دانش نظامی: موشک ضد زره کوتاه برد NLAW

یکشنبه 15 اسفند 1400 - 14:02
https://iswnews.com/?p=64549

موشک ضد زره NLAW یک موشک ضد زره کوتاه برد است که توسط شرکت Thales Air Defence بریتانیا و Saab Bofros Dynamics سوئد بصورت مشترک توسعه پیدا کرده است.

این موشک به صورت دوش پرتاب توسط پیاده نظام بدون نیاز به پرتابگر شلیک می‌شود. این موشک توسط نیروهای نظامی انگلستان، فنلاند، لوکزامبورگ، سوئد و اوکراین استفاده می‌شود.

پروژه توسعه موشک NLAW در سال ۲۰۰۲ به نتیجه رسید. تکنولوژی هدایت و سرجنگی این موشک از موشک BILL 2 برگرفته شده است و پیکر بندی کوچک و جمع و جور این موشک از راکت ضد تانک AT4 بدست آمده است. وزارت دفاع انگلستان احتمالا به دنبال بیش از ۲۰ هزار موشک NLAW بصورت تخمینی است و عمر انبار داری این موشک ها به ۲۰ سال می‌رسد.

یکی از ویژگی‌های برجسته این موشک، قابلیت شلیک از مکان‌های بسته است. برای این منظور موشک با یک پیشرانه کم فشار ابتدا فعال شده و بعد از خارج شدن از مکان بسته پیشرانه پرقدرت آن فعال می‌شود. از آنجایی که در نبردهای شهری نیاز به شلیک از داخل ساختمان‌ها هست، اگر موشک چنین قابلیتی نداشته باشد اوپراتور آن آسیب می‌بیند و وقتی سلاح دارای چنین ویژگی باشد بشدت مناسب نبردهای شهری و ضربه زدن به قوای زرهی دشمن در درون شهرها است.

سلاح NLAW دارای سیکر (جست و جو گر) فروسرخ است و بعد از هدف‌گیری و شلیک بصورت خودکار و خوداتکا به سمت هدف هدایت می‌شود. این قابلیت به اختصار شلیک کن و فراموش کن نامیده می‌شود و اوپراتور بعد شلیک می‌تواند محل را ترک کرده و پناه بگیرد.

مشخصات عمومی موشک NLAW:
برد: ۸۰۰ متر
وزن: ۱۲.۵ کیلوگرم
طول: ۱۰۱۶ میلیمتر
سرجنگی: خرج گود
نفوذ سرجنگی: بیش از ۵۰۰ میلیمتر در فولاد نورد شده

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.