نقش تحولات اخیر در روند جنگ یمن

پنجشنبه 24 بهمن 1398 - 17:11
https://iswnews.com/?p=28091

توقف عملیات بنیان مرصوص و پالس‌های مثبت انصارالله به دولت مستعفی منصورهادی، خروج امارات از یمن، بی‌نتیجه ماندن توافق ریاض و… از تحولات مهم اخیر در یمن است که بررسی جوانب آن جهت درک اتفاقات احتمالی آینده یمن نیاز است‌.

۱- توقف عملیات بنیان مرصوص:
در روزهای قبل محمد البخیتی عضو شورای عالی سیاسی انصارالله علت توقف این عملیات را وساطت یک کشور عربی (قطر یا عمان) عنوان کرد. او همچنین در مابقی اظهارات خود حزب اصلاح را دعوت به همکاری کرده و بر اشتراکات بین انصارالله و آنها تاکید ویژه ای داشته است که این موضوع بی سابقه و قابل توجه است.

مهم ترین وجه اشتراک انصارالله و حزب اصلاح ضدیت دو طرف با پروژه تجزیه یمن است که از سوی امارات دنبال میشد. پس از جنگ قدرت و تنش اخیر جنوبیها با دولت مستعفی منصورهادی، انصارالله به منظور کمک به دولت مستعفی در تقابل با جنوبیها، در غالب جبهات درگیری با نیروهای هادی آتش‌بس برقرار کرد و حملات را کاهش داد، اما آنها با عملیات کتاف و نِهم به انصارالله دهن‌کجی کردند و پاسخ این دهن‌کجی دو عملیات نصرمن‌الله و بنیان المرصوص شد.
علیرغم این اتفاقات همانطور که توسط محمد البخیتی عنوان شد انصارالله با وساطت یک کشور عربی، از ادامه عملیات در قبال امتیازاتی منصرف شده است.
انصارالله از عملیات بنیان المرصوص سه امتیاز بدست آورد:
۱- دور کردن خطر حملات زمینی ائتلاف از پایتخت ۲- جلب اعتماد آن کشور عربی و امتیازات مالی و نفتی ۳- اثبات برتری نظامی در یمن
انصارالله در سیاست خارجی خود بواسطه نقش گروههای اخوانی در فلسطین، به دنبال تعامل با نماینده‌ی جریان اخوان المسلمینی در یمن یعنی “حزب اصلاح” است و بنابراین جذب آن دسته از سران حزب اصلاح که تمایل به صلح با انصارالله را دارند در دستور کار قرار دارد و مانع اصلی در این کار سرانی همچون عبدربه منصورهادی است که در ریاض مستقر و یا شاید گروگان هستند.

۲- خروج امارات از یمن:
اخبار خروج امارات از یمن برای چندمین بار است که منتشر می‌شود و در این خصوص باید دو مورد را مدنظر داشت:
۱- امارات در حال حاضر از یمن کاملا خارج نشده است و نظامیان اماراتی کنترل برخی تاسیسات نفتی و گازی را در شبوه و…، فرودگاه و بنادر استان حضرموت، پایگاه المخاء و برخی جزایر یمن را بدست دارد. ۲- امارات اگر هم نظامیان خود را از یمن خارج کند ۲۰۰ هزار نیرو نیابتی (متشکل از طرفداران شورای انتقالی جنوب و مقاومت وطنی) را تحت فرمان خود دارد.
امارات در ظاهر از استراتژی “برقراری صلح در یمن” سخن می‌گوید، اما بعنوان نماینده انگلیس در منطقه مسئولیت “تجزیه یمن” را به عهده دارد و با پرورش نظامیان جنوبی و تحت حمایت قرار دادن بازماندگان علی عبدالله صالح تبدیل به جناح سوم در یمن شده است.
بنابراین خبر عقب نشینی امارات از یمن قابل تایید نیست و آنها همچنان در یمن بعنوان جناح سوم حضور دارند.

۳- بی نتیجه ماندن توافق ریاض:
به نتیجه نرسیدن توافق اجباری جنوبیها و دولت مستعفی منصورهادی علل متعددی از جمله امتیازطلبی جنوبیها، حملات نظامیان منصورهادی به مناطق جنوبی، محدودیتهای دولت مستعفی در عدن و… دارد. با توجه به اظهارات مقامات امارات در بیانیه خروج امارات از یمن و تاکید بر مبارزه با اخوان المسلمین (حزب اصلاح) و همچنین کنار نیامدن حزب اصلاح با قدرت جنوبیها در عدن بنظر می‌رسد تنش بین این دو جناح همچنان ادامه داشته باشد.

بطور کلی جنگ یمن در آستانه سال پنجم جنگ تبدیل به صحنه‌ی تقابل سه جناح شده است:
۱- انصارالله
۲- دولت مستعفی منصور هادی به حمایت حزب اصلاح و عربستان سعودی.
۳- شورای انتقالی جنوب که تابع امارات است.

با خروج ظاهری امارات و روی آوردن سعودی ها به مذاکرات با انصارالله و همچنین اظهارات مقامات سعودی از جمله عادل الجبیر و توئیت های اخیر محمد البخیتی، میتوان برآورد کرد که استراتژی اصلی ائتلاف سعودی از “حذف انصارالله” به “پروژه تشکیل دولت وحدت در یمن” تغییر کرده است که با توجه به تجربه لبنان و افغانستان و عراق، این راهکار سرآغاز کشمکش های سیاسی و هرج و مرجی خواهد شد که در گذشته و امروز کشورهای افغانستان و عراق و لبنان مشاهده کرده‌ایم. بنابراین انصارالله در این مرحله بایست ماهیت انقلاب و رای حداکثری مردم خود را در مذاکرات و میدان نبرد حفظ کند و تن به تقسیم قدرت با هیچ جریان وابسته‌ای از جمله اخوان‌المسلمین و جنوبیها ندهد.

 محراب
محراب
کارشناس و تحلیل‌گر مسائل مناطق غرب آسیا، آسیای میانه و شمال آفریقا
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس پنجشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۱

    سلام
    امسال دیگه سال پیروزی بزرگه احتمالا عربستان مجبور بشه جنگ متوقف کنه هوراا

    پاسخ
  2. m.a پنجشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۸

    سلام و عرض ادب
    امکانش هست نظرتون رو در مورد عملیات ادلب اعلام کنید؟
    یکی از سایتهای ظاهرا ترکیه ای به تحلیل آقای معصومی رجوع کرده بود (شخصا داخل کانال ایشون این تحلیلو ندیدم و نمیگم این تحلیل متعلق به آقای معصومی ولی تحلیل بنظرم منطقی بود) و نوشته که این عملیات زیر سر روسیه س و نتیجه ش برای ایران دور شدن از ترکیه در شرایط حساس فعلی اقتصادیست…در اون خبر اشاره شده که پژوهشگر ایرانی گفته که روسیه در معامله قرن هم نقش ویژه ای بازی خواهد کرد!!!!
    این وسط بشخصه ناامید شدم و تنها امیدم هوشیاری فرماندهان محور مقاومت هستش….مثل عملیات سپر فرات که نزدیک بود حلب قیچی بشه اما با پیشروی به سمت تادف جلوی این کار گرفته شد.
    حالا لطفا نظرتونو در مورد عملیات ادلب بنویسید…ممنون.
    لینک تحلیل:
    https://www.aa.com.tr/fa/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AF%D9%84%D8%A8-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B5%D9%84%D8%AD%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-/1474534

    پاسخ
  3. ناشناس پنجشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴

    بادطوفان هر انجه باید باکسازى شود انجام مى دهد به سیاست سا کسنها. بول قوم بر کذیه. قدرت نظامى. یانکها نظر شهر وند عادى ایرانى

    پاسخ
  4. عادل سیمین بیل جمعه, ۲۵ بهمن, ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵

    دقیقا بایستی در مذاکرات از دست آوردها دفاع کرد و نه اینکه همه را به باد داد
    ابزار مذاکره باید مکمل مقابله باشد و بس

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.