تنش سیاسی افغانستان، رشد داعش و آمادگی روسیه

چهارشنبه 29 آذر 1396 - 22:31
https://iswnews.com/?p=7636

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری «تحولات جهان اسلام»؛ الکساندر لاپین فرمانده ستاد مرکزی نیروهای مسلح روسیه در تاجیکستان اظهار داشت: «پدیده شوم تروریسم هنوز یک تهدید جدی برای جهان است. داعش در سوریه شکست خورد و سربازان ارتش روسیه بازگشتند، اما با این حال صحبت کردن در مورد پایان مبارزه با تروریسم جهانی زود است. تروریست هایی که در سوریه با شکست مواجه شدند حالا درصدد حضور در افغانستان هستند.

وی گفت : ما وظیفه مشترکی برای حفاظت از مرزهای خود و تأمین امنیت منطقه داریم و با اطمینان می گوییم که این کار را انجام خواهیم داد.»

طی این مراسم نظامی در تاجیکستان، ارتش روسیه تسلیحات نظامی نظیر تجهیزات پدافند هوایی، تانک‌های T-۷۲B۱، ماشین های زرهی BTR-۸۰ و BTR-۷۰ و BMP-۲، بالگردهای Mi-۲۴ و Mi-۸، توپ‌ D-۳۰، و… را به ارتش تاجیکستان تحویل داد. هدف از این حمایتهای نظامی تامین امنیت مرزهای تاجیکستان با افغانستان و مقابله با نفوذ تروریسم در این مناطق ذکر شده است.

نابودی داعش در سوریه و عراق و تقویت حضور آنها در افغانستان اخیرا موجب نگرانی و تهدید کشورهای منطقه آسیایی بخصوص روسیه شده است. نفوذ داعش و طالبان در شمال افغانستان که در مطلب «بررسی فعالیت داعش در افغانستان»  بدان مفصل اشاره کردیم، پس از حذف شخصیت های کلیدی و قدرتمند این منطقه نظیر ژنرال عبدالرشید دوستم و حالا عطا محمد نور بیشتر شده است. البته آقای نور در مقابل تصمیم برکناری از طرف ریاست جمهوری افغانستان مخالفت کرده است و حزب جمعیت اسلامی نیز در بیانیه خود از استاد عطا حمایت کرده و خواستار تجدید نظر ریاست جمهوری شده اند. حزب جمعیت همچنین متذکر شده اند در غیر اینصورت این تصمیم را مردود اعلام کرده و از هر گزینه ای برای دفاع از مردم افغانستان استفاده خواهند کرد.
مسلما این شرایط به نفع منطقه نیست و سهل انگاری مقامات افغانستان و حذف شخصیت های مقتدر، مجالی برای گروههای تروریستی پدید می آورد که می تواند نه تنها شمال افغانستان بلکه سایر نقاط این کشور و منطقه را تهدید کند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.