دانش نظامی: سامانه دفاع فعال تروفی

پنجشنبه 11 آذر 1400 - 00:22
https://iswnews.com/?p=58196

سامانه دفاع فعال تروفی؛ یک سامانه دفاعی از نوع سخت، جهت رفع انواع تهدیدات ضد تانک برای نصب بر روی تجهیزات زرهی است. طراحی آن توسط صنایع البیت سیستمز (Elbit Systems) انجام شد و در سال ٢٠١٠ عملیاتی شد.

با پیشرفت فناوری موشک های هدایت شونده ضد زره، نفربر های زرهی و تانک های اصلی میدان نبرد توانایی دفع این تهدیدات به وسیله زره خود را ندارند. راه حلی که در سالیان اخیر برای دفع این تهدیدات با محوریت صنایع البیت سیستمز رژیم اسرائیل توسعه داده شده انواع سامانه های دفاع فعال بر روی پلتفرم های زرهی است و سامانه تروفی برجسته ترین دستاورد این کمپانی در این زمینه است.

سامانه تروفی در سال ۲۰۱۰ بر روی تانک های مرکاوا مارک ۴ عملیاتی شد، این سامانه متشکل از ۴ رادار کنترل آتش آرایه اسکن الکترونیک فعال ElTA EL/M-2133 است که کار کشف و ردگیری اهداف بصورت ۳۶۰ درجه را انجام می‌دهد بطوریکه بعد از کشف پرتابه رادار اطلاعات را به کامپیوتر مرکزی سامانه تروفی منتقل کرده و سامانه هدف را دسته بندی میکند، سپس محاسبات مربوط به زمان و زاویه بهینه مقابله کننده را انجام میدهد.
دو مقابله کننده در دوطرف برجک وظیفه دفع تهدید را ایفا میکنند، مکانیزم عملکرد این مقابله کننده ها بر اساس تعداد زیادی شکافنده های شکل داده شده انفجاری چند گانه (Multiple Explosively Formed Penetrators) است که پیش از اصابت پرتابه به هدف با آن مقابله میکند.

از نقاط ضعف این سامانه عدم توانایی در مقابله با پرتابه های انرژی جنبشی و زمان بارگذاری مجدد مقابله کننده برابر با ۱/۷۵ ثانیه ای است که باعث میشود در صورت پرتاب موشک بطور همزمان با فاصله کمتر از ۱/۷۵ ثانیه ای یکی از موشک ها از سد این سامانه عبور کند و هدف از بین برود(درصورت استفاده از سلاح مناسب). همچنین هزینه این سامانه نسبتا بالا است و به دلیل وزن بالا و مصرف انرژی نسبتا بالا لازم است که برخی زیر سیستم های پلتفرم حامل، ارتقا پیدا کنند که خود این این موضوع باعث افزایش هزینه های جانبی خواهد شد.

مشخصات سامانه Trophy HV
وزن: ۸۲۰ کیلوگرم
حجم : ۰/۶۹ مترمکعب
هزینه : بیش از یک میلیون دلار
زمان بارگذاری مجدد مقابله کننده : ۱/۷۵ ثانیه
قابلیت بارگذاری مجدد مقابله کننده : ۳ بار
احتمال موفقیت در برابر موشک های ضد زره : ۹۵ درصد
باند کاری رادار : F/G

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.