ایالات متحده ترکیه به دنبال تشکیل ارتش توران است!

پنجشنبه 3 آذر 1401 - 15:16
https://iswnews.com/?p=82936

ترکیه بر پایه یک ایدئولوژی ناسیونالیستی که در پایان امپراطوری عثمانی ظهور کرد، به طور ماهرانه‌ای با کشورهای آسیای میانه روابط برقرار کرده و به سمت ایجاد یک “اتحاد نظامی بزرگ” با کشورهای ترک زبان حرکت می‌کند. چارچوب این روابط برای آینده کشورهایی نظیر ایران، روسیه و… بسیار مهم است.

آیا ترکیه در تشکیل ارتش توران موفق می شود؟

روزنامه روسی “ایزوستیا”، در مورد نگرانی مسکو از تمایل ترکیه برای تقویت همکاری نظامی بین آنکارا و کشورهای آسیای مرکزی و حرکت ماهرانه این کشور به سمت کشورهای پیمان امنیت جمعی روسیه نوشت. این روزنامه مقاله ای را تحت عنوان «ایالات متحده ترکیه! آنکارا کشورهای پیمان امنیت جمعی روسیه را هدف قرار می دهد» منتشر کرد که در آن به تقویت همکاری های نظامی بین آنکارا و کشورهای آسیای میانه، گرایش به «تورانیسم» و نگرانی مسکو از این مسئله پرداخته است.

بلافاصله پس از اجلاس سران سازمان کشورهای ترک (تورانی) که در سمرقند برگزار شد، ترکیه مانورهایی را با ارتش کشورهای عضو که تعدادی از آنها عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (متحد با فدراسیون روسیه) هستند، انجام داد. اخیراً آنکارا به طور فزاینده ای با جمهوری های آسیای مرکزی همکاری می کند و به آنها سلاح و مهمات می دهد و تمرینات مشترکی را با آنها انجام می دهد.

وقتی متحد می شویم، شکست ناپذیر می شویم!

در بیانیه وزارت دفاع ترکیه آمده است:

«سربازان کشورهای برادر تورانی، از ترکیه، قبرس شمالی، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان به عنوان بخشی از بیست و یکمین دوره فنی «مبارزه با تروریسم در مناطق پرجمعیت» در اسپارتا، جایی که تمرینات نظامی در حال برگزاری است، گرد هم آمدند. این رزمایش نظامی مشترک در چارچوب «سازمان کشورهای ترک زبان» انجام شده و در حال حاضر کار برای ایجاد سامانه‌ای که بتواند به سرعت به بحران‌های احتمالی در کشورهای این سازمان پاسخ دهد، در حال انجام است، در نتیجه: ما متحد هستیم و با هم قوی هستیم”.»

این رزمایش نظامی بلافاصله پس از اجلاس سران این سازمان در سمرقند برگزار شد. رسانه های ترکیه این مجمع را «ایالات متحده ترکیه»! توصیف کرده و همچنین خاطرنشان کردند که “سازمان کشورهای ترک با تولیدی بیش از یک تریلیون دلار و ۱۷۰ میلیون جمعیت، اکنون از نظر نظامی و سیاسی به یک کشور واحد تبدیل شده است”.

در این اجلاس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که قبرس شمالی، به عنوان ناظر در این سازمان عضو خواهد شد. با این وجود، ولادیمیر نوروف، وزیر امور خارجه ازبکستان بعداً تصریح کرد که “هیچ صحبتی در مورد به رسمیت شناختن قبرس شمالی به عنوان یک کشور مستقل وجود ندارد”.

در نتیجه این اجلاس، سران کشورهای عضو، بر تعهد خود به اهداف اعلام شده در تعمیق و گسترش همکاری‌ها بر اساس تاریخ، زبان، فرهنگ، سنت‌ها و ارزش‌های مشترک مردم «تورانی» تاکید کردند. بیانیه پایانی اجلاس، همچنین بر «تقویت امنیت و ثبات کشورهای عضو، مطابق با استاندارد حقوق بین‌الملل و اصول شناخته شده جهانی» تأکید کرد.

علاوه بر این، در این بیانیه به عزم کشورهای عضو برای ارتقای ارزش‌ها و منافع جهان تورانی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره شده است. کشورهای عضو توافق کردند که از طریق رایزنی های مختلف به این امر دست یابند اما مانورهای نظامی در اسپارتا با حضور تمامی کشورهای سازمان برگزار نشد، زیرا ترکمنستان و ازبکستان از شرکت در آن خودداری کردند.

تشدید همکاری های ترکیه با آسیای مرکزی

در سال های اخیر، همکاری نظامی بین آنکارا و کشورهای آسیای مرکزی قوی تر شده است. بنابراین ترکمنستان به یکی از بزرگترین مصرف کنندگان تسلیحات ترکیه تبدیل شده و قرقیزستان نیز در سال جاری علاوه بر سلاح های غیر کشنده، مهمات و تجهیزات حفاظتی، پهپادهای بیرقدار را نیز دریافت کرد. آنکارا به دوشنبه (پایتخت تاجیکستان) قول تعمیق همکاری در زمینه های دفاعی، صنایع نظامی و امنیتی و همچنین تبادل تجربیات در زمینه امنیت مرزها و مبارزه با تروریسم را داده و آستانه (پایتخت قزاقستان) نیز، علاوه بر دستیابی به سلاح های ترکیه، معاهده ای با آنکارا برای تولید پهپادهای «ANKA» به امضا رسانده است. علاوه بر این، ارتش تمام کشورهای آسیای مرکزی به طور مداوم در ترکیه آموزش می بینند.


ارتش بزرگ توران

نشریات غربی گزارش دادند که “قصد اردوغان برای تشکیل یک اتحاد نظامی بزرگ که شامل همه ی کشورهای ترک زبان باشد، مایه نگرانی مسکو است”. همچنین افزوده اند که آنکارا این منطقه را “گسترش طبیعی خود از نظر قومی، زبانی، تاریخی و مذهبی” دانسته و از این رو سعی بر تقویت روابط از طریق احیای پیوندهای قومی، زبانی و فرهنگی دارد. جدای از آن، ترکیه به ارتباطات سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه نیز متکی است.

در پس زمینه‌ی میل اردوغان برای «تبدیل سازمان کشورهای ترکیه به یک اتحاد نظامی»، صحبت از تورانیسم دوباره آغاز شد. این ایدئولوژی ناسیونالیستی در پایان امپراطوری عثمانی ظهور کرد و بر پایه ایجاد روابط نزدیکتر با مناطقی است که مردم ترک در آن زندگی می کنند.

نفوذ ترکیه به آسیای مرکزی

در این زمینه، ولادیمیر آواتکوف، رئیس بخش خاور نزدیک و کشورهای پس از شوروی در آکادمی علوم روسیه، اشاره کرد که اسناد مهم بسیاری در اجلاس سمرقند به تصویب رسیده است. علاوه بر بخشنامه هایی در خصوص اجرای تصمیمات «سند راهبردی» این سازمان، کشورهای شرکت کننده با ایجاد صندوق سرمایه گذاری ترکیه به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار موافقت کردند.

اردوغان با اشاره به موقعیت استراتژیک کشورهای عضو در تقاطع مسیرهای انرژی و حمل و نقل، از تقویت همکاری بین کشورهای عضو در بخش انرژی خبر داده است. به گفته آواتکوف، استاد و مدرس علوم سیاسی، آنکارا متوجه شده است که با وجود موقعیت ممتاز، کشورهای منطقه هنوز از خطوط حمل و نقل در اقیانوس جهانی فاصله دارند و این به نوبه خود دسترسی به بازارهای جدید را پیچیده می کند. در نتیجه جمهوری ترکیه از این موقعیت استفاده می کند و کلید عناصر گمشده در پازل توسعه آسیای مرکزی را در دست دارد. در همین راستا تصمیم ایجاد سیستم حمل و نقل یکپارچه در چارچوب این سازمان اعلام شد. آواتکوف در پایان به طور خلاصه گفت: ترکیه ماهرانه به سمت کشورهای آسیای میانه حرکت می کند و روابط را در آینده نه تنها قوی، بلکه “مهم” می کند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.