آخرین اخبار یمن ؛ ۲۵ دی ۹۶

دوشنبه 25 دی 1396 - 23:03
https://iswnews.com/?p=8255

۱. به دستور صالح الصماد رئیس شورای عالی سیاسی، دو نفر از شخصیتهای نزدیک به صالح که به قبیله حاشد وابسته بودند آزاد شدند. «جلیدان محمود جلیدان» وزیر ارتباطات دولت نجات ملی و «شیخ مبخوت المشرقی» داماد صالح پس از ۴۰ روز بازداشت آزاد شدند.

 

۲. نیروهای هادی در منطقه البقع پیشروی داشتند و پس از سقوط ارتفاعات اطراف، مناطقی از جمله سوق البقع را به تصرف خود درآورده و تعدادی موشک ضدزره هم به غنیمت گرفته اند.

 

۳. نیروهای هادی بیشتر مناطق مدیریت «ناطع» در استان البیضاء را تصرف کردند. نیروهای انصارالله خطوط دفاعی خود را به مدیریت الملاجم منتقل کردند.

 

۴. بنا به دستور عبدالملک الحوثی، انصارالله تصمیم گرفته در مناطق تحت سیطره خود، سلاحهای سنگین و متوسط را از دست قبایل خارج کند. قبایل مشکوک (همچون خولان) در اولویت اجرای این طرح قرار دارند.

 

۵. درخواست انصارالله از شیوخ قبایل برای میانجیگری جهت حل مشکل پیش آمده با قبیله خولان.

 

۶. یکی از شیوخ قبیله خولان به نام «خالد القیری» که از قبل با انصارالله همکاری داشت روز یکشنبه در یک کمین نزدیک منطقه خولان الطیال کشته شده است.

 

پی نوشت در خصوص درگیریهای انصارالله با قبیله خولان :

وضعیت در منطقه خولان متشنج اعلام شده و هر لحظه ممکن است درگیری شدید میان انصارالله و قبیله «خولان الطیال» آغاز شود. انصارالله ۲۰ تیم مسلح (طقم) به منطقه اعزام کرده و تلاش می کند برخی شیوخ زیرمجموعه خولان را با خود همراه کند که در عرف قبایل «شراء الولاءات» نامیده می شود. قبایل خولان نیز، بسیج عمومی اعلام کرده اند که در عرف قبایل «النکف القِبلی» و یا «داعی القبیله» نامیده می شود.

تنش میان انصارالله و قبایل خولان زمانی آغاز شد که روز یکشنبه ۱۷ دی ماه (۷ ژانویه)، چند تیم انصارالله برای دستگیری عبدالاله عطا (یکی مسئولان یگان موشکی در الحرس الجمهوری) وارد روستای توعر شدند. روستائیان با انصارالله درگیر شده و افراد یکی از تیمهای انصارالله را به اسارت گرفتند. سپس با میانجیگری شیوخ قبایل، آرامش برقرار شد.

چند روز بعد وضعیت بحرانی تر شد. روز پنج شنبه ۲۱ دی ماه، انصارالله تیمهای دیگری بسوی منزل شیخ الغادر شیخ المشایخ خولان اعزام کرد و روستای وی را محاصره کردند. همزمان، نیروهای مسلح از قبایل اطراف به منطقه رسیدند و نیروهای انصارالله را در محاصره خود قرار دادند. میانجیگران دوباره جلسه گرفتند. حکم صادره از سوی کمیته وساطت بر اساس عرف قبایل، چنین بود که همه پستهای ایست و بازرسی انصارالله در جاده صنعاء ـ مأرب باید به قبیله خولان تحویل داده شود. نهایتا نیروهای انصارالله بدون درگیری، منطقه را ترک کردند.

درخواست انصارالله، تحویل سلاحهای سنگین است که قبیله خولان آنها را در نزد خود نگهداری می کند اما شیخ الغادر می گوید این سلاح ها از زمانهای دور جز اموال قبیله بوده و تحویل آنها غیرممکن است. قبایل خولان، این درخواست انصارالله را اهانت به کیان قبیله خود تلقی کردند.

همان روز پنج شنبه، انصارالله تیمهای دیگری برای تفتیش منزل شیخ علی بن شعلان شیخ منطقه بنی سحام از قبیله خولان اعزام کرده بود. اما باز هم نیروهای قبیله مانع این بازرسی شدند.

شامگاه جمعه ۲۲ دی ماه، درگیری میان انصارالله و قبیله «خولان الطیال» آغاز شده و طرفین مواضع یکدیگر را زیر آتش کاتیوشای خود قرار داده اند. هواپیماهای ائتلاف در حمایت از قبیله خولان، تیمهای انصارالله را که عازم مناطق خولان بودند هدف قرار داد.

خبر درگیری انصارالله و خولان توسط برخی منابع مانند مأرب پرس تکذیب شده حتی خبر دیگری مبنی بر کوتاه آمدن شیخ الغادر و تحویل سلاحهای سنگین به انصارالله منتشر شد. اما دو خبر دیگر به نقل از شیوخ قبیله خولان «عادل الهیال» در مصاحبه با المدینه و «محمد علی ناجی الصوفی» در مصاحبه با الخلیج، وضعیت را بحرانی نشان می دهد. با این حال، منتظر اخبار دقیقتر هستیم.


پیربداغی

 

 

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. sarbaz2 سه شنبه, ۲۶ دی, ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲

    وضعیت الا چه طوره ؟ هنوز هم ابتکار عمل دست انصار الله هست ؟ چه طور هست که نیرو های هادی دائم در الجوف و البیضاء پیشروی می کنند ولی انصار الله نمی تونه جلوی اونها رو بگیره این وضع خطرناک نیست

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.