پس از وقایع پر سر و صدای هفته گذشته در دو جمهوری قفقازی و آسیب های پراکنده به خانه های مردم غیر نظامی در دو سوی مرز ، وضعیت در خطوط تماس تووز – تاووش در طی سه روز گذشته به حالت «نه جنگ و نه صلح» تغییر یافته است به نحوی که اخبار، بیانیه و تصاویر جدیدی از خبرگزاری ها و وزارتخانه های دو طرف منتشر نگردیده و تنها برخی رسانه های دولتی به طور مبهم اخباری از تیراندازی های پراکنده می دهند که گمان می رود چندان به حقیقت نزدیک نباشند.

تیترهای خبری و مباحث مطرح شده در محافل سیاسی دو جمهوری طی چند روز گذشته غالبا معطوف به مسائل داخلی بوده است که منجر به تشتت در میان طیف های مختلف سیاسی گردیده و از شدت تنش میان دو کشور کاسته است. روند مدیریت بحران در هر دو جمهوری از این جهت حائز اهمیت است که احزاب حاکم با استفاده از شرایط موجود، نوک پیکان هجوم را متوجه گروههای مخالف داخلی نموده و درصدد تحکیم پایه های قدرت خویش برآمدند.

به دنبال آغاز تنش در منطقه مرزی تووز-تاووش ، اتحادیه گروهها و احزاب اپوزیسیون جمهوری آذربایجان موسوم به «شورای ملی» طی بیانیه ای ضمن حمایت از حزب حاکم، بر لزوم اتحاد در مقابل دشمن ارمنی تاکید نمودند که در این میان حتی شخصیت های سیاسی اسلامگرا که در سالهای گذشته به حبس های طولانی محکوم شدند نیز اقدام به صدور بیانیه هایی با محتوای «آمادگی برای جنگ تا آخرین قطره خون» از پشت میله های زندان نمودند که اتحادی مثال زدنی در کشور را نشان داد.

پیشتر در مورد چرایی این موضوع توضیح داده ایم؛ بخوانید: راهپیمایی جنگ طلبان در آذربایجان! چرا و چگونه؟

لکن کمتر از سه روز بعد، الهام علی اف طی سخنانی که در صفحات رسمی ریاست جمهوری منتشر شد، بار دیگر از خاطرات دوران حاکمیت «جبهه خلق آذربایجان» سخن به میان آورده و از باده گساری ها و مسئولیت ناپذیری های آنان گلایه کرد که صرف نظر از درست یا غلط بودن تناسب چندانی با وضعیت موجود نداشته و برخلاف جو غالب کشور که در مقابل دشمن خارجی متحد گردیده بود؛ نشان می داد که تقابل با گروههای داخلی، اولویت بیشتری برای رئیس جمهور دارد به خصوص که علی اف در سایه این بحران توانست برخی مهره های کلیدی نزدیک به روسیه را پس از سالها از بدنه دولت کنار بزند.

اظهارات فوق باعث شد که جبهه خلق تنها چهار روز پس از بیانیه پیشین، از موضع قبلی خود عقب نشینی نموده و بار دیگر در موضع مخالف دولت قرار گیرد. علی اف البته به همین مقدار اکتفا نکرده و با حمله به سران دیگر گروههای عضو «شورای ملی»، حامیان لفظی خود را پراکنده ساخت تا جاییکه گروههای اپوزیسیون با چرخش موضع، راهپیمایی هایی بر ضد دولت به راه انداختند که منجر به دستگیری برخی اعضای بلند پایه احزاب مخالف گردید.

آخرین پرده از مدیریت بحران را می توان به برقراری مجدد محدودیت های رفت و آمد برای جلوگیری از اپیدمی بیماری کرونا دانست که با محبوس ساختن شهروندان در خانه های خود، عملا گروههای سیاسی را خلع سلاح می نماید لذا با کمی تردید می توان از پایان موقت بحران یاد کرد.

فضای سیاسی جمهوری ارمنستان نیز دست کمی از آذربایجان نداشت و سناریوی مشابهی در ایروان به اجرا درآمد به نحوی که پیش از آغاز بحران، راهپیمایی هایی بر ضد حزب حاکم در ایروان به راه افتاده بود و هم اکنون دولت توانسته است زیر سایه خطر خارجی از فشار گروههای مخالف داخلی بکاهد. نخست وزیر ارمنستان در نخستین روز از درگیری ها، علی اف را به «تنش زایی برای سرکوب گروههای مخالف داخلی» متهم کرده بود که رسانه های آذربایجانی، این اتهام را متوجه خود پاشینیان دانسته بودند لکن بررسی وقایع هفته اخیر و هفته گذشته نشان می دهد که صرف نظر از درست یا غلط بودن ادعای فوق، هر دو کشور در مسیر تصدیق آن ادعا حرکت کرده اند.

با این حال، نباید دور از نظر داشت که سناریوهای دیگر از جمله وقوع جنگ می توانست به قدرت گرفتن گروههای رادیکال و بروز بحران های جدیدتر و وخیم تری بیانجامد.

تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. مهدی پنجشنبه, ۲ مرداد, ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۳

    امیدوارم جنگ اتفاق نیفتد چون منطقه کشش جنگ دیگری رو نداره امریکایی ها آماده فضولی بین دو کشور هستند و هرگز نباید اتفاق بیفتد

    پاسخ
  2. علی اس اس پنجشنبه, ۲ مرداد, ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۲

    نترس برادر جنگ صد سال نمیشه فقط در حد درگیری مرزی باقی میمونه

    پاسخ
  3. ناشناس شنبه, ۴ مرداد, ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۹

    به نظر من اراضی تووزلو خط لوله گاز از آنجا کشید شده به گرجستان منتقل از آنجا به ترکیه و اروپا ارسال می شود. دولت روسیه با ارسال نفت گاز آذربایجان به اروپا مخالف است. ارمنستان نیز نوکر سرسپرده روسیه است . از فرصت سو استفاده نموده به لوله های گاز حمله کرده.

    پاسخ
  4. ناشناس چهارشنبه, ۸ مرداد, ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰

    به نظرم ایران که همیشه به کمک مسلمانان شتافته این بار نیز آستینها را بالابزند وارامنه را سر جایشان بنشاند، ایران کلا مسلمانان سوریه را نجات داده،مسلمانان عراق ،لبنان،چین،روسیه،کشمیر،میانمار،میندانیو،هند ،یمن،سومالی در دنیا تمام مسلمانان توسط ایران در آرامش هستند،حالاهم نوبت مسلمانان دولت خود خوانده فرا رسیده ،که ایران آنها را هم نجات دهد.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.