در چند روز اخیر خبر توافق بین ایران، ترکیه و روسیه بر سر چگونگی مدیریت مناطق تحت کنترل مسلحین در ادلب، شمال حماه و غرب حلب به همراه نقشه ای که این مناطق را به سه قسمت بنفش، آبی و سبز تقسیم کرده در رسانه ها به طور گسترده ای منتشر می شود. اما اکثر رسانه ها بدون در نظر گرفتن معتبر بودن نقشه و منبع خبر آن را به عنوان خبر و نقشه رسمی پیش از نشست آستانه منتشر کرده اند.
این نقشه در واقع متعلق به تحلیلی است که در تاریخ ۱۴ سپتامبر در پایگاه رسمی عمران للدراسات، پژوهشکده ی سیاسی نزدیک به مخالفین سوری منتشر شده است.
در این نقشه مناطق ذکر شده بر اساس عبور خط آهن حلب-دمشق و بزرگراه حلب-حمص به سه قسمت تقسیم شده اند که شرق خط ریلی حلب-دمشق (منطقه بنفش) منطقه عاری از سلاح بوده و نیروهای روس و ایران با مسلحین تحریرالشام و دیگر مسلحین موجود در این منطقه نبرد خواهند کرد. در منطقه آبی بین خط ریلی و بزرگراه حلب-حمص نیروهای روس و ترکیه با مسلحین تحریرالشام و دیگر مسلحین موجود در این منطقه خواهند جنگید و منطقه ی سبزرنگ در غرب بزرگراه حلب-حمص مانند منطقه ی شمال حلب در کنترل ارتش ترکیه و مسلحین باقیمانده قرار خواهد گرفت.

در متن اصلی تحلیل اشاره شده که مطلب و نقشه ی ضمیمه شده بر اساس سناریوهای محتمل پس از نشست آستانه و تفاهم بین ترکیه، روسیه و ایران تنظیم شده اند. اما منبع (یا منابع) اصلی مورد استفاده که پایه ی تحلیل و بررسی بوده اند ذکر نشده است. با این وجود نزدیک ترین خبر به تحلیل مورد اشاره، خبری است که ۱۵ سپتامبر در روزنامه ی ینی شفق از معروفترین روزنامه های ارگان AKP و حامی اردوغان در ترکیه منتشر شد و بدون ارجاع به نقشه، جزییاتی از نحوه ای انتشار نیروهای ارتش ترکیه و مسلحین تحت فرمان ترکیه در بخشهایی از ادلب ارائه شد. هر چند در خبر ینی شفق نیز صحبتی از منبع خبر و رسمی بودن آن مطرح نشده می توان با توجه به نزدیکی این روزنامه به حزب AKP کلیت آن رو مورد توجه قرار داد. با این وجود جزییات منتشر شده در هر دو خبر و تحلیل مربوط به ینی شفق و عمران للدراسات با اطلاعات موجود قابل تایید یا تکذیب نیستند.

لینک تحلیل و نقشه در پایگاه عمران للدراسات:
https://t.co/UwUIEN7yOz
لینک خبر در روزنامه ینی شفق ترکیه:
http://www.yenisafak.com/en/world/idlib-to-be-protected-by-25000-turkish-fsa-troops-2793638

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس یکشنبه, ۲۶ شهریور, ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸

    فعلا درگیری با مسلحین در دستور کار نیست، البته در صورتی که بخوان حمله کنند جواب دندان شکن میگیرند اما در حال حاضر تمرکز بر نابودی کامل داعش (تنها گروه تروریستی از دیدگاه غرب) هست تا آمریکا و ناتو از منطقه خارج شوند.
    بعد از داعش نوبت اینها و بعدش هم کردها میرسه، حتی امکان حمله مسلحین با پشتیبانی ترکیه به شمال سوریه هم هست و البته حمله ارتش سوریه از جنوب به کردها

    پاسخ
  2. غریبه یکشنبه, ۲۶ شهریور, ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸

    البته نقش به نظر درست میاد. چون براساس شواهدی که در دست هست ترکیه داره رو به سمت ادلب لشکر کشی میکنه تا وانجا رو اشغال کنه. کلی هم ادوات نظامی به شهرهای نزدیک ادلب انتقال داده

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.