جوری عیل؛ صحنه جدید درگیری‌های سومالی

سه شنبه 4 آبان 1400 - 18:33
https://iswnews.com/?p=56426

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ بر اثر درگیری سنگین مسلحین گروه اهل السنه و الجماعه و ارتش سومالی در شهر جوری عیل دهها نفر کشته و زخمی شده‌اند.

بر اثر حمله سنگین مسلحین گروه اهل السنه و الجماعه به شهر جوری عیل در ایالت گالمودوگ در سه هفته پیش، نیروهای دولتی از این شهر عقب‌نشینی کردند. در پی سقوط جوری عیل به دست مسلحین اهل السنه و الجماعه، پاتک ارتش سومالی برای بازپس‌گیری جوری عیل از ۱ آبان آغاز شده و علیرغم پیشروی ارتش در این شهر، درگیری‌های سنگین همچنان جریان دارد.
آمار معتبری از تلفات طرفین منتشر نشده است و منابع محلی تعداد کشته‌شدگان را بیش از ۱۲۰ نفر و زخمی ها را حدود ۶۰۰ نفر عنوان کرده‌اند.

گروه اهل السنه و الجماعه یک گروه اسلامگرا با عقاید تصوف است که از سال ۱۹۹۱ میلادی در کشور سومالی فعال است. اعضای این گروه عموما از اسلامگرایان معتدل تشکیل شده است و مخالف عقاید گروه های سلفی جهادی مانند الشباب و سایر گروه های دیگر نظیر داعش هستند. رهبران این گروه اهداف خود را جلوگیری از تحمیل شریعت (وهابیت) و محافظت از رسومات اهل سنت تصوف عنوان کرده‌اند. این گروه در برهه ای از جنگ داخلی سومالی در براندازی رژیم سوسالیست کمونیست محمد زیاد بری همکاری داشته است. همچنین در بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ در دوره دولت انتقالی سومالی و همچنین بعد از آن در کنار دولت فدرال سومالی با گروه های تندرو مانند الشباب مبارزه کرده است.

در سال ۲۰۱۵ میلادی، اختلافات سیاسی در ایالت گالمودوگ منجر به درگیریهای خونین میان نیروهای اهل السنه و الجماعه و ارتش ملی سومالی در شهر گوریل شد. با این حال پس از مدت کوتاهی طرفین صلح کرده و توافقنامه ای میان وزیر دفاع و رهبر گروه اهل السنه و الجماعه امضا شد. در سال ۲۰۱۸ میلادی گروه اهل السنه و الجماعه نیروهای نظامی و روند اداری خود را در نیروهای دولتی ایالت گالمودوگ ادغام کرد.

اما در طول یک ماه گذشته به دلیل اختلافات موجود بین نیروهای ایالت گالمودوگ و اهل السنه و الجماعه، بار دیگر آتش نبردها و درگیریها در این منطقه شعله‌ور شده است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.