تهدیدات کریدور زنگه زور برای ایران

جمعه 14 آبان 1400 - 17:27
https://iswnews.com/?p=56604

بصورت خیلی خلاصه، کریدور زنگه زور آغاز پروژه‌ای برای دور زدن مسیرهای ترانزیتی ایران و تضعیف منافع اقتصادی این کشور است که توسط صهیونیست‌ها طراحی و با محوریت جمهوری آذربایجان و ترکیه در حال اجرا است!

پس از امضای توافق آتش‌بس قره باغ در نوامبر ۲۰۲۰ میلادی که منجر به توقف جنگ ۴۴ روزه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد، مقامات باکو از ایجاد کریدوری موسوم به زنگه زور در نوار مرزی جنوبی ارمنستان سخن می‌گفتند که ذیل توافق دو طرف قرار دارد.
آنها با استناد به بند نهم توافق با ارمنستان، مدعی توافق بر ایجاد یک مسیر زمینی برای اتصال جمهوری آذربایجان به نخجوان می‌شوند. این در حالی است که ارمنستان در بند نهم توافق پذیرفته است که مسیرهای بسته حمل و نقل بین جمهوری آذربایجان با نخجوان را باز کند و امنیت حمل و نقل در آنها را تامین کند و این پروژه تا سال ۲۰۲۴ میلادی به بهره‌برداری خواهد رسید و مسئولیت نظارت بر حمل و نقل این مسیر بر عهده نیروهای روسی خواهد بود.
بنابراین آنچه که از سوی جمهوری آذربایجان در خصوص ایجاد کریدور زنگه زور عنوان می‌شود، ادعایی یک‌طرفه است و هدفی جز حذف مرز ایران با ارمنستان و ضربه زدن به منافع اقتصادی ایران که از مسیر ترانزیتی ارمنستان تامین می‌شود، ندارد.

اظهارات اردوغان و علیف رؤسای جمهور ترکیه و جمهوری آذربایجان در مراسم افتتاحیه فرودگاه بین المللی شهر فضولی نیز پیام‌های مختلفی دارد که نشان از برنامه و تدارک جدی آنها برای آینده منطقه قفقاز دارد.
از مهم ترین جنبه های این رویداد می‌توان به حمایت همه جانبه ترکیه از علیف، اهداف نژادی و تشویق کشورهای ترک زبان به دخالت در مسائل منطقه قفقاز و… اشاره کرد.

اما جدای از مسائل حوزه‌ی قفقاز، خطر اصلی ایجاد این کریدور برای ایران چیست؟

۱- در این خصوص ابتدا رجوع می‌کنیم به مقاله‌ی “آدام تامسون” نماینده پیشین انگلیس در ناتو که ایجاد کریدور زنگه زور را تحقق رویای ناتو برای حضور در سواحل دریای کاسپین خوانده است. او نخست‌وزیر انگلیس را به حمایت از این طرح فراخوانده و آنرا آخرین گام پروژه ۱۵ ساله ناتو دانسته است. تامسون گفته است انگلیس با همراهی آمریکا و اتحادیه اروپا بایستی ارمنستان را با طرح‌های تشویقی و… متقاعد به عقب نشینی از مرزهای جنوبی خود کنند. وی در انتهای مطلب خود به تایید عضویت جمهوری آذربایجان در ائتلاف ناتو در ازای ایجاد کریدور زنگه زور اشاره کرده است.
همسایگی جدید ناتو با ایران می‌تواند مشکلات امنیتی جدیدی را برای ایران به وجود آورد و همچنین منجر به اعمال وضعیت محاصره بر روسیه شود. بنابراین ناتو استقرار در سواحل دریای کاسپین را در راستای اهداف استراتژیک خود می‌بیند و این موضوع تهدیدی مشترک برای ایران و روسیه است که ضرورت هماهنگی دو کشور در مسائل قفقاز را بیش از پیش می‌کند.
بنابراین کریدور زنگه زور موضوع خوشایندی برای ناتو است. شاید ایجاد زنگ زور در ابتدای کار برای روسیه منافعی به دنبال داشته باشد اما چون به تقویت روابط ترکیه و ناتو با جمهوری آذربایجان منجر می‌شود مطمئنا گام بعدی آن (احداث پایگاه نظامی و…) ضد منافع روسیه خواهد بود.

۲- کریدور زنگه زور در ظاهر مانعی برای ارتباط زمینی ایران و ارمنستان ایجاد نمی‌کند. اما به طور قطع منافع اقتصادی ایران در منطقه قفقاز را تحت تاثیر جدی قرار می‌دهد؛ چرا که مسیرهای ارتباطی جمهوری آذربایجان و نخجوان از طریق خاک ایران را تضعیف می‌کند و در ارتباطات زمینی ایران با ارمنستان اخلال ایجاد می‌کند. از طرفی دیگر ایران برای ارتباط با اروپا به مسیر ترکیه وابسته‌تر خواهد شد و این وابستگی به نوعی سیاست‌های ایران در مقابل این کشور را تضعیف می‌کند.

۳- مسأله‌ی دیگری که اهمیت زنگه زور را بالاتر می‌برد اینست که مقامات جمهوری آذربایجان علاوه بر ترکیه و روسیه، مذاکرات خود با عراق را نیز آغاز کرده‌اند و پروژه‌ی دور زدن ایران تا مرزهای غربی ادامه دارد. کشیده شدن این مسیر تا عراق به مذاق روسها نیز خوش خواهد آمد چرا که روابط اقتصادی دو طرف را تقویت خواهد کرد.

مذاکرات سیاسی با تمامی طرف‌های این جریان راهگشاست. اما بنظر می‌رسد ایران در این مسائل بایستی به تنهایی اقدام کند و روسیه شراکتی جز در مسئله جلوگیری ایجاد پایگاه‌های نظامی در آذربایجان نخواهد داشت.
در نظر گرفتن امتیازات ویژه در مسیرهای ارتباطی جمهوری آذربایجان با نخجوان که از خاک ایران می‌گذرد، احداث کنسولگری و نمایندگی‌های رسمی در جنوب ارمنستان و افزایش سطح روابط با این کشور، دنبال کردن طرح‌های جامع مقابله با حذف نقش ایران از منطقه قفقاز و… می‌تواند جزء سیاست‌های خرد و کلان ایران در منطقه قفقاز باشد.

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. رضا جمعه, ۱۴ آبان, ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۸

    «همسایگی ناتو با ایران می‌تواند مشکلات امنیتی جدیدی را برای ایران به وجود آورد »
    نویسنده گویا فراموش کرده که ناتو نزدیک به هفتاد سال است که همسایه ایران است !
    بالاخره رویای از خزر تا مدیترانه گویا در حال به وقوع پیوستن است

    پاسخ
  2. احمد جمعه, ۱۴ آبان, ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۱

    اگر خدا یاری کنه با تضعیف پول ملی ترکیه و وخیم شدن سرطان خون اردوغان تروریست ، به زودی شاهد تغییراتی اساسی در ترکیه خواهیم بود و بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. اگه اروپا هم ترکیه رو تحریم کنه ضربه سختی بر پیکره بخش خودروسازی و البسه ترکیه وارد میشه و منابع درامدی اصلی اش از بین میره در نتیجه ج.باکو مجبور میشه با ایران کنار بیاد.

    پاسخ
    1. ترک تبریز پنجشنبه, ۱۱ آذر, ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۵

      چرت و پرت نگو بن زاید اماراتی ۱۱ میلیارد دلار در ترکیه سرمایه گذاری کرده. به فکر دلار ۳۰ هزار تومانی باشید. ترکیه و اذربایجان به عنوان همزبان های ترکهای ایران انشالله به فضل الهی موفق تر خواهند بود.

    2. عبدالسلام عبدی جمعه, ۸ بهمن, ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱

      نترکانمان بشر!
      تو هم از همون هایی هستی که دست در نمکدان ایران داری اما نمک به حرامی می کنی.
      این نوبت از کسان به شما ناکسان رسید
      نوبت ز ناکسان شما نیز بگذرد
      آن کس که اسب داشت غبارش فرو نشست
      گرد سُمِ خران شما نیز بگذرد

  3. مصطفی شنبه, ۱۵ آبان, ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۵

    مسئولان خواب تشریف داشتن که اذربایجان این همه داشت واسه ایران نقشه میکشید من که یه ادم معمولی هستم می دونستم اینده قراره این اتفاقات بیوفته و اذربایجان از اسرائیل هم خطرناک تر بشه برای ما …اون وقت اقایان مسئول به اندازه یه فرد عادی هم اینا رو نمی دونستن یا می دونستن ولی واسشون مهم نبوده.
    تو جنگ قبلی که یکسال پیش اتفاق افتاد با افتخار یه عده میگفتن ما به اذربایجان کمک کردیم ولی نمی دونستن داشتن قبر خودشون رو میکندن…حرف زیاده و درد زیاد حیففففف

    پاسخ
  4. سعید شنبه, ۱۵ آبان, ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲

    چقدر نقشۀ نخجوان شبیه به نقشه ایران است!

    پاسخ
  5. امیرحسین شنبه, ۱۵ آبان, ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳

    حالا بازم بگین قره باغ خاک اسلام است و از آذربایجان حمایت کنید… واقعا متاسفم

    پاسخ
    1. Mirza شنبه, ۱۵ آبان, ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳

      شما در خصوص موضع تحولات جهان اسلام نسبت به مسائل منطقه ای و بخصوص قره باغ دچار کج‌فهمی هستید. پیشنهاد میکنم مطالب سایت مخصوصا خبرهای قره باغ رو یکبار دیگر از ابتدا تا انتها مطالعه کنید.

    2. محراب شنبه, ۱۵ آبان, ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۴

      اتفاقا شما دچار کج فهمی هستید در مورد قره باغ، همین پارسال وبسایت شما شده بود حامی تصرف بخش جنوبی قره باغ توسط باکو، الان که از اون باریکه فقط زنگه زور مونده ، مقاله مینویسید که ای وای چه بر سرمون اگه باکو زنگه زور رو تصرف کنه، واقعا مضحکه

    3. Mirza چهارشنبه, ۱۹ آبان, ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱

      در سالهای گذشته مناطق جنوبی قره باغ (غیر از ناگورنو قره باغ) توسط نیروهای ارمنستانی اشغال شده بود و آن مناطق بصورت قانونی متعلق به جمهوری آذربایجان بوده و باید آزاد میشد و در نهایت چنین هم شد. اما زیاده خواهی و دست اندازی دولت باکو به خاک و مرز یک کشور دیگر مخصوصا در منطقه زنگه زور یک موضوع دیگر است که کسی حق آن را ندارد و در صورت انجام با برخورد شدید ایران روبرو خواهد شد.
      مجموعه تحولات نگاه صفر و صدی به مسائل منطقه ندارد و واقعیات را بصورت شفاف بیان میکند حتی اگر آن مسئله خوشایند ما و مخاطبان نباشد.
      موید باشید.

  6. علی اس اس شنبه, ۱۵ آبان, ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱

    اون زمان که جنگ بود من خدام که ارمنستان جنگ ببره چون میدونستم این جمهوری جعلی باکو ادم های نمک نشناس که هر چی خوبی کنی در حقش با بدی جوابت میده ولی خوب یک عده ادم گاو وقتی میشن تصمیم گیرنده تهش میشه این چیزی که توی همه زمینه ایران توش شکست خورد از صنایع لوازم خانگی ماشین سازی تا سیاست خارجی کلی چیز دیگه به قول یک بنده خدایی باید دید کاری که انجام میدی دید به نفع اینده این کشور یا نه بعدا میشه اتش که بیفته به جونت البته شک دارم نظرم بذارن

    پاسخ
  7. مرتضی یکشنبه, ۱۶ آبان, ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱

    آذربایجان و ترکیه اسرائیل دوم هستند که اهداف آنها تحقیر سه ملت کرد فارس ارمنی هست متأسفانه مسئولان کشور خواب هستند و توجه خاصی به موضوعات قفقاز ندارند در حالی که بعضی فرماندهان سپاه پاسداران از حضور در قره باغ سخن میگویند و افتخار میکنند و جاده مرزی پارس آباد مغان تا جلفا را در اختیار آذربایجان گذاشتند تا ارمنستان را دور بزند و در مجامع بین المللی با محکوم کردن ارمنستان به خیال خودشان از یک کشور مسلمان دفاع کردند در حالیکه حالا آذربایجان برای ایران کری میخواند و حتی با اسرائیل هم رابطه دارد و عامل ترور شهدای هسته ای می‌باشد ولی زمانی آقایون به اشتباهاتشان پی می‌برند که آذربایجان و ترکیه با کمک اسرائیل امنیت شمال غربی ایران را تهدید بکنند و ارتباط ایران با ارمنستان و اروپا و روسیه و صادرات و واردات را قطع کنند یا زمانی که در آذربایجان خودمان تحرکاتی شود به نفع ترکیه و آذربایجان اما آن موقع خیلی دیر است

    در این پیج زیر در اینستاگرام در قسمت هایلایت های پیج مطالب خوب و روشنفکرانه و حقیقت موجود است لطفاً سر بزنید
    https://www.instagram.com/roras6953

    پاسخ
  8. سید رضا سه شنبه, ۱۸ آبان, ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵

    ارمنستان باید به عنوان استان ۳۲ به خاک ایران ملحق شود. اینطوری امنیتش برقرار خواهد شد

    پاسخ
  9. علی گشانی شنبه, ۲ مهر, ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۷

    کشورهای حوزه قفقاز باید به ایران برگردد اونها طی توافق به شوروی صد ساله اجاره داده شده بود ؟!!!!

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.