تحلیلی بر خبر مذاکرات سعودیها با انصارالله

یکشنبه 19 آبان 1398 - 02:39
https://iswnews.com/?p=23354

همانند تمامی جنگها و تقابلها در طول سالهای اخیر، در کنار میدان جنگ، میدانی هم برای دیپلماسی و مذاکره گشوده است که امتیازات کسب شده در جنگ را به مباحثه و نهایتا نتیجه می‌رساند.

مذاکرات انصارالله با سعودیها مساله‌ی تازه ای نیست و هر از گاهی که جنگ متوقف می‌شود، دیپلماتهای طرفین بر سر میز مذاکره، از آنچه در میدان جنگ کسب کرده اند، استفاده کرده و برای توافق، بحث می‌کنند. بعضا هم این بحثها به توافقی ختم نشده و جنگ ادامه پیدا می‌کند، همانند اوضاع چند سال اخیر یمن.

اعلام آتش بس اخیر انصارالله نیز پیغامی برای مجدد برای تعیین زمینه و چارچوب مذاکرات بوده که تا الان هم ادامه دارد.
در واقع آنچه که از اظهارات مقامات مشخص است، اینست که هنوز طرفین بر سر اینکه درباره چه زمینه هایی از اختلافات باید بحث و توافق کنند، به تفاهم نرسیده اند.
ابوعلی الکحلانی (از مسئولین نظامی و نزدیک به رهبر انصارالله) و حسین العزی (نائب وزیر خارجه دولت نجات) بعنوان نمایندگان انصارالله به عربستان رفته و گفتگو را آغاز کرده اند و آنچه که بین طرفین مورد مناقشه است، ارائه پیش شرطهاست.

سعودیها سه شرط دارند که قبلا نیز مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل متحد در یمن، نیز ادعا کرده بود (جزئیات کامل در: https://iswnews.com/16236 ) و بنا به توییت اخیر محمد علی الحوثی، انصارالله این شروط را قبول ندارد. (توییت: https://twitter.com/Moh_Alhouthi/status/1192182462140555264
انصارالله نیز شروطی نظیر بازگشایی فرودگاه صنعاء، رفع محاصره دریایی و توقف حملات را مطرح می‌کند که غالبا جنبه امتیازگیری در چانه‌زنی های سیاسی را دارد.

 

در کل باید گفت زمینه‌ و چارچوب مذاکرات هنوز شکل نگرفته است، در واقع مذاکرات برای چه؟ پایان جنگ یا تشکیل دولت یا آینده یمن و…
اما گفتگوها برای آغاز آن در جریان است.

جزئیات طرح هایی نظیر آنچه که در خبر رای الیوم ذکر شد با وضعیت فعلی جنگ یمن خوانایی ندارد. البته شاید ماکتی از چارچوب مذاکرات، پیشنهاد شده باشد اما جزئیات مذاکرات اینگونه نیست.

 

براساس سخنان امروز سید الحوثی، میتوان گفت انصارالله پیش شرطهای خود را اعلام کرده است و حال نوبت عربستان سعودی است که نگاه خود را عوض کند. آنچه مقامات سعودی در روزهای آتی تصمیم بگیرند آینده را مشخص خواهد کرد؛ جنگ یا مذاکره.

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.