروهای ائتلاف در محاصره قرار گرفتند.
 
این حادثه حدود ۴۰ روز پیش اتفاق افتاد که در همان زمان نیز توسط تحولات جهان اسلام اطلاع رسانی شد.
از اینجا بخوانید:

عملیات انصارالله در جبهه شمال کتاف

آخرین اخبار از عملیات انصارالله در شمال کتاف؛ ۷ شهریور ۹۸

 

همانطور که روز گذشته سخنگوی نیروهای مسلح یمن عنوان کرد در ۷۲ ساعت ابتدایی عملیات انصارالله حدود سه تیپ از نیروهای ائتلاف سعودی در وادی ال ابوجباره در محاصره قرار گرفتند. پس از محاصره نیروهای ائتلاف سعودی در وادی آل ابوجباره درگیریها بشدت ادامه پیدا کرد و تیپ ها و نیروهای بیشتری به سمت وادی آل ابوجباره منتقل شدند و حتی دو تیپ ارتش سعودی نیز برای شکستن محاصره به منطقه اعزام شد.

اما با توجه به تاکتیک بسیار خوب انصارالله در پیاده سازی عملیات و حضور پر رنگ یگان های موشکی و پهپادی انصارالله، حملات متعدد ائتلاف سعودی برای شکستن محاصره وادی ال ابوجباره با شکست مواجه شد. بر اساس اطلاعات سخنگوی نیروهای مسلح یمن سامانه های دفاع هوایی نیروهای مسلح یمن نیز با دور ساختن آپاچی ها از منطقه کمک شایانی به پیشبرد عملیات کردند.
 
به احتمال زیاد منظور سخنگوی نیروهای مسلح یمن از سامانه های دفاع هوایی همان سامانه هایی است که اخیرا از آن رونمایی شده است و با توجه به تجربه موفق آن در نبردهای سواحل الحدیده در این محور نیز بکار گرفته شد و فرصت پشتیبانی هوایی ائتلاف سعودی از طریق آپاچی ها را بسیار محدود کرد.
 
در هر صورت، در نهایت نیروهای ائتلاف سعودی موفق به شکستن محاصره آل ابوجباره نشدند و آنهایی هم که در محاصره قرار داشتند مجبور به تسلیم شدند.
بطور دقیق مشخص نیست که افراد محاصره شده دقیقا در چه زمانی بصورت کامل تسلیم انصارالله شدند و رسانه های رسمی انصارالله نیز اشاره ای به این موضوع نمیکنند. اما آنچه که مشخص است آن است که نیروهای ائتلاف سعودی از حدود ۴۰ روز پیش در محاصره انصارالله قرار گرفتند و عملیات در طول ۳۰ رو گذشته ادامه داشته است و تلاش های مکرر ائتلاف از داخل و بیرون محاصره برای رفع محاصره فقط منجر به افزایش تلفات انسانی و لجستیکی آنها شد. تلفات و خسارات ائتلاف سعودی در این عملیات آنقدر بالا بود که از دو هفته پیش خود فرماندهان ائتلاف سعودی مجبور به اعتراف در این مورد شدند.
 
در خصوص نتایج عملیات “نصر من الله” میتوان به آزادسازی کامل وادی ال ابوجباره و مناطق شمالی آن به مساحت تقریبی ۳۵۰ کیلومتر مربع اشاره کرد. در واقع این عملیات حدود ۵۰% از دستاوردهای ائتلاف سعودی که طی یکسال گذشته در این منطقه بدست آمده بود را از بین برد. میزان پیشرویهای انصارالله با رنگ بنفش در نقشه نشان داده شده است.
همچنین بیشتر از ۲۰۰۰ نفر از نیروهای ائتلاف سعودی به اسارت انصارالله و کمیته های مردمی یمن در آمدند که این موضوع یک پیروزی بزرگ برای انصارالله محسوب میشود و ائتلاف سعودی به نوعی در این عملیات تحقیر شد و بار دیگر ناکار آمدی تاکتیک های نظامی عربستان و عدم انگیزه کافی مزدوران سعودی در نبرد با انصارالله نمایان شد.
در این عملیات تجهیزات زرهی و سلاح های سبک و سنگین بسیاری نیز بدست انصارالله افتاد؛ هرچند که خودروهای زرهی فعلا نقش خاصی در سیستم رزم نیروهای انصارالله ایفا نمیکنند اما سایر تجهیزات میتوانند کمک حال خوبی برای این روزهای انصارالله باشند.

 

برای نمایش نقشه در اندازه اصلی روی آن کلیک کنید.

 

 

یادداشت بالا را می پسندید؟ هم اکنون از ما حمایت کنید!

 

[maxbutton id=”1″ ] [maxbutton id=”2″ ] [maxbutton id=”3″ ] [maxbutton id=”4″ ] [maxbutton id=”6″ ]

 

در مورد ما بیشتر بدانید: صفحه کمک های مردمی

 

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.