ایران و تاجیکستان، در مسیر اتحاد استراتژیک

دوشنبه 9 خرداد 1401 - 23:07
https://iswnews.com/?p=71655

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان، پس از ۹ سال به دعوت حجت الاسلام و المسلمین رئیسی رئیس‌جمهور ایران، به تهران سفر کرد.

رؤسای ایران و تاجیکستان پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی و دیدارهای دوجانبه، ۱۷ سند همکاری در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، انرژی، آموزشی، گردشگری و… امضاء کردند.
آقای رحمان پس از این مراسم به دیدار با امام خامنه‌ای (حفظ الله) رهبر معظم انقلاب اسلامی رفتند و با ایشان درباره مسائل مختلف گفتگو کردند. امام خامنه‌ای در این دیدار با تاکید بر روابط خویشاوندی و برادری دو کشور ایران و تاجیکستان و همچنین اشتراکات عمیق تاریخی، دینی، فرهنگی و زبانی دو کشور، گفتند: «نگرانی‌های ایران و تاجیکستان درباره افغانستان مشترک است و هر دو کشور از گسترش تروریسم و رشد گروههای تکفیری در این کشور نگران هستند و ما معتقدیم که آقایانی که اکنون در افغانستان برسر کار هستند باید بتوانند با یک حکومت جامع و فراگیر از همه گروه‌ها استفاده کنند.»
رهبر انقلاب همچنین با اشاره به سفر اخیر “سرلشکر باقری” رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به تاجیکستان و افتتاح کارخانه تولید پهپاد، همکاری‌های نظامی را بسیار مهم ارزیابی کردند و پهپاد را عامل مهمی در امنیت کشورها دانستند.
آقای امامعلی رحمان با ابراز خرسندی فراوان از حضور در تهران و دیدار با رهبر انقلاب اسلامی به گفتگوهای خود با رئیس جمهور ایران اشاره کرد و گفت: «مذاکرات خوبی در زمینه‌های مختلف از جمله روابط تجاری و اقتصادی و صنعتی انجام شد و با توجه به اسناد امضاء شده امید است با هدایت‌های جنابعالی، روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد. نگرانی‌های امنیتی به ویژه درباره افغانستان و گسترش تروریسم از موضوعات مهم برای دو کشور است و ما خواستار صلح و آرامش و حکومتی با حضور همه قومیت‌ها، در افغانستان هستیم و امیدواریم با افزایش همکاری‌های امنیتی ایران و تاجیکستان، بتوان بر این نگرانی‌ها غلبه کرد.»

در ادامه‌ی سیاست‌های خارجی ایران مبنی بر گسترش همکاری‌ها با کشورهای همسایه و منطقه آسیای میانه و آسیای غربی، روابط ایران و تاجیکستان در ماه‌های اخیر وارد مرحله‌ی جدیدی در مسائل سیاسی، اقتصادی، نظامی و… شده است. این روابط می‌تواند در ایجاد ائتلاف‌های منطقه‌ای برای جلوگیری از گسترش تروریسم و همچنین اقدامات مشترک در مسائل مرتبط با تحولات افغانستان راهگشا و تاثیرگذار باشد.

بیشتر بخوانید:
یادداشت: تاجیکستان، نبرد کمونیسم و اسلام
خط تولید پهپاد ایرانی ‎ابابیل ۲ در ‎تاجیکستان افتتاح شد
حمله راکتی داعش به مناطق مرزی تاجیکستان
ترور محمد باقر محمدباقروف؛ در بدخشان تاجیکستان چه می‌گذرد؟

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. گپ سه شنبه, ۱۰ خرداد, ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۴

    چه دلیلی داره با چنین حکومت لائیک سکولاری متحد استراتژیک بشیم؟، مگر حیات رژیم رحمانوف مثل سوریه به بقا ما بستگی داره؟!

    پاسخ
  2. میلاد سه شنبه, ۱۰ خرداد, ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷

    سلام خاطرم هست در مورد تاجیکستان مطلبی بود به نام تاجیکستان نبرد کمونیسم و اسلام البته شایدم ازبکستان بود. در کل حکومت تاجیکستان لاییک هست و یادمه حتی قوانین رضاخانی از قبیل اجبار تراشیدن ریش برای کارمندان توش اجرا میشد. در این مورد توضیحاتی داده بشه ممنون میشم

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.