تحولات افغانستان و پاکستان، ۱۰ تیر ۱۴۰۱

شنبه 11 تیر 1401 - 00:34
https://iswnews.com/?p=73578

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” نشست علمای دینی و بزرگان اقوام با حضور ملا هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان و سایر مقامات این گروه در شهر کابل، پایتخت افغانستان برگزار شد.

۱- بامیان:
– در ۴ تیر ماه، بر اثر درگیری میان مسلحین اداره اطلاعات و محافظین مولوی “عبدالله سرحدی” در خانه استاندار طالبان، یک نفر از مسلحین طالبان زخمی شدند.
– در ۶ تیر ماه، صدها نفر از ساکنان شهرستان بلخاب پس از چند روز آوارگی وارد شهر بامیان شدند. در پی ورود این آوارگان به بامیان، مسلحین طالبان ایست های بازرسی خود در اطراف شهر را افزایش دادند.

۲- بدخشان:
در ۴ تیر ماه، بر اثر انفجار بمب کنار جاده‌ای در مسیر خودروی حامل “قاری فیض الرحمن ابراهیمی” رئیس اداره زیست محیطی طالبان، قاری ابراهیمی زخمی و یک نفر از محافظین او کشته شد.

۳- بغلان:
در ۹ تیر ماه، بر اثر درگیری نیروهای احمد مسعود و مسلحین طالبان در منطقه دره قاسان واقع در شهرستان اندراب، یکی از فرمانده میدانی نیروهای احمد مسعود با نام “شاه ولی” و پنج نفر از مسلحین طالبان کشته شدند.

۴- پنجشیر:
– در ۴ تیر ماه، مسلحین طالبان در محله توپ جانثار واقع در شهرستان دره باهم درگیر شدند.
– در ۱۰ تیر ماه، مسلحین طالبان با نیروهای احمد مسعود در مناطق عمرز و پیشغور واقع در شهرستان دره و منطقه پوجاوه واقع در شهرستان خنج درگیر شدند.

۵- سرپل:
– کمیسیون حقوق بشر در ۷ تیر ماه، در بیانیه‌ای مسلحین طالبان را به تیرباران غیرنظامیان و ارتکاب جنایت جنگی در شهرستان بلخاب متهم کرد.
– سازمان عفو بین الملل در ۷ تیر ماه، تیرباران شدن غیرنظامیان در شهرستان بلخاب توسط طالبان را محکوم کرد.
– در ۸ تیر ماه، مسلحین طالبان ساکنان شهر ترخوج و روستاهای تخشار، جه میرک، هوش و چندین روستای دیگر در شهرستان بلخاب را مجبور به پیدا کردن و تحویل یک اسلحه کلاشنیکف و مبلغ ۵۰۰ افغانی به مسلحین این گروه کردند.

۶- غور:
– در ۵ تیر ماه، مسلحین طالبان در منطقه دهنه سر آسیاب واقع در شهرستان لعل و سرجنگل، دو غیرنظامی را به جرم ارتباط با “محمد مرادی” تیرباران کردند.
– در ۷ تیر ماه، افراد مسلح ناشناس خودروی حامل مسلحین طالبان را در منطقه فامیلی ها واقع در شهر فیروزکوه با پرتاب بمب دستی مورد حمله قرار دادند.

۷- کابل:
– در ۵ تیر ماه، مسلحین طالبان در منطقه هفدهم، بیش از ۶۰ نفر غیرنظامی را به اتهام همکاری با نیروهای احمد مسعود بازداشت کردند.
– در ۸ تیر ماه، مولوی “امیر خان متقی” سرپرست وزارت خارجه طالبان برای دیدار و گفتگو با مقامات آمریکایی عازم قطر شد.
– در ۸ تیر ماه، “احمد ضیاء سراج” رئیس سازمان اطلاعات در حکومت پیشین مدعی رهایی بیش از ۴ هزار نفر از اعضای داعش از زندان های افغانستان توسط طالبان شد.
– در ۹ تیر ماه، طالبان نشست بزرگ علمای دینی و بزرگان اقوام افغانستان را در منطقه پنجم شهر کابل برگزار کردند. ملا هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان، در این مراسم شرکت و سخنرانی کرده است.
– در ۹ تیر ماه، افراد مسلح نشست علمای دینی و بزرگان اقوام افغانستان را با چند فروند راکت مورد حمله قرار دادند. این افراد در درگیری مسلحانه با طالبان کشته شدند. گروه جبهه ملی آزادگان مسئولیت این حمله را به عهده گرفت اما طالبان با انتشار تصاویری از پرچم داعش، مهاجمین را به این گروه تروریستی منتسب کرد.
– در ۱۰ تیر ماه، بر اثر انفجار در منطقه سوم شهر کابل، دستکم یک نفر جان باخته و چند نفر دیگر زخمی شدند.
– در ۱۰ تیر ماه، نشست علمای دینی و بزرگان اقوام افغانستان برای دومین بار مورد حمله مسلحانه قرار گرفت. مسلحین طالبان این حمله را دفع کرده و مسلحین مهاجم را فراری دادند.

۸- کاپیسا:
در ۶ تیر ماه، نیروهای احمد مسعود به پاسگاه طالبان در محله کلالان واقع در شهرستان حصه اول حمله کردند. از تلفات و خسارات این حمله اطلاعاتی در دست نیست.

۹- هرات:
در ۷ تیر ماه، مسلحین طالبان در منطقه آب چرمی واقع در شهرستان گلران، چهار غیرنظامی را به اتهام جاسوسی برای ترکمنستان بازداشت کردند.

۱۰- پاکستان:
– در ۴ تیر ماه، دولت پاکستان با عفو عمومی زندانیان تحریک طالبان پاکستان مخالفت کرد.
– در ۴ تیر ماه، بر اثر پرتاب یک بمب دستی به سمت خودروی حامل نظامیان پاکستانی در شهر یعقوب آباد، یک نفر غیرنظامی کشته و هشت نفر از جمله سه نفر از نیروهای پلیس زخمی شدند.
– در ۷ تیر ماه، “ژنرال ندیم رضا” رئیس ستاد کل ارتش پاکستان و هیأت همراهش در جریان سفر به ایران به زیارت حرم مطهر حضرت معصومه (س) رفتند.
– در ۸ تیر ماه، مفتی “نور ولی محسود” رهبر تحریک طالبان پاکستان دولت این کشور را تهدید کرد که در صورت شکست مذاکرات صلح، حملات این گروه به نظامیان پاکستانی شدت خواهد گرفت.
– در ۸ تیر ماه، “سید محمدعلی حسینی” سفیر ایران در پاکستان با “خواجه محمد آصف” وزیر دفاع پاکستان درباره امضای تفاهم‌نامه همکاری میان آژانس امنیت دریایی پاکستان و فرماندهی مرزبانی ایران، دیدار و گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید:
جنایت جنگی طالبان علیه غیرنظامیان بلخاب + ویدیو و تصاویر
آخرین اخبار از درگیری‌های طالبان و مهدی مجاهد در بلخاب، ۴ تیر ۱۴۰۱

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.