استقبال گرم اردوغان از صهیونیست‌ها در آنکارا

پنجشنبه 19 اسفند 1400 - 16:14
https://iswnews.com/?p=64989

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی به دعوت رجب طیب اردوغان در سفری دو روزه وارد ترکیه شد.

اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه ۱۸ اسفند برابر با ۹ مارس ۲۰۲۲ بنابر دعوت رسمی رئیس جمهور ترکیه وارد آنکارا پایتخت این کشور شده است.

اسحاق هرتزوگ در این سفر دو روزه، عادی سازی روابط میان ترکیه و اسرائیل را دنبال می‌کند. آخرین بار شیمون پرز در مقام ریاست جمهوری اسرائیل ۱۴ سال پیش به آنکارا رفته بود و از این نظر این سفر کم سابقه است.

مراسم استقبال از اسحاق هرتزوگ در فرودگاه آنکارا با شکوه خاصی برگزار شده است. گارد تشریفات اسب سوار با پرچم‌های اسرائیل و ترکیه، کاروان هرتزوک را تا کاخ بیش‌تپه در آنکارا همراهی کرده‌اند.

شهرداری آنکارا یک روز پیش از آنکه رئیس رژیم صهیونیستی وارد شود پرچم های اسرائیل را در میادین، بلوارها و مسیر استقبال نصب کرده بودند. اسلامگرایان در ساعات شب تعدادی از این پرچم ها را پایین کشیدند و پاره کردند و بجای آن پرچم فلسطین را به نشانه همبستگی نصب کردند.

دولت ترکیه بدلیل حساسیت این سفر، انتقادها در میان مردم و شبکه های اجتماعی، پروتکل های امنیتی شدیدی را برای استقبال از هرتزوک برقرار کرده تا تجمع احتمالی برگزار نشود.

با این حال تعدادی از مردم ترکیه با برگزاری تجمعاتی، اعتراض خود نسبت به سفر رئیس رژیم اسرائیل به ترکیه را اعلام کرده و پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیده و شعارهایی علیه آمریکا و اسرائیل سر دادند.

پایین کشیدن پرچم اسرائیل توسط مردم در ترکیه

خبرگزاری آناتولی ترکیه درباره شیوه استقبال از هرتزوک می‌نویسد: در مراسم استقبال از رئیس‌جمهور اسرائیل، ۱۶ سرباز و پرچم به نشانه ۱۶ دولت ترک حضور داشتند. پس از شلیک نمادین ۲۱ توپ، سرود ملی ترکیه و اسرائیل نواخته شد.

اردوغان و هرتزوگ هیئت‌های همراه خود را به یکدیگر معرفی کرده و سپس در پله‌های مجتمع بیش‌تپه مقابل پرچم ‌های دو کشور عکس گرفتند. مولود چاووش ‌اوغلو وزیر امور خارجه، متین کراتلی رئیس امور اداری مرکز ارتباطات، ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه و واصب شاهین استاندار آنکارا نیز در این مراسم حضور یافتند.

پس از این دیدار، اردوغان و هرتزوگ با حضور در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در آنکارا در خصوص برخی مسائل از جمله روابط میان ترکیه و اسرائیل سخنانی را مطرح کردند.

اسحاق هرتزوگ و رجب طیب اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی

رئیس جمهور ترکیه در ابتدای سخنرانی گفت: اطمینان دارم که سفر تاریخی اسحاق هرتزوگ رئیس اسرائیل یک نقطه عطف جدید در روابط میان دو طرف خواهد بود. هدف مشترک ما با اسرائیل احیای گفت‌و‌گوهای سیاسی میان دو طرف بر اساس منافع مشترک و در نظر گرفتن حساسیت‌های متقابل است.
وی گفت: توسعه و تقویت روابط ترکیه و اسرائیل برای هر دو طرف و همچنین صلح و ثبات منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است. برقراری صلح، آسایش و مشارکت در فرهنگ همزیستی در منطقه در دستان خود ماست!

کنفرانس خبری اردوغان و هرتزوک در حالی برگزار شد که موضوع سقوط لیر ترکیه در برابر ارزهای دیگر همچنان متوقف نشده است.

ریشه  این موضوع شخص رجب طیب اردوغان است. وی تلاش می‌کند رهبری کشورهای اسلامی و ترک تبار را برعهده بگیرد و وارد معرکه‌گیری با قدرت‌های بزرگ بر سر موضوعات مختلفی شده است. رئیس جمهور ترکیه پس از مشاجره با امانوئل ماکرون همتای فرانسوی خود در موضوع توهین به پیامبر اسلام، درخواست تحریم کالاهای ساخت فرانسه توسط مسلمانان را مطرح کرده بود.

البته این درگیری لفظی از گذشته نیز موجود بوده و آغاز آن به شناسایی کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی مربوط می شود که ترکیه نیز کشتار مردم الجزایر را مطرح می کند. البته موضوع مخالفت فرانسه با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا نیز مورد مهم دیگری است که دولت اردوغان تلاش می کند در مقابل آن به نوعی ایستادگی کند. چنانچه از این دیدگاه به موضوع نگاه کنیم، گفته های اردوغان در حد یک قدرت نمایی بوده است.

 وی همچنین با دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا در مورد خریداری جنگ افزارهای ساخت روسیه از جمله سامانه دفاع هوایی اس ۴۰۰ و لغو قرارداد فروش هواپیماهای اف ۳۵ آمریکایی نیز درگیری لفظی داشته است. خریداری سلاح های روسی باعث تحریم های اقتصادی آمریکا بر علیه صنایع دفاعی این کشور شده است.

ترکیه تلاش می کند تا از وابستگی تمام عیار ارتش خود به سلاحهای غربی و خصوصا آمریکایی کم کند که به مذاق دیگر هم پیمانانش چندان خوش نمی آید.

 همچنین کسری بودجه بیش از ۲۳ و نیم میلیارد دلاری، تورم بیش از ۲۰ درصدی، دخالت رئیس جمهور در سیاست پولی بانک مرکزی و کاهش نرخ بهره بانکی در شرایط تورمی، سقوط شدید لیر ترکیه را از اواخر سال ۲۰۲۰ تاکنون به دنبال داشته است.

اکنون یک دلار آمریکا با ۱۴ لیر و ۶۳ کروش معامله می شود. اردوغان در این شرایط، اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی ابتدا به سراغ کنیسه یهودی ترکیه رفته بود که از شدت کاهش ارزش لیر، واحد پول این کشور کم کرده، اما هنوز این روند متوقف نشده است.

وی اکنون عادی سازی روابط با اسرائیل را در حوزه سیاسی، گسترش تجارت دو جانبه و همکاری درباره انرژی را دنبال می‌ کند. استخراج منابع نفت و گاز دریای مدیترانه در اطراف قبرس و حوزه مورد مناقشه با لبنان یکی از این مواردی است که بزودی در روابط این دو دولت آشکار می شود. مولود چاووش اوغلو در سفر ایزاک هرتزوک به آنکارا، دعوتنامه سفر در ماه آینده به تل آویو را دریافت کرده و وزیر انرژی ترکیه نیز بزودی به سرزمین های اشغالی فلسطین می رود.

رابطه ترکیه با اسرائیل پس از حمله نظامیان صهیونیست به کمکهای بشر دوستانه موسوم به کاروان آزادی در سال ۲۰۱۰ تیره شده بود. این کاروان کمکهای ۴۰ کشور را از بندر آنتالیای ترکیه به بندر غزه می برد. طی این حمله که در آبهای آزاد انجام شده، نه نفر از اتباع ترکیه در زد و خورد روی کشتی ماری مرمره کشته شدند. اردوغان در همین زمان نیز پروژه رهبری جهان اسلام را طرح ریزی کرده بود که با حمله اسرائیل ناکام ماند.

شایان ذکر است، یکی از گزینه های عادی سازی روابط ترکیه و اسرائیل، اخراج اعضای جنبش مقاومت اسلامی فلسطینی حماس عنوان شده است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.