تاثیر کاهش ارزش لیره ترکیه بر اقتصاد شمال سوریه!

شنبه 13 آذر 1400 - 12:05
https://iswnews.com/?p=58327

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ کاهش ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا باعث شده است تا زندگی مردم شمال سوریه با بحران مواجه شود و هزینه‌ی مواد غذایی، پزشکی، سوخت و دیگر لوازم ضروری به شدت افزایش یابد.

سال گذشته، مقامات محلی شمال سوریه بنا به دلایلی از جمله فشارهای ترکیه، واحد پول ترکیه (لیره) را برای انجام معاملات انتخاب و آن را جایگزین واحد پولی سوریه کردند. مسلحین به تاجران و صرافی‌ها دستور دادند تا لیر ترکیه را توزیع کنند تا مردم بتوانند از این ارز برای معاملات روزمره استفاده کنند.

اکنون که لیره ترکیه به کاهش ارزش خود در برابر ارزهای خارجی ادامه می‌دهد، مشکلاتی را برای ساکنان شمالی سوریه از جمله کاهش قدرت خرید، عدم ثبات و افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت کالاها و کاهش ارزش حقوق و دستمزدها به وجود آورده است.

اکثر خانواده ها در مناطق شمالی سوریه و مخصوصا افراد آواره در کمپ‌ها قادر به تامین مایحتاج اولیه به ویژه مواد غذایی و وسایل گرمایشی نیستند. قیمت مواد غذایی در شمال سوریه ۴۰۰ درصد، قیمت نان ۳۰۰ درصد افزایش و قیمت سوخت ۳۵۰ درصد افزایش یافته و نرخ فقر به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.
در ادلب یک لیتر بنزین وارداتی ۹.۸۳ لیره ترکیه معادل ۰.۷۹ دلار و هر لیتر گازوئیل وارداتی ۹.۱۴ لیره ترکیه حدود ۰.۷۴ دلار فروخته می‌شود. قیمت دیگر کالاهای اولیه مانند روغن، شکر، برنج و شیر خشک نیز به شدت افزایش یافته است.

کاهش ارزش لیره ترکیه از طریق قیمت‌ بالای کالاهای وارداتی مختلف احساس می‌شود. حقوق و دستمزد مردم از جمله کارمندان شورای محلی، معلمان، پرستاران، کارگران، کارمندان و دیگر متخصصان به لیره ترکیه پرداخت می‌شود، اما میزان دستمزد همچنان ثابت مانده است و همین باعث تشکیل تجمعات اعتراضی کارمندان در شهرهای مختلف شمال سوریه شده است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. .. یکشنبه, ۱۴ آذر, ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۳

    ارزش لیره طی یک ماه از حدود ۹ لیرره به ۱۳.۷۰ لیرره رسیده! (۱ دلار امریکا ۱۳.۷۰ لیره).ضمن اینکه،حدود یک سال پیش هم حدود ۷.۸۰ لیره بود! در سال ها ۲۰۱۳ به قبل در محدود ۱.۷۰ به پایین بود! اما بعد از ان یواش یواش اوج گرفت و هر سال مقداری به ان افزوده شد! و اما حالا! در عرض یک ماه! ۳ تا ۴ عدد به ان اضافه شد!
    البته بنظر،میاد همه اینها کار خود غرب باشه، و سیاست های تنبیه ی و در کنترول نگه داشتن ترکیه باشه!(البته ترکیه تحریم بخصوص نیست! اگر بود،الان فکر نکنم چیزی ازش باقی مونده بود!)
    غربی ها همیشه،همینطور با نوکران خود در غرب اسیا و جهان برخورد میکند! و این سابقه طولانی داره!

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.