جهت گیری اذهان عمومی جمهوری آذربایجان در جنگ سوریه

سه شنبه 20 اسفند 1398 - 20:41
https://iswnews.com/?p=29436

حدود سی سال از استقلال جمهوری آذربایجان می گذرد. با نگاهی به ابعاد مختلف جامعه این کشور، باید اذعان کرد که هر یک از وجوه اجتماعی این کشور، جامعه را به سوی یکی از عناصر ایرانی، ترکی و روسی سوق می دهد.

اکثریت ۸۵ درصدی شیعیان در بافت جمعیتی این کشور به علاوه تضعیف بنیان های مذهبی این جامعه در ایام حاکمیت شوروی، این جامعه را عمیقا مستعد نفوذ ایران به عنوان قطب فرهنگی تشیع نموده است و این در حالی است که ساختار اقتصادی جمهوری آذربایجان در وابستگی محض به روسیه قرار دارد.

قدرت رسانه ای ترکیه نیز توانسته است به طور قابل توجهی بر وضعیت فرهنگی جمهوری آذربایجان حاکم شود. خصوصا که استفاده دو کشور از الفبای لاتین، این حاکمیت فرهنگی را مستحکم تر نموده است. لازم به ذکر است که زبان روسی همچنان دارای ضریب نفوذ بالایی در میان مردمان جمهوری های مشترک المنافع است. عدم تسلط آذربایجانی ها بر زبان فارسی و عربی، باعث شده است تا اخبار تحولات منطقه ای به شکلی دست دوم و با تاخیر و تلخیص قابل ملاحظه ای در جامعه بالادست ارس منتشر گردد چرا که رسانه های روسی در درجه اول و طلاب دینی مقیم ایران، مهمترین منابع انتشار این اخبار در جمهوری آذربایجان هستند.

در حدود سال ۹۴ با اوج گیری تهدید مقدسات شیعی توسط گروههای سلفی، بحران سوریه در فضای رسانه ای ایران انعکاس یافت. طرح مفهوم مدافعان حرم و تشییع شهدای نبرد با تروریسم، اذهان عمومی ایران را شدیدا در تقابل با ترکیه به عنوان حامی گروههای تروریستی قرار داد. این فضای ذهنی اندک اندک به جمهوری آذربایجان نیز رخنه کرد و با ورود روسیه به عرصه جنگ و به تبع آن، فعالیت رسانه های روسی نیز بر این فضا دامن زد و رزمندگان جبهه مقاومت به عنوان قهرمانانی در میان آذربایجانی ها مطرح شدند اما اردوغان به سبب ژست های ضد صهیونیستی ده سال پیش خود، همچنان در اذهان عمومی آذربایجان دارای محبوبیتی نسبی بود.

تجاوز آشکار اردوغان به خاک سوریه در عملیات های سپر فرات و شاخه زیتون نیز با طرح دوقطبی تروریسم-ضد تروریسم (پ.ک.ک-ترکیه) توسط رسانه های آنکارا، تا حدودی توجیه شد اما باید اذعان کرد، علیرغم نفوذ ناسیونالیستی رسانه های ترکی در میان آذربایجانی ها، مسائل مذهبی را باید پاشنه آشیل فعالیت فرهنگی ترکیه دانست چرا که جامعه شیعی آذربایجان، نمی تواند پذیرای افکار سلفی باشد.

با تقابل مستقیم اردوغان با دولت بشار اسد و شهادت برخی از اعضای حزب الله لبنان خصوصا سید علی زنجانی، شبکه های اجتماعی آذربایجان عرصه اظهار تنفر از تفکرات نئوعثمانی ترکیه گردیده است و این در حالی است که پیام تسلیت الهام علی اف به اردوغان، به مناسبت قتل برخی نظامیان ترکیه در خاک سوریه بار دیگر به عمیق تر شدن شکاف میان جامعه مذهبی و بدنه حکومتی آذربایجان انجامید.

ممنوعیت عزاداری به مناسبت شهادت سردار سلیمانی در مساجد باکو و آغاز دستگیری شخصیت های اسلامگرا، احتمالا چاشنی مهمی برای آغاز یک رشته تحولات جدید در جمهوری آذربایجان خواهد بود. با این حال، به دلیل عدم وجود رهبری واحد و فقدان شخصیت های قدرتمند، قشر مذهبی آذربایجان موضع ضعیفی در تحولات سیاسی پیش رو خواهد داشت و به نظر می رسد تکیه بر فعالیت فرهنگی و جذب اذهان عمومی، در اولویت مهمتری قرار دارد.

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. مصطفی سه شنبه, ۲۰ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸

    چرا همیشه ایران باید عقب باشه…ما تو همه چیز از دیگر کشور ها عقب هستیم مخصوصا در مسائل فرهنگی متاسفانه به قول رائفی پور در حد صفر هستیم…

    پاسخ
    1. حسین پنجشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳

      ازاینکه ملت آذربایجان دیدند که ایران شیعه کمک به ارمنستان کردند ملت آذربایجان هم به سمت اسرائیل رفتند چون که ازکارایران بسیار ناخشنودند

    2. ناشناس یکشنبه, ۲۵ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱

      کمک به ارمنستان در چه موقعی؟بر اساس کدوم سند؟و اگر ایران از یک زمانی از جمهوری آذربایجان در مقابل ارمنستان به سوی شدید و یکطرفه حمایت نکرد،علت اصلیش چی بود؟

    3. ناشناس چهارشنبه, ۷ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳

      علت اصلی اینکه ما افکار عمومی آذربایجان رو از دست دادیم. نحوه برخورد ما با ارمنستان و بی تفاوتی رسانه ای، مخصوصا در کشتار خوجالی و نیز عدم اهمیت دادن به افکار عمومی مردم شیعه آذربایجان با خیال خام اینکه آنها شیعه هستند و تا آخر در هر صورت با ما هستند.

    4. ناشناس پنجشنبه, ۲۲ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲

      نه دادش ما به آذر بایجان کمک کردیم ت اینترند سرچ کن اقا در مورد کشته های آذر بایجان با ارمنستان چی گفته ؟

  2. ناشناس سه شنبه, ۲۰ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۸

    آتا ترور. اردوغان یک فاشیست نژادپرست حامی سلفی هاست. اشغال گر. شبیه رژیم صهیونیستی

    پاسخ
  3. ناشناس چهارشنبه, ۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۴

    با آرزوی استقلال شیعیان آذربایجان از شر این حکومت فاسد

    پاسخ
  4. علی چهارشنبه, ۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۱

    ایران درنیجریه با ذره بین دنبال شیعه میگردد اتفاقا چندنفری با هزاران هزینه دور هم جمع کرده بود که دولت نیجریه همه را قتل وآخوند شان را که درایران دوره دیده بود به پنجاه سال زندان محکوم کرد واتفاقا ایران بایک اشاره جزی دراخبار دستمزدش را گرفت ولی اینجا در آذربایجان وداغستان باحماقت یک عده شاهپرست وپ ک ک چی که داخل نظام رسوخ کردهاند ۲۰میلیون شیعه را نتنها نتوانست بطرفش بکشد بلکه تبدیل به دشمن کرد با کمک به ارمنیان وتقویت آنها مجبورکرد آنهاهم بطرف اسراییل بروند وحالا هم دنبال مقصر میگردد که هیچ روز به روز درسایه نفوذیهای شاهپرست وpkk چی ها وضیعت را بدترمیکند.مثل اینجورموضوعات با عکسهای رییس جمهور یکملت مسلمان که درشان یک نظام حتی بظاهر اسلامی هم نمیاد .جمهوری اسلامی باید نوعی الگوی اسلامی را حفظ کند نه با دیگران مسابقه دهد،من حاضرم قسم قران انجام دهم که این موضوع کار یک pkkچی رسوخی است ،اصلا pkkچیها چنان درنطام رسوخ کرده اند که بعقل هم نمی آید مثل رحیم مشایی معاون احمدی نژاد،هزاران نفر دیگه اتفاقا تازگیها که دراستادیوم های ورزشی شعارهای قومی داده میشود صد درصد کار pkkاست چون از طرف آمریکا ماموریت دارند،

    پاسخ
    1. مهرداد چهارشنبه, ۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳

      عزیزان نیجریه ۲۰ میلیون مسلمان شیعه اهل بیت وجود دارد.

    2. ناشناس چهارشنبه, ۶ فروردین, ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱

      حداکثر ۴میلیون اند

      آمار دروغین زشته

    3. شیعه اصل پنجشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱

      تقریبا همه ملت ایران تجربه همزیستی با ملت کورد را داشته اند و از نوع دوستی اونها باخبریم اما چون دولتی برای خود ندارند هیچ تریبونی برای دفاع از انها نیست مگر وجدانهای ازاد.همه ما میدانیم تنها مناطق ایران ک شعار عای نژاد پرستانه افراطی وحتی رفتار نژاد پرستانه دارند مناطق ترکنشین ایران هستند و برای سرپوش گذاشتن بر رفتارشان عملکرد خود را ب گردن ملت کورد و نیروهای مدافع کوردها میگذارند.رفتار وحشیانه حکومت ترکیه برای تغییر بافت جمعیتی سوریه و عراق را دیدیم ک اگر همین نیروهای زن و مرد pkk نبودند چ بسا تا الان عثمانی با رفتاری مغول وار نظیر اجدادشان تشکیل شده بود

    4. Sina جمعه, ۲۳ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۶

      این تصویر اردوغان توسط کاربران آذربایجانی ساخته شده

    5. ناشناس شنبه, ۲۴ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶

      بله همین نیروهای زن و مرد گروه تروریستی پ ک ک هستن که با اسم پژاک درمرزهای ایران روزی نیست که خونی از جوانان ای مرز بوم بر زمین جاری نکنن ، هنوز فراموش نکردیم تغییر بافت جمعیتی در مناطق اشغالی توسط تروریست های پ ک ک رو در شمال سوریه و حتی در عراق
      هنوز دولت ندارند اینطور وحشیانه میکشند و ترور میکنند ، وای به روزی که دولتی و قدرتی هم داشته باشند

    6. علی دوشنبه, ۱۳ مرداد, ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸

      کُرد درست است . نه کورد . ملّت هم نیست . چون ملّت تعریف متفاوتی دارد . من هم پان ترک نیستم . ملّت فقط به معنی همه کسانی است که در مرزهای یک کشور با یک حکومت زندگی می کنند و نه هیچ چیز دیگر .

    7. Aydin1361 دوشنبه, ۴ فروردین, ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱

      معلومه پانترکی…نمیدونم چرا این پانترکا خودشونو به مظلومی میزنن..آیا کمک به یه کشور مجوز چسبیدن به رژیم صهیونیستی میشه؟؟دوستان شما ایرانی هستید و فقط زبونتون بخاطر مسائل تاریخی عوض شده…

    8. Ali دوشنبه, ۲۶ خرداد, ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۱

      در رفراندوم استقلال اقلیم کردستان عراق تنها حامی استقلال کشور اسرائیل بود این رابطه ی مستقیم اقلیم با اسرائیل رو نشون نمی ده؟

  5. ناشناس چهارشنبه, ۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵

    من نمیدونم این شبکه‌های استانی و سازمانهای فرهنگی و حوزه‌های علمیه خصوصا آنها که دروس تبلیغی میخوانند چکار میکنند که نه فرهنگ داخلی درست است و نه فعالیت خارجی. بقول آقا در یک دیداری که سالها پیش داشتند فرمودند: تبلیغات ما، تبلیغات متناسب با عظمت کارمان نبوده؛ تبلیغاتمان ضعیف بوده است. با همین مضمون امام رحمت الله علیه در جایی فرموده بود: تبلیغاتتان ضعیف است.

    پاسخ
    1. مهدی پنجشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹

      ازنقش ندانم کاری ها ی داخل کشور وانور خارجه مخصوصا سفا رت خانه ها ایران در دیگر کشورها و همچنین تبلیغات شبکه های معاند صد انقلاب نمی توان به راحتی گذشت نمی توان به راحتی گذشت.

  6. ناشناس چهارشنبه, ۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵

    خداراشکر

    پاسخ
  7. ناشناس چهارشنبه, ۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷

    دولت آذربایجان بایدبداندکه باپرورش تروریستهای داعشی نمیتوان برای ملت خودودیگران امنیت به ارمغان آورد.

    پاسخ
  8. ناشناس چهارشنبه, ۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱

    رسول الله و امیرالمومنین ( علیهم السلام) پس از گذشت چهارده قرن همچنان مظلوم هستند. حکومت هایی خود را مسلمان می دانند و ستم میکنند، می کشند و قطع عضو می کنند‌ و سبب می شوند که مردم جاهل سروران ما مورد هتاکی قرار دهند. در این بین اسلام و نیز این بزرگواران هستند که مظلومانه مورد اهانت و دشنام خلق جاهل قرار می گیرند.مسبب آن کیست؟

    پاسخ
  9. عباس چهارشنبه, ۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶

    با دولت لیبرالی که ما داریم و همش قربون صدقه آمریکا و اروپا میگرده اگه بتونه مردم خودمون رو حفظ بکنه شاهکار کرده اگه دولت انقلابی بود باید ما درهر کدوم از کشورهای منطقه یک حزب الله قوی داشته باشیم اما متاسفانه این دولت داره ملت خودمون رو هم از اسلام و تشیع زده میکنه

    پاسخ
  10. ناشناس چهارشنبه, ۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۹

    در جمهوری آذربایجان همه ملی گرا هستن به دنبال جنگ مذهبی نیستن

    پاسخ
  11. ناشناس چهارشنبه, ۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۹

    چه باور کنیم چه نه ایران در حال قدرت اول شدن در منطقه است .قدرتی که همه به استقلال آن ایمان دارند و آمریکا ستیزیش مورد قبول ملت هاست .دیپلمات های ما باید بدانند در هر منطقه چه نیروهایی را حمایت کنند .سینما و تلویزیون ما باید فیلم ها و سریال های بسازد که تبلیغات ملی و مذهبی را در لفافه ونامحسوس انجام دهد نه مستقیم و شفاف ..در کردستان .عراق و ترکیه که اهل سنتند باید فرهنگ آریایی را بارز نمود و در مناطق شیعه نشین مذهب را مورد حمایت قرار داد.ضلع سوم این ایده اقتصاد است که ایران وزیربنای ساخته شده اش وانرژی ارزانش چینی هارا میتواند راضی نماید در ایران سرمایه گذاری نمایند .نیمی از کالا های صادراتی شأن در ایران ساخته شود .آن زمان هیچ نیرویی در منطقه یارای هماوردی با ایران را ندارد

    پاسخ
  12. ناشناس چهارشنبه, ۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳

    الهام سخت دراشتباه است رفتن بسوی ترکیه

    پاسخ
    1. ناشناس شنبه, ۲۴ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۳

      الهام مزدور است..تامام

  13. ناشناس چهارشنبه, ۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۳

    جمهوری اسلامی ایران بادشمنی وبیزاری از صهیونست غاصب که باگوشت و پوست ومغز استخوان ازخود نشان میدهد برای خود یک تکلیف الهی میداند ویک ژست سیاسی نیست و این حقیقت را ملت جمهوری آذربایجان خوب میدانند وفرق ژست بعضیها را با عمل به تکایف خوب تشخیص میدهند

    پاسخ
    1. ناشناس پنجشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳

      داداش حالت خوب نیست ؟
      مردم دارن از گرسنگی تلف میشن شما قدرت به رخ میکشی کدوم قدرت ؟

    2. ناشناس شنبه, ۲ فروردین, ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷

      با سلام خدمت سیاسیون کشورم.
      بهتر نیست داستان اذربایجان را بهتر موشکافی کنیم.
      برمیگردیم به استقلال این کشور از روسیه.
      اذربایجان بعداز استقلال از روسیه بلافاصله اعلام همبستگی با امریکا و اسرائیل کرد.
      پیاده کردن فرهنگ غربی در این کشور.پیوستن به ناتو و حمایت از رفتارهای اردغوان در جنگ با روسیه کمترین رفتار این کشور بوده.
      شاید به همین دلیل بین ایران و اذربایجان فاصله افتاده.
      و این مسائل هیچ ربطی به رابطه خوب ایران با ارمنستان.یا شعارهای نژاد پرستانه ترکهای مرز نشینمان ندارد.
      ایران کشوری بزرگ با فرهنگی غنی است و روزی خواهید دید که کشور اذر بایجان هم به اغوش کشورش ایران باز خواهد گشت.
      حداقل در سیاست و فرهنگش.

    3. ناشناس پنجشنبه, ۷ فروردین, ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸

      از گشنکی بمیریم بهتراز زیر دست وپای سگایتروریست امریکا ی باشیم بفهمید احمقهای جاهل

    4. ناشناس پنجشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۳

      ایرانها اسرائیل، چون زمیتها اخوتها فلسطین گرفته متنفر هستند ولی ارمنستان قره باغ اشقال کرده از ارمنستان همایت می کنه ما آذر بایجانها ناراحتم

    5. ناشناس پنجشنبه, ۸ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴

      از املا و و ادبیاتش معلومه که این دوستمون ایرانی نیست و آذریه. پس حرفش اعتبار داره و افکار عمومی مردم آذربایجان رو مشخص میکنه. پس باختیم.

  14. ناشناس پنجشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۲

    بابا ماشالله هرچی سیاستمدار تحصیل کرده هست جمع شدن اینجا . آقا جان هر لحظه به اخبار گوگل سر بزنی مطمئن باش یه خبر ضد ترکیه و آذربایجان توش میبینی از مشرق نیوز و مستقل آنلاین نمیدونم چیچی نیوز

    پاسخ
    1. پاپک آذری پنجشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۷

      شما هم که اثلا عثمانی پرست و پانطورچ نیستی؟

  15. بهزاد پنجشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۰

    به نظرمن اردوغان به جای حب ناسبونالیستی که دار د باید ازرفتار دو گانه وافقداماتفرقه مابانه بین مسلمانان دست بردارد فکرمیکنم اردوغان تدبیرواداره ملت بزرگی مانند ترکبه را نداردوخودش هم سردگم است ونمیداند چکاردارد میکند.با سپاس از شما

    پاسخ
  16. هژیر پنجشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۸

    درود بر شما مقاله ارزشمند و مفیدی بود
    بعنوان یک ایرانی از خطه آذربایجان ایران عرض میکنم، اکثریت همتباران کهن ما،، مردم آنسوی رود ارس کشور آذربایجان فعلی بخاطر تشیع و ریشه های مشترک فرهنگی تاریخی احساس نزدیکی و برادری با ایران و ایرانیان دارند، ولی متاسفانه سران رژیم باکو از این امر نگران و هراسان هستند و تمام تلاش و سعی خود را می‌کنند تا از این نزدیکی جلوگیری کنند، رژیم باکو دوست و متحد پنهان رژیم ضدایرانی ( اسرائیل) در همسایگی ماست باید خیلی هوشیار باشیم، متاسفانه رژیم باکو حامی و مشوق تجزیه طلبان ضد ایرانی شده و از گروهک های تروریستی و تجزیه طلب حمایت می‌کند، ایران باید با تمام قدرت با همین مشترکات تاریخی فرهنگی دینی هر چه بیشتر در بین مردم آذربایجان آنسوی رود ارس نفوذ کنند و دشمنی رژیم باکو و رژیم اسرائیل را خنثی کنیم زنده باد جبهه مقاومت زنده باد ایران یاشاسین گوزل ایرانیمیز یاشا آذربایجان کیشی لاری ..

    پاسخ
    1. حسن جمعه, ۲۳ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰

      مرگت باد

    2. ناشناس چهارشنبه, ۷ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰

      تو هم که تو فضا سیر می کنی ؟ بیا پایین واقعیت ها رو ببین

  17. س پنجشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵

    سلام من یک سوال دارم اوایل جنگ سوریه تروریست ها یک خبرنگار داشتن که تقریبا از نظر پوشش رسانه ای جنگ نظیر نداشت و در همه جبهات دیده میشد (در فروم میلیتاری دربارش بحث شده بود) الان من نمیبینمش بین اخبار .متاسفانه اسمشم یادم نیست. ازش اطلاعی دارین؟

    پاسخ
  18. santana پنجشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶

    متاسفانه پان ترکا ریختن تو این سایت اول باید یه فکری به حال خودمون بکنیم

    پاسخ
    1. ناشناس چهارشنبه, ۷ خرداد, ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷

      شاید هم سایت از شعارهای اسلامی عبور کرده و وارد فاز ایرانی گری شده!! لذاست که خیلی ها معترض اند.

  19. ناشناس پنجشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶

    باتوجه به وجود رسانه های آذری زبان در استان های هم مرز ایران و آذربایجان و ارتباط وسیع میان اهالی این استان با مردم آذر بایجان و ارتباط مذهبی و قلبی میان دو ملت ضعف اطلاع رسانی و تاثیر ضعیف ایران بر افکار عمومی
    مردم این منطقه هیچ توجیهی ندارد مگر کم کاری و در واقع وادادگی مسئولان فرهنگی و تبلیغاتی و وزارت خارجه ی خودمان.

    پاسخ
  20. احمد پنجشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸

    من مجلس اینده که مجلسی انقلابی است می‌گویم که .انشا..الله تمام تلاش خود را باید صرف کند تا کشور های اسلامی اعم از سنی وسیعی را به وحدت نماید .حالا چه از طریق کنفرانس های بین المجالس .چه اوراسیا وچه سفرای فرهنگی .بشرطی که قالیباف رییس مجلس باشد .

    پاسخ
  21. مهدی رضائی پنجشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲

    مردم آذربایجان روحیه مبارزه دارند،دیریازودمخالفت خودراباحاکمان ظالم شروع خواهندکرد.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.