چین در افغانستان چه می‌خواهد؟

جمعه 3 آبان 1398 - 01:32
https://iswnews.com/?p=22600

پس از توقف مذاکرات با طالبان از سوی ترامپ، معادلات آینده افغانستان، خصوصا برای طالبان، از صلحی پایدار به جنگ و هرج‌ومرج تغییر مسیر داد. با قوی تر شدن احتمال شکست دولت غربگرای اشرف غنی، طالبان حالا برای پایان جنگ به نقش آفرینی قدرت های دیگر نظیر چین چراغ سبز داده است.

نظر ترامپ درباره افغانستان بعد از شوک توقف مذاکرات با طالبان، مشخص نیست و مثل همیشه تصمیمات او جنجالی و غیرمنتظره است. اقدام او در جهت خروج نظامیان آمریکایی نیز بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی و انتخاباتی دارد.
در چنین شرایطی چین از فرصت پیش آمده در افغانستان استفاده کرده و پیشنهاد گفتگوی مستقیم میان جریانهای سیاسی و طالبان را با برگزاری نشستی در پکن زمینه سازی کرده است.

تز ابر قدرتی و روابط تجاری تنها فایده چین از این روابط نیست. هدف چین از نفوذ در قلب آسیای میانه یعنی افغانستان ساخت پایگاهی فعال و موثر در تحولات خصوصا در تقابل با آمریکاست. بنابراین چه متحدی بهتر از طالبان که بیشتر از هر جریانی، نیازمند تقویت روابط خارجی خود است.
طالبان پیش از این نشست بارها به پکن سفر کرده اند و چین نیز در رفتار با آنها برخورد گرمی از خود نشان داده است؛ و این موضوع نشانگر اعتقاد چینیها به قدرت طالبان در تحولات افغانستان است. برنامه های ویژه اقتصادی چین در افغانستان بدون نفوذ در طالبان میسر نیست، پس برای تحقق این امر برگزاری نشست صلح در پکن گامی ابتدائی است.

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس جمعه, ۳ آبان, ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵

    چینیها نشون دادن به غیر از منافع اقتصادی به چیز دیگه ای فکر نمیکنن

    پاسخ
  2. مهدی دوشنبه, ۶ آبان, ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱

    برادر من، تنها شاخصه قابل اندازه گیری منافع اقتصادیست و بس…..مابقی حرف است و باد

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.