آخرین اخبار از جبهه پنجشیر و بغلان، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

دوشنبه 19 اردیبهشت 1401 - 23:47
https://iswnews.com/?p=69860

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” نیروهای احمد مسعود پس از چند روز درگیری سنگین با مسلحین طالبان در استان‌های پنجشیر، بغلان و تخار موفق به تثبیت پیشروی‌هایشان در این مناطق شدند.

به دنبال افزایش درگیری‌های پنجشیر و بغلان و ورود نیروهای احمد مسعود به شهرستان ورسج در استان تخار، نیروهای احمد مسعود در شامگاه جمعه ۱۶ اردیبهشت ماه، سلسله حملاتی را علیه مواضع مسلحین طالبان در شهرستان‌های خنج و دره در استان پنجشیر آغاز کردند که منجر به کشته شدن ۶۸ نفر از نیروهای طالبان شده است. در طول روزهای اخیر رسانه‌های تابع احمد مسعود مدعی سیطره بر اکثر مناطق این دو شهرستان شده و از انتقال درگیری‌ها به سمت شهر بازارک و ده پریان خبر دادند. اما طالبان در روزهای ابتدایی اخبار مربوط به این مناطق را تکذیب می‌کرد و پیشروی‌های احمد مسعود را غیرواقعی می‌دانست.
علیرغم ادعاهای ضدونقیض هر دو طرف، در حال حاضر این درگیری‌ها در سه محور ارتفاعات پنجشیر، شرق بغلان و جنوب تخار همچنان جریان دارد. جزئیات این محورها به شرح زیر است:

۱- جنوب تخار:
در ۱۵ اردیبهشت ماه، بر اثر حملات نیروهای احمد مسعود به مواضع طالبان در جنوب ورسج، ده روستا از جمله روستاهای پجک بالا، میان شهر، بند برق، خانقاه، پاکانی و… از سیطره طالبان خارج شد. طالبان پس از این شکست، در ۱۷ اردیبهشت ماه حملاتی را برای بازپسگیری مواضع از دست رفته انجام دادند که با تلفات ۱۲ نفره در منطقه ایمند مجددا شکست خوردند و عقب نشستند. در صورتی که نیروهای احمد مسعود بتوانند این مواضع را حفظ کنند، قدم بعدی آنها می‌تواند تصرف شهر ورسج باشد.

۲- ارتفاعات پنجشیر:
در ۱۶ اردیبهشت ماه، نیروهای احمد مسعود به فرماندهی “خالد امیری” حملات خود را به مواضع مسلحین طالبان در منطقه آبشار واقع در شهرستان دره را آغاز کردند و در ادامه این درگیری‌ها مدعی سیطره بر شهرستان دره شدند.
در ۱۶ اردیبهشت ماه، نیروهای احمد مسعود از دو محور: دره عبدالله خیل و دره هزاره واقع در شهرستان دره به پاسگاه‌های طالبان حمله کردند. در نتیجه این حملات دره عبدالله خیل پاکسازی شده و سه نفر از اعضای طالب کشته و همچنین شش نفر دیگر از جمله برادر فرماندار طالبان در شهرستان دره اسیر شدند. در این درگیری‌ها، یکی از فرماندهان میدانی نیروهای احمد مسعود به نام “محفوظ پنجشیری” از افسران ریاست ۹۰۱ اطلاعات در حکومت پیشین نیز کشته شده است.
طبق اظهارات منابع محلی، طالبان پس از شکست در برابر نیروهای احمد مسعود، از دره عبدالله خیل عقب نشینی کرده و در جریان این عقب نشینی هشت غیرنظامی از جمله یک زن را تیرباران کرده‌اند.

۳- شرق بغلان:
حملات نیروهای احمد مسعود در مناطق پل حصار و نوبهار نیز از ۱۶ اردیبهشت ماه به فرماندهی ژنرال “خیر محمد اندرابی” آغاز شده است. بنابر اظهارات “صبغت الله احمدی” سخنگوی نیروهای احمد مسعود، در پی این درگیری‌ها طالبان با ۲۷ نفر کشته و ۱۰ نفر زخمی ناچار به عقب نشینی از پل حصار، خیر دره و دره جر شده و حملات آنها برای بازپسگیری مناطق یادشده خنثی شده است. طالبان در این نبردها از پشتیبانی بالگردهای ارتش افغانستان، توپخانه‌ی سنگین و نیروهای ویژه قطعه بدری، قطعه انتحاری و قطعه سرخ برخوردار بوده است.

پس از آنکه وزارت دفاع طالبان اجساد تلفات خود در پنجشیر را به استان‌های هلمند، قندهار و خوست منتقل کردند، قبایل پشتون حامی طالبان، مسلحین خود را برای نبرد با نیروهای احمد مسعود تجمیع کرده و عازم پنجشیر کرده‌اند. طبق گزارش و مستندات تصویری منابع محلی، افراد زیادی از قبایل پشتون برای اعزام به پنجشیر داوطلب شده‌اند و وزارت دفاع طالبان آنها را با نام های “قطعه مجاهدین قندهار”، “قطعه مجاهدین خوست” و “قطعه مجاهدین هلمند” نام گذاری کرده است.

مجموع این تحولات نشانگر شدت بالای درگیری‌ها در پنجشیر و بغلان است و علاوه بر تخار به دیگر استان‌های افغانستان نیز می‌تواند سرایت کند. بسیج نیروهای طالبان از قبایل پشتون نیز نشانه احساس خطر رهبران طالبان از تحولات آینده افغانستان است. گروه‌های مخالف آنها از احمد مسعود تا جبهه آزادی و حتی داعش نوید روزهای سخت‌تری را به طالبان داده‌اند و این موضوع در کنار حملات هوایی ناشناس به چالش‌های امنیتی برای حکومت امارت طالبان تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:
آخرین اخبار از درگیری‌های طالبان و نیروهای احمد مسعود در بغلان
تحولات افغانستان و پاکستان، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
حمله هواگردهای ناشناس به مواضع طالبان در شهر غزنی

ویدیو: عبور کاروان نیروهای طالبان از شهر بازارک مرکز استان پنجشیر

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.