جزئیات عملیات فجر الصحراء در شمال استان الجوف + نقشه

چهارشنبه 8 دی 1400 - 21:23
https://iswnews.com/?p=59913

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ در جریان عملیات انصارالله تحت عنوان “فجر الصحراء”، بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر از اراضی اشغالی در استان الجوف از سیطره ائتلاف سعودی آزاد شد.

پس از پایان عملیات “فامکن منهم” در اسفند ماه سال ۹۸، درگیری‌های استان الجوف در محور شمالی از پایگاه الخنجر تا شهرک الیتمه و محور شرقی از صحرای شرق المرازیق تا پایگاه اللبنات دنبال می‌شد. ائتلاف سعودی با تجهیز نیروهای محلی، تحت امر “شیخ امین العکیمی” استاندار منصورهادی برای الجوف، حملات خود را به ارتفاعات شمالی الجوف و پایگاه الخنجر متمرکز کرده بود. العکیمی با حمایت ائتلاف سعودی و قبایل الیتمه بارها به مواضع انصارالله حمله کرد و علیرغم انجام چند عملیات محدود انصارالله در ارتفاعات الظهره و قشعان، باز هم حملات وی علیه انصارالله ادامه داشت.

در نهایت با تشدید یافتن درگیری‌های این محور از روز ۱۳ آذر ماه سال جاری، انصارالله عملیات فجر الصحراء را آغاز کرد.

انصارالله در حملات ابتدایی خود موفق به آزادسازی مناطق قرن بن شامان، قرن الحجره و ملاوی شد و با تقویت مواضع خود در جبل عرفه سیطره آتش خود بر منطقه را تثبیت کرد. پس از این، درگیری‌ها در جبل حشیفا و آل جعید دنبال شد و خبر فرار فرماندهان ائتلاف از الیتمه، سران قبایل الیتمه را به سمت گفتگو با انصارالله کشاند.

طبق توافقی که بین قبایل الیتمه و انصارالله شکل گرفت قرار بر این شد که انصارالله وارد الیتمه نشود و نمایندگان قبایل این منطقه را کنترل کنند و از ورود نیروهای ائتلاف سعودی به منطقه جلوگیری کنند. اما این توافق با اعزام نیروی ائتلاف سعودی به الیتمه و ناتوانی قبایل در برابر آنها ناکام ماند. انصارالله نیز از فرصت استفاده کرده و در روز ۲۵ آذر با اجرای چند حمله زمینی موفق به عقب راندن ائتلاف سعودی از منطقه الیتمه و هضبه آل جعید در شامگاه ۲ دی ماه شد و نیروهای انصارالله و کمیته‌های مردمی در ۳ دی ماه وارد الیتمه شدند.

بیشتر بخوانید:
توافق صلح انصارالله و قبایل الیتمه
پیشروی انصارالله در شمال استان الجوف

براساس بیانیه‌ی نیروهای مسلح یمن، انصارالله در این عملیات موفق به انهدام ۱۵ دستگاه خودروی نظامی و زرهی شده‌ است. تلفات نیروهای ائتلاف سعودی ۳۵ نفر کشته، ۳۷ نفر زخمی و ۴۵ نفر اسیر اعلام شد.
جنگنده‌های ائتلاف سعودی نیز بیش از ۶۰ بار مناطق شمالی الجوف را بمباران کرده‌اند که تاثیر چندانی بر سرعت عملیات انصارالله نداشته است.
پدافند هوایی انصارالله در جریان این عملیات موفق به ساقط کردن یازدهمین فروند از پهپادهای جاسوسی اسکن ایگل (ساخت آمریکا) در آسمان الیتمه شدند و در چند عملیات دیگر از ورود جنگنده‌های سعودی به نبردهای شمال الجوف جلوگیری کردند.

در محور شرقی الجوف نیز درگیری‌ها در حومه‌ی پایگاه الخنجر تا صحرای شرقی المرازیق و تپه های العلم همچنان جریان دارد و فعلا خطوط تثبیت نشده است.

همان طور که سرتیپ یحیی سریع در بیانیه‌ی خود اشاره کرد، انصارالله با آزادسازی الیتمه تمامی مناطق شهری و مهم در استان الجوف را به کنترل خود درآورده است و جز بیابان‌های شرقی خب و الشعف دیگر جایی در سیطره ائتلاف سعودی قرار ندارد.

بیشتر بخوانید: شهرک الیتمه پس از آزادی از سیطره ائتلاف سعودی + ویدیو

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. محمد چهارشنبه, ۸ دی, ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴

    سلام خسته نباشید یه سوال چرا نقشه انلاین نشده هنوز روی نقشه مناطق حاشیه ای پایگاه الخنجر دست ائتلاف زده

    پاسخ
  2. قادر چهارشنبه, ۸ دی, ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۸

    اگه این روستا ها فاقد مزدورهای عربستانی شدن که خوبه. اما اگه بودن نیروهای اونا تو این روستاها پخش بود.بهتر نبود تا اینکه اکثرا قفل بشن تو لایه دفاعی مارب

    پاسخ
  3. محمد پنجشنبه, ۹ دی, ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷

    سلام خسته نباشید آیا امکان داره ادامه این عملیات در استان صعده ادامه پیدا کنه برای بازگشایی این جاده تا البقع و بصورت کلی جاده الجوف و صعده

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.