یادداشت: ضرر ترکیه از جنگ روسیه و اوکراین!

دوشنبه 9 اسفند 1400 - 14:04
https://iswnews.com/?p=63809

عملکرد پهپاد بیرقدار در نبرد اوکراین و روسیه، بازار بین‌المللی این پهپاد را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

چند ماه پیش، برخی منابع خبری در ترکیه فاش کردند که این کشور از سال ۲۰۱۹ میلادی روند تحویل پهپاد بیرقدار به اوکراین را آغاز کرده و تا دسامبر ۲۰۲۰ ارتش اوکراین شش فروند پهپاد بیرقدار ساخت ترکیه دریافت خواهد کرد.

پس از افزایش تنش‌ها میان جدایی طلبان دونتسک و لوهانسک و دولت مرکزی اوکراین و همچنین استقرار نظامیان روسی در مرز با این کشور و تحرکات نظامی گسترده، مقامات نظامی ارتش اوکراین بر روی پهپاد بیرقدار حساب ویژه‌ای باز کرده و تصمیم گرفتند از این پرنده جهت مقابله با حملات نیروهای تحت حمایت روسیه و ارتش روسیه استفاده کنند.

ارتش اوکراین بر اساس تجربه‌ی استفاده جمهوری آذربایجان از پهپاد بیرقدار در جنگ با ارمنستان گمان می‌کرد این پهپاد می‌تواند در برابر نظامیان و سامانه‌های پدافندی ارتش روسیه نیز به طرز موثری عمل کند. با این وجود، جنگ روسیه و اوکراین در حالی وارد پنجمین روز خود شده است که ضعف پهپادی ارتش اوکراین در رصد کاروان‌ها و حمله به ستون‌های طولانی ارتش روسیه به شدت احساس می‌شود.

تصاویر ماهواره‌ای از کاروان ارتش روسیه به طول پنج کیلومتر در حومه‌ی کیف نشان ‌می‌دهد که ستون‌های نظامیان روسی بدون حمله‌ای از سوی نیروهای ارتش اوکراین در حال تردد در ۶۵ کیلومتری کیف بوده‌اند.

در روز‌های اخیر ضعف بکارگیری پهپاد از سوی نظامیان اوکراینی جهت رصد کاروان‌های روسی و حمله به آنان کاملا احساس شده و پهپادهای بیرقدار ارتش اوکراین بجز چند مورد خاص (که فیلم‌های آن منتشر شد) در بقیه عملیات‌ها علیه نظامیان روسی عملا ناموفق بوده‌اند.

عدم برتری و کارایی لازم پهپاد بیرقدار در جنگ روز‌های اخیر، بازار بین‌المللی این پهپاد را تحت تاثیر قرار خواهد و مشتریان پهپادی ترکیه را دچار شک و تردید می‌کند. این موضوع می‌تواند تا حدود بسیاری زیادی تمامی سرمایه‌گذاری‌های تبلیغاتی ترکیه جهت فروش تجهیزات و تسلیحات نظامی را به هدر دهد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مدتی قبل اعلام کرده بود که ترکیه جزو سه کشور اول تولید کننده پهپاد در جهان است. همچنین برخی رسانه‌های ترکیه نیز ادعا می‌کردند که پهپاد بیرقدار به صورت کاملا بومی تولید شده است. با این وجود، مدتی بعد مشخص شد که قطعات مختلف و اصلی این پهپاد توسط کشورهایی نظیر آمریکا، آلمان، انگلیس، اتریش و کانادا تولید شده و در اختیار ترکیه قرار می‌گیرد!

پهپاد بیرقدار TB2 قابلیت حمل چهار موشک هدایت شونده MAM-L و MAM-C ساخت شرکت دفاعی راکتسان (Roketsan) را دارد. راکستان مهم ترین تولید کننده تسلیحات در کشور ترکیه است. این پهپاد توسط ایستگاه کنترل زمینی هدایت می‌شود و در حال حاضر پس از “پهپاد انکا” دومین پهپاد قدرتمند ارتش ترکیه محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: دانش نظامی: پهپاد شناسایی رزمی بایراکتار TB2 + ویدیو

 مصطفی پاکدل
مصطفی پاکدل
پژوهشگر و تحلیل‌گر غرب آسیا
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.