پس از فروکش کردن آتش جنگ سوریه و گذشت یک دوره از آتش بس ناخوانده بین روسیه، ایران، آمریکا و ترکیه در شمال این کشور، اردوغان با دست گذاشتن بر روی نقاطی در شمال حلب خاکستر این آتش را دوباره داغ کرد.
در اوایل خرداد ماه بود که روزنامه ینی شفق از قصد ارتش‌ ترکیه برای اجرای عملیاتی در تمامی مناطق شمالی سوریه با محوریت تل رفعت، عین العرب، عین عیسی و منبج پرده برداشت. اما تحرکات روسیه و مانورهای مشترک روسیه، سوریه و SDF در شمال شرق سوریه منجر شد که هدف رسمی عملیات ارتش ترکیه به دو شهرک منبج و تل رفعت در استان حلب تقلیل پیدا کند و عملیات در شمال شرق سوریه کنسل شود.
طبق معمول ترکیه پیش از آغاز هر تحرکی در سوریه، جوانب مسئله را با مواضع روسیه و آمریکا سنجیده و سپس به ماجراجویی می‌پردازد. در واقع رضایت آمریکا در پشت پرده و بی تفاوتی روسیه به وضعیت شمال حلب، همه حواس ترکیه را به واکنش ایران و دولت سوریه معطوف کرده است. علت این موضوع نیز روشن است! روس‌ها و آمریکایی‌ها به قدری در جنگ اوکراین مشغول شده‌اند که همکاری ترکیه در خصوص عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، کشتیرانی دریای سیاه و صادرات گندم و… می‌تواند به آنها کمک بزرگی کند.

نقشه شمال سوریه و مناطق تحت کنترل نیروهای SDF و تحت اشغال ارتش ترکیه – برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

با نگاهی به آخرین تحولات منطقه و وضعیت نقشه نظامی در شمال حلب، چند مورد مهم مورد توجه است. این موارد به شرح زیر است:

۱- هدف ترکیه از عملیات در شمال سوریه:
هدف ترکیه از عملیات در شمال سوریه، (به قول اردوغان) جلوگیری از رشد گروه‌های کُرد مستقر در شمال سوریه، دور نگه داشتن تروریست های PKK از مرزهای ترکیه و ایجاد منطقه امن به عمق ۳۰ کیلومتر در امتداد مرزهای ترکیه از منطقه عفرین در غرب تا منطقه قامشلی در شرق سوریه است.
اما اهداف مهم‌تر اردوغان از این عملیات، احیای احساسات ملی گرایانه در میان رای دهندگان ترک و افزایش محبوبیت رو به کاهش او یک سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری است. بنابراین کسب امتیاز برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در ژوئن ۲۰۲۳ میلادی یکی از مهم ترین اهداف عملیات است. همچنین کاهش مخاطرات حضور مهاجرین سوری در ترکیه و انتقال آنها به شمال سوریه یکی دیگر از اهداف مهم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اردوغان است.

۲- چه کسی با ترکیه مقابله خواهد کرد؟
قدرت نظامی ارتش سوریه به تنهایی برای مقابله با اقدامات ترکیه کافی نیست و آنها به ارتش روسیه نیاز دارند. دیدگاه حامی اصلی سوریه، یعنی کشور روسیه نیز به گونه‌ای است که نبردها و تحولات تا زمانی که تعارضی با منافعش نداشته باشد وارد معرکه نمی‌شود. از سویی دیگر کُردهای ساکن شمال سوریه تاکنون همراهی چندانی با مواضع و اقدامات دولت سوریه و متحدینش نداشته‌اند. بنابراین از نظر روس‌ها، گروه‌های کُرد ارزش درگیر شدن با ترکیه را ندارند.
روابط کُردهای شمال حلب با آمریکا نیز پس از خیانت ترامپ به آنها در جریان درگیری‌های ۲۰۱۹ میلادی سرد شده است و همچنین آمریکا دیگر مواضعی در شمال حلب ندارد که بتواند منبج و تل رفعت را از گزند ترکیه حفظ کند.
در این میان نگاهها به ایران و گروه‌های مقاومت دوخته شده است. تاکنون هیچ موضع روشنی از سوی ایران و سران گروه‌های مقاومت در خصوص عملیات احتمالی ترکیه در شمال حلب دیده نشده است، اما واکنش آنها به این موضوع قابل گمانه زنی است.
در صورتی که گروه‌های کُرد به سمت ایران و دولت سوریه متمایل شوند، مطمئنا حمایت ایران و دولت سوریه برنامه ترکیه را دستخوش تغییراتی خواهد کرد. حمایت ایرانی‌ها بی شک روس‌ها را هم به منطقه خواهد کشاند و ترکیه ناچار به تغییر برنامه خواهد شد. چگونگی این تغییر مشخص نیست اما بی شک ترکیه از رویارویی نظامی مستقیم با ایران اجتناب خواهد کرد. اما در صورتی که کُردها همچنان نسبت به رابطه با ایران و دولت سوریه مشکوک باشند، قطعا در زیر چکمه اردوغان قرار خواهند گرفت و تل رفعت و منبج و هر نقطه‌ای که در آن مستقر هستند، به سرنوشت عفرین، تل ابیض و… دچار خواهد شد. لازم به ذکر است بر اساس اطلاعات منابع میدانی “تحولات جهان اسلام” از شمال سوریه، نیروهای مقاومت حضور فعالی در اطراف دیرجمال دارند و روز گذشته ارتش روسیه نیز تعداد زیادی از نیروهای خود را در فرودگاه منغ در جنوب اعزاز مستقر کرد. این تحرکات گمانه زنی ها برای همکاری روسیه، ایران و کردها در شمال غرب استان حلب را تقویت می‌کند.

۳- محورهای عملیات احتمالی ترکیه:
علیرغم اظهارات اردوغان مبنی بر حمله به تل رفعت و منبج، جزئیات عملیات نظامی آنها در شمال سوریه هنوز نهایی نشده و عین العرب و عین عیسی نیز از اهداف احتمالی ترکیه است. شورای امنیت ملی ترکیه نیز پنجشنبه ۱۲ خردادماه، جلسه‌ای برای بررسی ابعاد این عملیات برگزار خواهد کرد و قرار است که نتیجه تصمیم خود را اعلام کنند.
به طور کلی ارتش ترکیه برای تصرف مواضع کردها در شمال شهر حلب کار چندان سختی ندارد مگر اینکه نیروهای سوری و ایرانی وارد معرکه شوند. آنها می‌توانند از جهت جنوب اعزاز و غرب مارع به تل رفعت حمله کرده و با قطع جاده ارتباطی با حلب، این شهرک را محاصره کنند. پس از این، کار بر روی تصرف فرودگاه منغ و حدود بیست روستا باقی می‌ماند که تصرف آنها به منزله‌ی تهدید ترکیه و مسلحین علیه شهرک‌های نبل و الزهرا است.
در جبهه منبج نیز حملات می‌تواند از منطقه الدادات در شمال منبج و حومه‌ی العریمه در غرب منبج آغاز شود و تا مجاورت رود فرات ادامه پیدا کند. پیشروی ترکیه در این محور منجر به تقویت مواضعشان در جبهه شمالی حلب می‌شود و دست آنها برای عملیات به سمت عین العرب را نیز بازتر می‌کند.

با توجه به این موارد به نظر می‌رسد ترکیه در اجرای این عملیات قاطع است و اگر واکنش صحیحی از ایران و دولت سوریه نبینیم، ضرر قابل توجهی گریبان محور مقاومت را در تحولات آتی شمال سوریه خواهد گرفت. مقابله ایران با عملیات ترکیه در شمال حلب نه تنها منجر به شکست توهمات نوعثمانیسم اردوغان خواهد شد بلکه پاسخ درخوری به اقدامات مخرب و جهت دار این دولت، علیه محور مقاومت و کشورهای منطقه است.

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. محمدرضا جمعه, ۱۳ خرداد, ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰

    یادمون باشه زمانی که نبل و الزهرا در محاصره نیروهای وابسته به ترکیه بود تنها راه دسترسی شون به بیرون کمک کردهای عفرین بود.حالا همون عفرینی ها توی تل رفعت و اعزاز هستند و امکان محاصره شون بالاست و نبل و الزهرا و حلب هم در آینده شاید از این داستان آسیب ببینه.وقتشه که دولت سوریه و کردها به هم نزدیکتر بشوند تا جلوی پیشروی این عضو ناتو ترکیه گرفته بشه.

    پاسخ
  2. احمد جمعه, ۱۳ خرداد, ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۴

    کاش زن وبچه های نبل به جای امن تری منتقل شوند

    پاسخ
  3. بهزاد جمعه, ۱۳ خرداد, ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۸

    به نظر من ترکیه ترس و واهمه ای از درگیری مستقیم با نیروهای ایرانی و نیروهای نیابتی ایران مثل حزب الله و لشکر فاطمیون و… نداره چون قبلاً هم درگیر شده و نشون داده که دست بالا رو داره، تنها قدرتی که میتونه جلوی ترکیه ایستادگی کنه روسیه هستش، تا قبل از دخالت روسیه در جنگ سوریه، مخالفین حکومت سوریه قدرتی برابر با حکومت سوریه و متحدینش داشتن اما بعد دخالت نظامی روسیه در موضع ضعف‌ قرار گرفتن… تعیین کننده نتیجه این جنگ احتمالی دخالت یا عدم دخالت روسیه هستش نه حکومت سوریه و متحدینش.

    پاسخ
    1. وحید شنبه, ۱۴ خرداد, ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۶

      نبرد شهر سراقب و آزادسازی یک روزه آن توسط نیروهای مقاومت به رهبری حزب الله لبنان به همه نشون داد سلطان نیروی زمینی چه کسی هستش ، پهبادها و جنگنده های ترکیه رو هدف قرار بدن اونوقت روی زمین حرفی برای گفتن نداره

  4. محمد شنبه, ۱۴ خرداد, ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۵

    آقا میرزا با توجه به این که ترکیه جنگنده زیاد داره و ارتش پیشرفته تری نسبت به ایران داره بنظرتون ایران چه تاکتیکی میتونه داشته باشه؟؟؟
    باید توجه کرد که تو ۸ سال دفاع در برابر عراق ایران اف۱۴ داشت که جنگنده بروزی بود

    پاسخ
    1. محراب شنبه, ۱۴ خرداد, ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۱

      سلام داشتن جنگنده ملاکی برای برتری نیست. مدل و تاکتیک های جنگ های امروز با چهل سال گذشته تفاوت بسیاری داشته و قابل قیاس و تطبیق نیست.

  5. شنبه, ۱۴ خرداد, ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷

    مفلوک تر از این حرف هاست. امروز نیز۵ و ۴ و۳ و ۲ .. .. سال پیش نیست،که اردوغان بازم بخواد از این مانورها بده،و در قضیه ادلب بدجوری ضایع شد و اصلا اوردن این همه نیرو در ادلب نشان ضعف شدید ترکیه بود . همونجا هم داشت ضربات سخت میخورد که اخرش با خاری خفت رفت روسیه تسلیم شد!
    اردوغان دیگه زوری نداره، و رژیم ترکیه بشدت روی به افوله! ارزش لیره ۱۶.۵۰ رسیده! در حالی که سال قبل روی ۸ بود! (هرچند با ترفند مدتی زیر ۱۶ نگه اش داشتن) تورشم به بالاترین میزان رسید و سرمایه گذران دارن از کشورش خارج میشن! نبود یک اقتصاد درونی! (محصول مشترکی! مونتاژی و ..) و نفت و گاز و صعنت ها تکنولوژی و .. بشدت داره بهشون فشار میاره.
    جالب که در عین حال! وضعیت ایران داره برعکس میشه! چون جنگ و تهاجم (نه به کشوری! و یا کشوری به خودش!) نداره،میزان سرمایه گذاری خارجیش بسیار زیاد شده! الان قسمت چابهار ایران بشدت تمام عیار داره روش سرمایه گذاری خارجی میشه! چون کشورهای جهان میخوان از مسیرهای میانبر تر از کانال سوئز و .. (و دسترسی آسان تر به سمت شمال زمین و..) ازش استفاده کنند.

    متاسفانه خبری از راهگذر ایران به سوریه نشنیده ام،امیدوارم حداقل به صورت مخفیانه در حال اجرا باشه . ترکیه در اینده کشور فقیرتری خواهد شد، چرا که چیز بخصوصی نداره (خودشم خودش رو بی اعتبار کرد). ایران داره تبدیل به راهگذرها ریلی و جادهی و .. جهان میشه!
    متاسفانه اگر اون طرح بسیار عالی که ۱۰ سال پیش داده شد! و شمال رو به جنوب (از طریق اب) وصل میکردن. الان کلی مزیت به کشور افزوده میشود.

    به این حال ترکیه چوب کارهها زشت خودش رو خورد و گناهان بسیار بد که کرده در حق مردمان منطقه .
    نه اینکه ایران در اینده اقتصادش خوب بشه و .. کار همه مردم بوده! نه کار اون انسان ها مخلص و با خدا بوده که مخفیانه برای رضایی خدا فعالیت کردن . (که بیشترش هم از گذشت ها، و جنگ و .. بوده) یکیش هم همین اقایی سلیمانی عزیز بود.
    امیدوارم مردم ما این نکته رو بفهمن،راهی جزء راه خدا نیست. و سرنوشت دردناک قوم ها بی دین رو ببین و هرچه زودتر به سمت خدا و دین چنگ بی اندازن. تا خداهم نعمت ها بیشتری نسیب ما کنه.

    پاسخ
    1. محمد شنبه, ۱۴ خرداد, ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵

      سلام
      عزیز اون آب راهی که شما میگی نه تنها فایده نداشت بلکه کلی ضرر هم داشت
      اول اینکه آب دریا شوره و عبورش از وسط ایران باعث شور تر شدن زمین میشه
      دوم اینکه شهری به اسم طبس میره زیر اب چون ارتفاعش کمتر از دریاس یجور گودی پس از اب دریا پر میشه
      و …..

  6. وحید شنبه, ۱۴ خرداد, ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۸

    این حرف که “قدرت نظامی ارتش سوریه به تنهایی برای مقابله با اقدامات ترکیه کافی نیست” در شرایط فعلی درست نیست ، ترکیه با ورود هزاران نیرو به ادلب آسیب پذیرتر از گذشته هستش ، حمله به پست ها و مراکز نظامی ترکیه در ادلب و دادن تلفات به ارتش ترکیه ، وادارش میکنه دیگه به خاک سوریه دست درازی نکنه ، اون عزیزی که میگه ترکیه از نبرد مستقیم با ایران و حزب الله ترسی نداره و در گذشته هم دست بالا رو داشته احیانا از جریانات جنگ سوریه بی خبره ، نبرد سراقب که باعث شد اردوغان به پوتین متوسل بشه و ادلب رو نجات بده گوشه کوچکی از قدرت نظامی برتر نیروهای مقاومت رو نشون داد

    یادمون نره ضربات داعش به دومین قدرت بزرگ نظامی ناتو در غرب شهر الباب حلب رو

    اگه ایران و ارتش سوریه بتونن منطقه پرواز ممنوع در ادلب ایجاد کنن تا جنگنده ها و پهبادهای ترکیه فلج بشن ، کردها و نیروهای پیاده مقاومت بلدن چطوری نفس اردوغان رو بگیرن

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.