اقدامات تلافی جویانه نیروهای SDF در قامشلی

یکشنبه 28 فروردین 1401 - 14:15
https://iswnews.com/?p=68115

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) در اعتراض به عدم تامین مایحتاج محله کُردنشین شیخ مقصود حلب توسط دولت سوریه، در سلسله اقدامات تلافی جویانه محدودیت‌هایی در شهر قامشلی اعمال کردند.

نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF)، دولت سوریه را به عدم تامین مایحتاج محله کُردنشین شیخ مقصود و اشرفیه در شهر حلب و ممانعت از ورود آرد، سوخت و مواد غذایی به این محله متهم می‌کنند. از این رو، نیروهای SDF در سلسله اقدامات تلافی جویانه با اعمال محدودیت‌هایی در شهر قامشلی از ورود کارمندان دولت سوریه به ساختمان‌های اداری و خدماتی در این شهر جلوگیری کردند. در ادامه این اقدامات، نیروهای SDF وارد برخی از مکان‌ها مانند مجتمع آموزشی، اداره دارایی، اداره برق و یک بانک شده و کارمندان را اخراج کردند. هفته‌ی گذشته نیز نیروهای دموکراتیک سوریه به نانوایی البعث (تنها نانوایی تحت کنترل دولت سوریه) در شهر قامشلی یورش بردند.

همچنین در شهر حسکه، نیروهای SDF محدودیتهایی را برای اماکن تحت کنترل دولت سوریه وضع کردند.

منبع میدانی تحولات جهان اسلام از سوریه در تشریح اتفاقات و تنش های اخیر در شهرهای قامشلی و حلب عنوان کرد “اصل تنش ها ریشه در توافقات خرید نفتی دارد که بین دولت سوریه و SDF امضا شده است. بصورت کلی دولت سوریه بخشی از مایحتاج محله های کرد نشین شیخ مقصود و اشرفیه حلب را تامین می‌کند. زمانی که معامله طرفین به دلایلی به تعویق می افتد و یا در انجام آن مانعی ایجاد می شود؛ تنش ها افزایش پیدا می‌کند و این موضوع خود را در قالب توقف تامین مایحتاج یک منطقه در شهر حلب و یا محاصره مناطق دولت در یک شهر دیگر نشان می‌دهد؛ موضوعی که در رسانه ها هیچگاه به آن اشاره نمی‌شود.”

به گفته غسان حلیم خلیل، فرماندار حسکه، در حال حاضر جلساتی با میانجی‌گری روسیه برای حل مشکل برگزار شده است. در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ نیز نیروهای دموکراتیک سوریه پس از متهم کردن دولت سوریه به جلوگیری از رسیدن سوخت به محله شیخ مقصود، محله‌های تحت کنترل دولت سوریه در شهرهای حسکه و قامشلی را محاصره کردند. در آن زمان نیز پس از جلسات متعدد و میانجی‌گری روسیه تنش‌ها و محاصره پایان یافت و اوضاع به حالت قبلی بازگشت.

شایان ذکر است، علی‌رغم تنش‌های فعلی میان دولت سوریه و نیروهای SDF، تغییری در مواضع و مناطق تحت کنترل دو طرف در شهر قامشلی و حسکه رخ نداده است. به نظر می‌رسد این تنش ها نیز به زودی متوقف شود.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.