آیا ترکیه مستقیما وارد جنگ سوریه خواهد شد؟

دوشنبه 21 بهمن 1398 - 16:10
https://iswnews.com/?p=27853

مسئله حضور و دخالت نظامی ترکیه در سوریه موضوع جدیدی نیست، اما اظهارات اردوغان و تحرکات اخیر نظامیان آنها در ادلب، نشانگر فاز جدید و خطرناکی از دخالتهای ترکیه در سوریه است.

جدیت اردوغان در حمایت از تروریستهای حاکم بر ادلب، پس از هدف قرار گرفتن پست نظارتی آنها و کشته شدن ۶ نفر نظامی ترکیه‌ای در سراقب پررنگ تر شده است.
علیرغم اینکه وضعیت تاسیس و استقرار نیروهای ترکیه در پست نظارتی سراقب به روسها اطلاع داده نشده بود اما ترکیه در این خصوص بشدت طلبکار شده و با توجه به سوابق گذشته مقامات ترکیه‌ای در چانه‌زنی های دیپلماتیک، میتوان گفت آنها به دنبال امتیازطلبی بیشتر از این اتفاقات و تحولات در ادلب هستند.

این موضوع با اظهارات اردوغان در آخرین سخنرانی خود تشدید پیدا کرده و وی ضمن انتقاد از حمایت روسیه و ایران از ارتش سوریه، با اعلام ضرب الاجلی خواستار پایان عملیات در ادلب و عقب نشینی ارتش سوریه تا پایان ماه فوریه (۱۰ اسفند ۹۸) شده است.

 

در پی این تهدیدات اردوغان، ارتش ترکیه نیز کاروانهای نظامی‌ای متشکل از ۳۳۰ زرهی، تانک، خودرو و تجهیزات نظامی را در روزهای گذشته وارد استان ادلب کرده و در نهایت امروز رسانه های گروههای تحت حمایت ترکیه از آغاز عملیاتی با حمایت ارتش ترکیه در شرق ادلب خبر داده اند.

در حال حاضر رایزنی های دیپلماتیک ترکیه و روسیه ادامه دارد و سناریوهای پیش رو در خصوص ادلب به شرح ذیل می‌باشد:

 

۱- توافق ترکیه و روسیه در مذاکرات:
این مورد که محتمل ترین مورد برای سرانجام تنشهای اخیر است، با مذاکرات و توافق تیم های طرفین درباره تحولات اخیر ادلب رقم خواهد خورد و در صورت بروز مشکل طبق سوابق گذشته، با مداخله و گفتگوی پوتین و اردوغان حل خواهد شد.
آنطور که از حرکت عملیات ارتش سوریه پیداست، بازگشایی جاده M5 برای ارتش سوریه و متحدین در اولویت قرار دارد و فعلا قصدی برای آزادسازی ادلب وجود ندارد و شاید در مرحله بعدی این عملیات شاهد تامین امنیت مناطق شمالی و غربی حلب نیز باشیم.

 

۲- آغاز عملیات نظامی ترکیه در ادلب:
علیرغم اعزام گسترده نیروی ترکیه به ادلب بنظر نمی‌رسد که قصد ترکها درگیری مستقیم با ارتش سوریه باشد.
اعزام نیروی گسترده ترکیه به ادلب اولین و آخرین بار تجاوز ترکیه به سوریه نیست و در گذشته هم در جریان عملیاتهای سپر فرات (در شمال حسکه و رقه) و شاخه زیتون (در شمال حلب) شاهد این دست تجاوزهای ترکیه بوده ایم.
در صورت بروز درگیری و عملیات نظامی مستقیم ترکیه مطمئنا روسیه و ایران منفعل نخواهند بود و پاسخ خودسری اردوغان را خواهند داد.

 

۳- ایستادگی در مقابل امتیازخواهی ترکیه:
ممکن است روسها در برابر ترکیه به مذاکره روی بیاورند اما دولت سوریه علاقه ای به مذاکره با اردوغان ندارد. اتفاقات امروز نشان داد روسیه لبه‌ی تیز چاقوی خود را با واکنشهای ارتش سوریه تنظیم کرده است تا لبه‌ی نرم چاقوی با مذاکره اهداف مطلوب خود را در رابطه با ترکیه پیاده کند.

 

بطور کلی مقصود اینگونه سیاستها مذاکره است و قطعا اردوغان که با مشکلات زیادی از قبیل مهاجرت آوارگان سوری و ضدیت با گروههای کرد و… مواجه است، وارد چالش بزرگ دیگری مانند جنگ با ارتش سوریه نخواهد شد.

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس دوشنبه, ۲۱ بهمن, ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹

    عدم جنگ با بشار اسد اون هم با این شرایط یعنی پایان اردوغان
    جنگ حتمی است

    پاسخ
  2. m.a دوشنبه, ۲۱ بهمن, ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸

    واقعا من یکی, جمله و کلمه مناسبی برای تزویر و دورویی این بشر پیدا نمی کنم!!!!!!
    متاسفانه رقبای سیاسیشم از خودش بدترن.

    پاسخ
    1. ناشناس جمعه, ۹ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۴

      امیدارم ارتش سوریه پاسخ دندان شکنی ب این دیکتاتور بده

  3. ص دوشنبه, ۲۱ بهمن, ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۱

    جنگ تمام عیار بشه فاتحه روابط ترکیه با ایران و روسیه خونده است.
    بعدشم ترک ها به جای ۵ تا یا ۱۰ تا جنازه باید منتظر روزی ۱۰۰ تا کشته باشن.
    تازه بماند که ارتش سوریه الان قدرت کافی برای هدف قرار دادن خاک ترکیه رو هم داره. یه جنگ تمام عیار اصلا به نفع ترکیه نیست.

    پاسخ
    1. مهدی جمعه, ۹ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷

      آدم نون به نرخ روز خور اردوغان .

  4. Habi سه شنبه, ۲۲ بهمن, ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۰

    باعنایت به اینکه اردغان فردی قدرت طلب است ودر سر سودای امپراطوری عثمانی را می پروراند شکی نیست بمنظو. گرفتن امتیاز و یا اشغال و تملک بخشهایی از کشور سوریه به این کشور حمله کند سیاست او سیاست روباهی است که باشیر در قفس مواجه شده است

    پاسخ
  5. خان اوغلان خدایی سه شنبه, ۲۲ بهمن, ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۵

    با توجه به رویارویی ترکیه در دو جبهه طرابلس لیبی و ادلب سوریه با مجموعه ای از کشورها ، اردوغان وضعیت سختی دارد با این حال توان حل معادلات پیچیده از ویژگی های مدیریتی وی می باشد .چیزی که مهم تر است بهره برداری آمریکا از نزدیکی ایران و سوریه و روسیه برای جلب ترکیه است.که قطعا پوتین این نکته را مورد توجه قرار می دهد .به نظر می رسد با این ملاحظات محتمل ترین سناریو آن است که مذاکره و معامله ای صورت بگیرد …شاید چه معامله ای و چگونه از مهم ترین چالش های آینده باشد .هرچند هدف ترکیه و اردوغان دریافت امتیاز و اختیار و صلاحیت بیشتر از سوی اخوانی ها .ارتش آزاد و مردم ترکمان و به طور کلی ادلب می باشد.

    پاسخ
    1. ناشناس جمعه, ۲۳ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳

      دقیقا همینطور شد….معامله

  6. ناشناس جمعه, ۲۵ بهمن, ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳

    این مردک شیاد و منافق ناصبی تا مرفق دستش به خون مردم سوریه، مصر و لیبی آلوده هست. این پلید با پول قطری ها بنای جنگ و آدمکشی رو تو منطقه ما گذاشت و اگه این حرامی جاه طلب نبود این همه انسان بی‌گناه کشته نمی‌شدن، کشورها ویران نمی‌شدن، مادرها داغدار نمی‌شدن، کودکان آواره نمی‌شدن و از همه مهمتر آمریکا، اسرائیل، آل سعود، انگلیس مکار و بقیه شیاطین و گرگ‌های عالم مجال دریدن مسلمین رو نمی‌یافتند.

    پاسخ
  7. ناشناس پنجشنبه, ۸ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸

    به نظرمی رسد اردوغان پای به دامی گذاشته است که قبلا صدام با حمله کویت دچار آن شده ،وقبل تر شاه ایران نیز با گردنکشی وقدرتنمایی به آن مبتلا شده ،این قضایا دقیقا در راستای تئوری خاورمیانه جدید رقم میخورد ومقدمات تجزیه کشورهای منطقه وتشکیل کشور جدید کردستان را به دنبال دارد .بشار اسد وامثال او بهانه ای بیش نیستند .

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.