به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، ظهر امروز با حضرت امام خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی پیرامون مسائل دوجانبه و منطقه دیدار و گفتگو کرد.

حضرت امام خامنه‌ای (حفظ الله) رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز ۲۸ تیرماه، با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و هیئت همراه وی پیرامون مسائل دوجانبه و منطقه دیدار و گفتگو کرد. رهبر انقلاب با تأکید بر لزوم افزایش همکاری‌های دو کشور به‌ویژه در زمینه‌ی تجاری، میزان تبادلات فعلی اقتصادی دو کشور را بسیار کمتر از ظرفیت‌های موجود خواندند و تأکید کردند: «این مسئله در مذاکرات بین رؤسای جمهور حل و فصل شود.»

ایشان در ادامه به تحولات منطقه اشاره کرده و رژیم صهیونیستی از عوامل اصلی ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی برشمردند و تاکید کردند که آمریکا و رژیم غاصب نمی‌توانند جلوی حرکت عمیق فلسطینی‌ها را بگیرند و علیرغم اقبال بعضی دولتها به رژیم صهیونیستی، ملتها عمیقاً با این رژیم غاصب مخالف هستند.

امام خامنه‌ای درباره تحولات اخیر شمال سوریه و اخبار مبنی بر حمله نظامی ترکیه گفتند: «حفظ تمامیت ارضی سوریه بسیار مهم است و هرگونه حمله نظامی در شمال سوریه قطعاً‌ به ضرر ترکیه، سوریه و همه منطقه، و به نفع تروریستها خواهد بود و اقدام سیاسی مورد انتظار از جانب دولت سوریه را نیز محقق نخواهد کرد. با تروریسم حتماً باید معارضه کرد اما حمله نظامی در سوریه به نفع تروریستها خواهد بود و البته تروریستها نیز محدود به یک گروه خاص نیستند.»
رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ به درخواست رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر همکاری ایران برای مبارزه با گروههای تروریستی، گفتند: «ما در مبارزه با تروریسم مطمئناً با شما همکاری می‌کنیم. ما امنیت ترکیه و مرزهای آن را امنیت خود می‌دانیم، شما نیز امنیت سوریه را امنیت خود بدانید. مسائل سوریه را باید با مذاکرات حل کرد و ایران، ترکیه، سوریه و روسیه با گفتگو این مسئله را تمام کنند. ما همواره از دولت شما در مسائل داخلی و در مقابل دخالت‌ها دفاع کرده‌ایم و همچنانکه گفتید دوستان دوران سخت یکدیگر هستیم و برای ملت مسلمان ترکیه دعا می‌کنیم.»

امام خامنه‌ای در ادامه به مسائل منطقه قفقاز اشاره کرده و گفتند: «از بازگشت قره‌باغ به آذربایجان ابراز خرسندی می‌کنیم. البته اگر سیاستی مبنی بر مسدود کردن مرز ایران و ارمنستان وجود داشته باشد، جمهوری اسلامی با آن مخالفت خواهد کرد چرا که این مرز یک راه ارتباطی چند هزار ساله است.»

رئیس‌جمهور ترکیه نیز با تبریک اعیاد قربان و غدیر خم، اتحاد امت اسلامی و افزایش همبستگی ایران و ترکیه را لازم دانست و گفت: «ترکیه هیچگاه در مقابل اجحاف علیه ایران ساکت ننشسته و برادری ایران و ترکیه در همه زمینه‌ها باید گسترش پیدا کند. ما همواره مخالف تحریم‌های یکجانبه علیه ایران بوده و خواهیم بود. در سوریه گروههای تروریستی، مورد حمایت تسلیحاتی سنگین از طرف کشورهای غربی همچون آلمان، انگلیس، فرانسه و به‌ویژه آمریکا هستند. از دولت سوریه انتظار داریم روندهای سیاسی را آغاز کند. در اجلاس آستانه مسئله سوریه به صورت ویژه در دستور کار است و امیدواریم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.»

بیشتر بخوانید:
یادداشت: لشکرکشی اردوغان به شمال حلب؛ منتظر واکنش ایران و سوریه هستیم!
یادداشت: بررسی عملیات احتمالی ترکیه در شمال سوریه

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.