سال گذشته عربستان سعودی به فهرست کشورهای ناقض حقوق بشر در یمن اضافه شد چرا که ائتلاف تحت رهبری سعودی در بیش از نیمی از کودکان کشته و زخمی شده در یمن دخالت مستقیم داشت.

بر اساس گزارش دبیر کل سازمان ملل انتونیو گوترش ائتلاف سعودی سال گذشته در یمن با کشتار ۵۰۲ کودک یمنی و زخمی کردن بیش از ۸۳۸ کودک دیگر به شدت حقوق بشر در مورد کودکان را نقض کرده است.بر اساس پیش نویس گزارش ۴۱ صفحه ای منتشر شده توسط شورای سیاست خارجی سازمان ملل از این تعداد ۳۴۹ کودک در حملات هوایی کشته و ۳۳۳ کودک نیز زخمی شده اند.

ویلیام گابریل نماینده ویژه سازمان ملل در امور کودکان در جنگ روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد ائتلاف به رهبری عربستان را به لیستی از کشور ها اضافه کند که ناقض حقوق کودکان در جنگ هستند و جنایات جنگی در برابر کودکان انجام داده اند.البته این گزارش بایستی به تایید دبیر کل سازمان ملل برسد و در صورت تایید این گزارش در ماه جاری منتشر خواهد شد.

در این گزارش اضافه شد که ائتلاف سعودی بیش از ۲۸ مدرسه را در یمن مورد تهاجم قرار داده و ویران کرده است.

واشنگتن، سازمان ملل را به منظور لیست کردن کشور ها بعنوان مسئول مستقیم جنایت ها بر طبق همان منابع تحت فشار گذاشته است.

این گزارش یک معضل جدی برای دبیر کل سازمان ملل خواهد بود چرا که اگر او گزارش را منتشر کند به شدت به روابط سازمان ملل با دولت های عربی خدشه وارد خواهد شد و در صورت عدم انتشار گوترش به تضعیف تعهد سازمان ملل در برابر حقوق بشر متهم خواهد شد.

البته گوترش در ماه فوریه به مشاوران ارشد خود پیشنهاد سه تا شش ماه تاخیر برای انتشار این گزارش داده بود تا در این مدت انگیزه ای برای ائتلاف سعودی باشد به منظور بهبود عملکرد در زمینه حقوق بشر در یمن و بالاخص حقوق کودکان در جنگ.به هر حال گوتیرس گزارش نهایی را در هفته جاری دریافت خواهد کرد اما مشخص نیست که واکنش او به این گزارش چه خواهد بود انتشار یا عدم انتشار…

ویلیام گابریل همچنین ادعا کرده است که پس از امضای توافق نامه جنگ های خصمانه در اوریل ۲۰۱۶ تلفات غیرنظامیان در یمن کاهش پیدا کرده است.البته با این حال گابریل اعتراف می کند که بدلیل شرایط سخت جنگ یمن و کارشکنی های دولت سعودی دسترسی به مستندات و آمار دقیق در مورد تلفات غیر نظامیان بسیار سخت است و میزان واقعی تلفات می تواند از آمار منتشر شده بالاتر باشد.

همچنین او افزود که هنوز هیچ تصمیم نهایی در مورد کشورهایی که به لیست این گزارش نهایی افزوده خواهند شد وجود ندارد.استفان دوجارریک سخنگوی ارشد رئیس جمهور ایالات متحده نیز ضمن انتقاد از اظهارات گابریل اعلام کرد که این گزارش به هیچ وجه گزارش نهایی در مورد نقض حقوق بشر در یمن نمی باشد.

سال گذشته عربستان سعودی به فهرست  کشورهای ناقض حقوق بشر در یمن اضافه شد چرا که ائتلاف تحت رهبری سعودی در بیش از نیمی از کودکان کشته و زخمی شده در یمن دخالت مستقیم داشت.

در پاسخ به این اقدام سازمان ملل عربستان سعودی، تهدید کرد که کشورهای عربی کمک های خود به سازمان ملل (جهت مبارزه با فقر در آفریقا! ) را متوقف خواهند نمود.بان کی مون -دبیر کل وقت سازمان ملل-نیز از اعلام فهرست تحت تاثیر دلارهای سعودی خودداری کرد.

بر طبق آمار یونیسف بین ماه مارس ۲۰۱۶ تا ماه مارس ۲۰۱۷ بیش از شصد کودک در یمن کشته و بیش از ۱۱۵۰ کودک زخمی شدند.

مقامات سعودی چندین بار مدعی شدند که تلفات غیرنظامیان در تجاوز به یمن کاهش چشمگیری داده است اما آمار و ارقام و حوادث روزمره یمن به خوبی کذب بودن ادعای سعودی ها را نمایان می کند.

گروه های ناظر بر حقوق بشر نیز تاکید می کنند که بدلیل ممانعت دولت سعودی از ورود ناظران و خبرنگاران بین المللی آمار سعودی ها در مورد کاهش تلفات غیرنظامی به هیچ وجه قابل استناد نیست.

اکشایا کومار نماینده دیده بان حقوق بشر نیز اعلام کرد ” با وجود تمام وعده هایی که دولت سعودی در مورد حقوق بشر و حقوق کودکان به سازمان ملل داده است هیچ پیشرفتی در زندگی کودکان یمن وجود ندارد ..هنوز مدرسه ها مورد حمله قرار می گیرند بمباران ها همچنان ادامه دارد و کودکان هنوز هم کشته می شوند. “

ترجمه و به نقل از : ForeignPolicy

 

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.