آخرین اخبار از نبردهای اتیوپی، ۱۴ آبان ۱۴۰۰

جمعه 14 آبان 1400 - 16:01
https://iswnews.com/?p=57013

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” گروه‌های مخالف دولت از ایجاد یک اتحاد جدید برای سرنگونی دولت آبی احمد و فراهم کردن دوره انتقالی جدید خبر دادند.

نیروهای تیگرای (TDF) منطقه ویره‌ایلو در جنوب دسیه را به کنترل خود درآوردند. همچنین درگیریها بین نیروهای تیگرای و نیروهای دولت فدرال در منطقه گیشه و آنتسوکیا گزارش شده است. نیروهای تیگرای با کمک نیروهای آزادیبخش ارومو (OLA) در تلاشند تا نیروهای دولتی را در این منطقه قیچی کنند.

روستای تنتا و آجبار در غرب دسیه نیز پس از چند روز درگیری به کنترل نیروهای تیگرای درآمده است.

از سوی دیگر حضور یگانهایی از نیروهای تیگرای در منطقه افراتانا گیدیم در عمق جنوبی امهارا و درگیری با نیروهای محلی طرفدار دولت فدرال گزارش شده است.

همزمان با افزایش درگیریها، بمبارانهای هوایی دولت فدرال علیه مناطق تحت کنترل مخالفین نیز افزایش یافته است. در جدیدترین این حملات، منطقه کمیسه و چفاروبیت در ایالت امهارا مورد هدف قرار گرفته اند. گفته می‌شود بیشتر از ۳۰ نفر در حمله هوایی به منطقه چفاروبیت کشته و زخمی شدند. همچنین یک کمپ نظامی نیروهای تیگرای در منطقه آدی هاگرای در ایالت تیگرای مورد هدف قرار گرفت.

در جبهه سیاسی، مخالفین دولت فدرال از ایجاد یک اتحاد جدید که از دستکم نه گروه تشکیل می‌شود خبر دادند. هدف اصلی از ایجاد این اتحاد مقابله با آبی احمد و برکناری دولت فعلی و فراهم کردن شرایط مناسب برای دوره انتقالی جدید عنوان شده است. این اتحاد “جبهه متحد نیروهای فدرالیست اتیوپی” (United Front of Ethiopian Federalist Forces) نام دارد و از گروه‌های مخالفی مانند جبهه آزادیبخش خلق تیگرای (TPLF)، ارتش آزادیبخش اورومو (OLA)، جبهه وحدت دموکراتیک انقلابی عفار (ARDUF)، مقاومت ایالت سومالی، ارتش آزادیبخش خلق گامبلا (GPLA)، جنبش دموکراتیک آگاو (ADM) تشکیل شده است.

اعلام اتحاد جدید از سوی گروه‌های مخالف دولت در حالی انجام می‌شود که صبح امروز هزاران نفر از مردم در حمایت از دولت فدرال در دوکم در نزدیکی آدیس آبابا پایتخت اتیوپی اقدام به تجمع و راهپیمایی کردند. دولت اتیوپی در روزهای گذشته و پس از پیشروی گروه های مخالف به سمت آدیس آبابا وضعیت اضطراری اعلام کرده و از همه کسانی که میتوانند مبارزه کنند درخواست کرد تا سلاح بدست بگیرند و در مقابل مسلحین مخالف دولت مقاومت کنند. پس از این درخواست بسیاری از مناطق به درخواست آبی احمد پاسخ مثبت داده و در کنار دولت ایستادند.

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. آرمین جمعه, ۱۴ آبان, ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲

    ببخشید یه سوال دارم، بنظرتون آیا ممکنه که ایران تمایل داشته باشه تا از مخالفین دولت اتیوپی همایت کنه و این گروه ها رو متمایل به جبهه مقاومت کنه؟ از طرفی ایدئولوژی و گرایشات عقیدتی و مذهبی نیروهای تیگرای و مخالفین چی هستش؟

    پاسخ
    1. Mirza جمعه, ۱۴ آبان, ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳

      خیر

  2. گپ جمعه, ۱۴ آبان, ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶

    اتیوپی حدود ۳۰ درصد مسلمان داره، بیشتر با شورشیان همکاری میکنند یا با دولت؟

    پاسخ
    1. Mirza جمعه, ۱۴ آبان, ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳

      در اتیوپی ماجرا کاملا نژادی و قومی است و ربطی به دین ندارد.

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.