پرسش مخاطب: نیروهای العمالقه چه کسانی هستند؟

پنجشنبه 30 دی 1400 - 09:17
https://iswnews.com/?p=61195

نیروهای العمالقه از جمله مجموعه‌های شبه نظامی و قدیمی یمن هستند که از سال ۲۰۱۷ میلادی تحت فرماندهی ائتلاف سعودی سازماندهی شده و در جنگ یمن مشارکت دارند.

واژه‌ی العمالقه یا عمالیق و… در فرهنگ اعراب به معنای افرادی قوی هیکل و درشت اندام می‌باشد. یهودیان نیز در طول تاریخ دشمنان خود را عمالیق می‌نامیدند و عمالقه را صفتی برای دشمنان خود دانسته‌اند. آخرین باری که این واژه در گفتار سران یهود به کار برده شد، اظهارات بنیامین نتانیاهو در سال ۲۰۱۰ میلادی است که ایرانیان را عمالقه جدید خواند.

اما در یمن نیروهای العمالقه یکی از مجموعه‌های شبه نظامی هستند که در سال ۱۹۷۱ میلادی به پیشنهاد سرلشکر “حسن العمری” در زمان ریاست جمهوری “ابراهیم الحمدی” تشکیل شدند.
نیروهای العمالقه در جنگ داخلی سال ۱۹۹۴ میلادی به طرفداری از اتحاد شمال با جدایی‌طلبان سوسیالیست جنوب جنگیدند. درگیری العمالقه با جنوبی‌ها در استان ابین منجر به شکست جنوبی‌ها و تخلیه توان آنها در نبردهای دیگر شد و یمن به طور کامل به سیطره علی عبدالله صالح درآمد.
نیروهای العمالقه در جریان جنگ‌های شش گانه صعده نیز توسط علی عبدالله صالح به کار گرفته شدند. آنها در نبردهای مختلف ضد طرفداران شهید “سید حسین بدرالدین الحوثی” در صعده و شمال یمن جنگیدند. پس از آن نیروهای العمالقه در سایر تیپ های ارتش یمن توزیع شده و در عمل منحل شدند.

پس از انقلاب یمن و آغاز نبردها بین انصارالله و طرفداران عبد ربه منصورهادی، تعدادی از فرماندهان پیشین العمالقه با حمایت ائتلاف سعودی مجددا مجموعه‌های خود را سازماندهی کردند و در نبردهای مناطق جنوبی یمن شرکت کردند. سازماندهی نیروهای العمالقه در جریان حمله ائتلاف سعودی به ساحل غربی یمن وسیع‌تر شد و حمله زمینی با نقش آفرینی آنها صورت گرفت.
سازماندهی العمالقه به طور کلی به عهده امارات بوده و اکثر نیروهای آنها از کسانی هستند که توسط این کشور جذب شده‌اند. اکثر بدنه‌ی این مجموعه را وهابی‌های دماج، کتائب ابوالعباس در تعز، سلفی‌های جنوب یمن از مناطق یافع تا لحج تشکیل می‌دهند و رهبری آنها را فردی به نام عبدالرحمن ابوزرعه المحرمی بدست دارد.
رسانه‌های ائتلاف سعودی تعداد نیروهای العمالقه را حدود ۳۰ هزار نفر عنوان کرده‌اند. اما با توجه به نقاط استقرار این نیروها در یمن، استعداد آنها ۱۵ الی ۲۰ هزار نفر برآورد می‌شود.
العمالقه در عدن و لحج دارای پایگاه هستند و تا چند ماه گذشته در جبهات الحدیده و تعز مستقر بودند. اما پس از سه سال نبرد فرسایشی در الحدیده به دستور ائتلاف سعودی از الحدیده عقب نشینی کرده و به جبهات شبوه و مارب نیز اعزام شده‌اند.

بیشتر بخوانید:
عقب نشینی وسیع ائتلاف سعودی از شهر الحدیده و ساحل غربی یمن
استقبال انصارالله از نیروهای العمالقه در شبوه
حمله موشکی انصارالله به مواضع ائتلاف سعودی در پایگاه العند

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی اس اس پنجشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶

    طبق این چیزی که گفتید چیززیکه من بهش فکر کردم شکست این نیرو یعنی فاتحه ائتلاف خونده اس

    پاسخ
  2. A پنجشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰

    هر کی که هستن نشون دادن جنگجوهای سرسخت و شجاعی هستن و خوب تونستن در مقابل حوثی ها ایستادگی کنن.

    پاسخ
  3. مهدی پنجشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴

    سلام خسته نباشید آیا این مطالب که در رسانه های خارجی در مورد سقوط اکثر مناطق استان شبوه به دست ائتلاف سعودی منتشر شده صحت دارد؟

    پاسخ
    1. محراب جمعه, ۱ بهمن, ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۸

      سلام اخبار بخش یمن با عنوان: آخرین اخبار از جبهه جنوب مارب و شبوه را مطالعه کنید.

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.