به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ نیروهای ائتلاف سعودی ده‌ها کیلومتر از مواضع خود در ساحل غربی یمن را تخلیه کرده و به سمت عدن عقب نشینی کردند.

پس از حمله موشکی اخیر انصارالله به مواضع ائتلاف سعودی در جنوب عربستان و پایگاه‌های نیروهای طارق صالح در غرب استان تعز، جبهه ساحل غربی دچار فروپاشی بزرگی شده است. براساس آخرین اخبار از جبهه الحدیده، نیروهای العمالقه وابسته به “مقاومت وطنی” که تحت فرمان ائتلاف سعودی قرار دارند، تا ظهر امروز جبهات خود در شمال و شرق شهر الحدیده، کیلومتر ۱۶، المنظر، مناطق غربی الدریهمی و روستای طائف، الجاح، التحیتا و… را تخلیه و به عدن عقب نشینی کرده‌اند.
این مناطق شامل ده‌ها کیلومتر از اراضی اشغالی از شهر الحدیده تا منطقه تحیتا در جنوب می‎شود.

در پی این تحولات و عقب نشینی سریع، رسانه‌ها و تحلیلگران مسائل یمن نظرات مختلفی را ارائه کرده‌اند که تجمیع آن به شرح زیر است:

۱- برخی تحلیلگران معتقدند که این عقب نشینی برای تقویت جبهات شبوه و مارب صورت گرفته و این عقب نشینی‌ها تا جبهه حیس-الخوخه ادامه خواهد داشت.
۲- برخی دیگر از توافق جدید ائتلاف سعودی و انصارالله با میانجی‌گری سازمان ملل خبر داده و شواهد خود را سفر اخیر “هانس گروندبرگ” به ساحل غربی یمن عنوان می‌کنند.
۳- برخی دیگر مدعی عملی کردن بندهای اجرا نشده‌ی توافق سوئد شده‌اند و مدعی‌اند که انصارالله نیز در روزهای آینده بایستی شهر الحدیده و بندر الصلیف را تخلیه کرده و کنترل این منطقه به نیروهای مشترک واگذار کنند.
۴- برخی دیگر نیز خوشبینانه به وضعیت الحدیده نگاه می‌کنند و آنرا جابجایی نظامیان نیروهای ائتلاف سعودی عنوان می‌کنند که انصارالله از آن سوءاستفاده کرده است.

روایت‌های مختلف از این وضعیت تا زمانی که منابع رسمی ائتلاف سعودی و انصارالله در خصوص آن بیانیه‌ای و جزئیاتی منتشر نکنند قابل استناد نیست. اما آنچه که قطعی شده اینست که پیشروی‌های اخیر انصارالله در جبهات مارب و شبوه، نیروی زمینی ائتلاف سعودی را دچار سردرگمی و ضعف شدید کرده است. ائتلاف برای حفظ مارب و شبوه به نیروی زمینی آموزش دیده و سابقه دار احتیاج دارد که با فرار سودانی‌ها از یمن و کشته شدن عناصر القاعده و داعش گزینه‌ای جز نیروهای العمالقه و طارق صالح برای آنها باقی نمانده است.

نقشه آنلاین ساحل غربی یمن

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

حضور “محمد معوضه” خبرنگار میدانی شبکه المسیره در کنار طاق النصر در نزدیکی منطقه کیلومتر ۱۶ واقع در شرق شهر الحدیده.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. حنیف جمعه, ۲۱ آبان, ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۸

    واقعا عجیبه. امیدوارم هر چه هست به نفع مردم مظلوم یمن باشه.

    پاسخ
  2. .. جمعه, ۲۱ آبان, ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴

    سلام.به نظر من،یک نوع فتنه است! (یا همان اسب تروا! به احتمال ۹۹ درصد). همانطور که قبلا همگان دیدم،(و البته در نظر میگفتم) . امریکا و غرب مرگشون! اینکه مارب رو از دست بدن! یعنی هرچی ترفند و راهکار تویه دنیا بوده! روی مارب پیدا سازی کردن! که نزارن این قسمت مهم از دست بره! اصلا معلوم نیست،چرا برای این منطقه اینقدر انرژی وقت میزارن،مطمعا برخی افراد در انصارالله دلیلش رو میدن! غربی هم که قاعدتا اطلاع دارن! فقط مونده ما که اصلا به منابع دسترسی نداریم،که به صورت دقیق دلیلش رو بدونیم!(فقط کلیات و برخی جزییات)
    بنظر من چندین بار بالاتر از استالینگراد،غرب در مارب سرمایه گزاری حیثیتی مالی،و لجستیکی و نیرو و .. در انجا ،انجام داده! از ترکیه،داعش،القاعده،(تا برخی به اصطلاح دوستان شرقی(!) ) و سازمان ملل و موجودات درون مریخ!
    الان که طی حرکتی عجیب چنین عقب نشین گسترده،اونم از ساحلی،که اینقدر براشون مهم بوده انجام دادن!
    هرچی،یک پاسخ بیشتر نداره،انصارلله و مردم یمن فوق العاده عمل کردید! ولی باید بدونید،هرچی دیرتر مارب رو (ولو با چند روز تاخیر!) بگیرید،این رذل ها عالم! که صدها میلیون انسان رو کشتن! ویروس کرونا رو ساختن! نازی ها و شوروی و … رو نابود کردن! با حیله و مکر زیاد به دنبال نسل کشی شما هستن.
    بهشون امان ندید! که مکرشون بسیار قوی!(هرچند مکر خدا قوی تره!) مارب قلب و ذهن غربی ها در یمنه! سقوطش با توجه به این همه دست پا زدن! و خفت خاری کشیدن! باعث عذاب و درد زیادی وحشتناک نیروهای غربی خواهد شد…
    انشالله با یاری خدا پیروزی نزدیک است.

    پاسخ
  3. امیرحسین جمعه, ۲۱ آبان, ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱

    چه خبر عجیبی!

    پاسخ
  4. حسن جمعه, ۲۱ آبان, ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶

    سلام.خب یعنی انصارالله وارداین مناطق شده؟

    پاسخ
    1. محراب شنبه, ۲۲ آبان, ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۱

      سلام بله

  5. Ma جمعه, ۲۱ آبان, ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۶

    چرا هیچ یک از طرف ها هیچ بیانیه ای صادر نمیکنه؟

    پاسخ
  6. محمد جمعه, ۲۱ آبان, ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۲

    شوخی میکنید؟!!!!

    پاسخ
  7. سیدعلی جمعه, ۲۱ آبان, ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۶

    الحمدلله

    پاسخ
  8. علی شنبه, ۲۲ آبان, ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۹

    اکنون این مناطق تحت کنترل نیروهای انصار الله قرار دارد؟ یا مابقی نیروهای ائتلاف مثل مقاومت تیهاما یا گارد هنوز هستن؟

    پاسخ
    1. محراب شنبه, ۲۲ آبان, ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۲

      تحت کنترل انصارالله قرار گرفته است

  9. کاکام شنبه, ۲۲ آبان, ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰

    سلام.
    پس نقشه یمن را بروز رسانی کنید.
    ببینیم ، چه خبره.

    پاسخ
  10. علی اس اس شنبه, ۲۲ آبان, ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵

    دو حالت داره فقط یکی اینکه عربستان داره نیرو های رو انتقال میده به مارب که جلو پیشروی انصارالله رو بگیره یا همون اسب تروا که نوشته بودید

    پاسخ
  11. پری شنبه, ۲۲ آبان, ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴

    به نظرم اگر واقعاً قصدشون تمرکز بر معارب باشه که با توجه به بیانیه‌ی آمده در روئیترز چنینه، مخصوصاً که پیشتر هم نیروهای سعودی از عدن به قصد بازآرایی نیروها خارج شدن، انصارالله هم باید استراتژی‌ش رو عوض کنه و بسته به این که آرایش نیروها در پایان بازآرایی نیروهای اعتلاف به چه شکل باشه، جبهه‌ی جنوب رو به سمت عدن فعال کنه تا فشار رو از روی مأرب برداره، مخصوصاً که زبده‌ترین و نیروهای ویژه‌ی تربیت‌شده‌ی آمریکا و امارات، از نیروهای ویژه‌ی سعودی تا طارق صالح دارند به مأرب و شبوه می‌رن که روند جنگ رو عوض می‌کنه و حملات ضربتی با پیشروی سریع توسط اون‌ها رو قطعی.

    پاسخ
  12. محمد شنبه, ۲۲ آبان, ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴

    سلام خسته نباشید سوالی دارم تو خبرگزاری ها چند روزه گفتن منطقه و روستای الفلج واقع در جنوب شهر مارب آزاد شده یعنی انصارالله رسیده به منطقه بین دو کوه جبل البلق شرقی و جبل البلق الاوسط هست آیا خبر درسته چندین خبرگزاری گفتن

    پاسخ
    1. محراب شنبه, ۲۲ آبان, ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹

      سلام خیر صحت ندارد

  13. محمد حسین یکشنبه, ۷ آذر, ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۶

    سلام
    رسانه های سعودی دلیلش رو چی اعلام کردن؟ (اصلا اصل عقب نشینی رو رسانه ای کردن؟)
    برخی از این احتمالاتی که بیان شد قوی نیستن. همین طور احتمالی که دوستان در مورد اسب تروا گفتن. (این کار در این حد و با این شکل اصلا قابل تصور نیست. اگر بود به صورت جنگ و گریز تدریجی بود و در محدوده‌ی یک شهر.)
    ۱- احتمالی که برای من قویه اینه که اونا احساس کردن اگه خودشون عقب نشینی نمیکردن هم نیروهای انصار الله این جبهه رو به زودی (و با تلفات) میگرفتن و این کار رو برای وارد نشدن تلفات انجام دادن.
    ۲- شاید هم خیانتی انجام گرفته. یا درگیری داخلی. یا ترس از این موضوع. (مثلا عربستان از این ترسیده که از پشت خنجر بخوره. مثلا از امارات.)
    ۳- شاید هم یک ربطی به مذاکرات ایران و عربستان و آمریکا داشته باشه. به عبارت دیگه سعودی تصمیم گرفته یواش یواش جمع کنه بره. کلا جمع کنه بره یا این که به مقدار زیادی کوتاه بیاد.

    پاسخ
    1. محراب سه شنبه, ۹ آذر, ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸

      سلام این مطلب https://iswnews.com/57902 را مطالعه کنید.

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.