تحولات اوکراین، ۱۷ آذر ۱۴۰۱

پنجشنبه 17 آذر 1401 - 10:15
https://iswnews.com/?p=83704

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” سپهبد الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه برای دیدار و گفت‌وگو با سرلشکر محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران پیرامون توسعه همکاری‌های نظامی وارد تهران، پایتخت ایران شد.

۱- دونتسک:
– در ۱۴ آذر ماه، ارتش روسیه در دور جدید حملات خود مناطق آودیوکا و باخموت را به طور سنگینی مورد بمباران هوایی و حملات توپخانه‌ای قرار داد. درگیری زمینی نیز به صورت پراکنده جریان دارد و رسانه‌های روسی گزارش هایی درباره تدارک روسها برای حمله سنگین به باخموت منتشر کرده‌اند. این رسانه ها همچنین مدعی هستند که ارتش روسیه در جریان نبردهای اخیر باخموت، یک گردان از نیروهای اوکراینی متشکل از شبه نظامیان اوکراینی و داوطلبان گرجستانی را منهدم کرده است.


– در ۱۶ آذر ماه، در نتیجه حملات توپخانه‌ای و راکتی ارتش اوکراین به مناطق گورلیوکا، گرادامی و وروشیلوسکی در مرکز شهر دونتسک، دستکم ۸ نفر از جمله معاون شورای مردمی دونتسک (DPR) کشته و بیش از ۲۰ نفر زخمی شدند.


– در ۱۶ آذر ماه، ارتش روسیه در ادامه حملات خود به مناطق شمالی استان دونتسک، منطقه یاکولیوکا واقع در محور شمالی شهرک سولدار را به تصرف خود درآورد. پیشروی در این محور منجر به عقب نشینی اوکراینی‌ها از سولدار و تضعیف موقعیت آنها در باخموت خواهد شد. مشاهده در نقشه آنلاین


– در ۱۶ آذر ماه، توپخانه ارتش روسیه مواضع نیروهای اوکراینی در شهرک تورتسک را مورد حمله قرار داد. این شهرک نقش مهمی در حفظ خطوط اوکراینی‌ها در این محور (به ویژه در جلوگیری از پیشروی روسها در مناطق جنوبی باخموت) دارد.

۲- در ۱۴ آذر ماه، ارتش اوکراین با چند فروند پهپاد انتحاری فرودگاه نظامی دیاگیلوو در استان ریازان و فرودگاه انگلس در استان ساراتوف در عمق خاک روسیه را مورد حمله قرار داد.
بیشتر بخوانید: حمله پهپادی اوکراین به ساراتوف و ریازان + ویدیو

۳- در ۱۴ آذر ماه، بمب افکن های استراتژیک توپولف ۲۲ و زیردریایی‌های ارتش روسیه با استفاده از ده ها فروند موشک‌ کروز، تأسیسات انرژی اوکراین در شهرهای مختلف را مورد حمله گسترده قرار دادند.
بیشتر بخوانید: توپولف های روسی شهرهای اوکراین را موشک باران کردند + ویدیو

۴- در ۱۶ آذر ماه، ولودیمیر زلنسکی در واکنش به حملات موشکی ارتش روسیه به تأسیسات انرژی اوکراین گفت:

«اکنون احیای صنعت انرژی اوکراین مانند قبل از تهاجم گسترده (روسیه) غیرممکن است. و به همین دلیل است که قطعی ها در شهرها همچنان ادامه خواهد داشت.» زلنسکی پیش از این نیز مدعی انهدام یک سوم بخش انرژی و آسیب دیدگی ۴۰ درصدی تأسیسات انرژی اوکراین در حملات روسیه شده بود.

۵- در ۱۵ آذر ماه، در نتیجه حمله پهپادی ارتش اوکراین به شهر کورسک واقع در غرب روسیه، یکی از مخازن انبار نفت فرودگاه و یک نقطه دیگر در این شهر دچار آتش سوزی شد. طبق اظهارات رومن استاروویت، فرماندار منطقه کورسک، این حمله تلفات جانی نداشته و آتش سوزی کنترل شده است اما تصاویر و ویدیوهای منتشر شده حاکی از تداوم آتش سوزی در این نقاط است.

۶- ارتش روسیه با یک یا چند فروند پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶ مواضع نیروهای اوکراینی در شهرهای دنیپروپتروفسک و ژیتومیر را مورد حمله قرار داد. منابع محلی نیز از وقوع چند انفجار در این شهرها خبر داده‌اند. جزئیات رسمی این خبر تاکنون منتشر نشده است اما برخی منابع روسی به نقل از منابع محلی، از مورد اصابت قرار گرفتن تأسیسات انرژی ژیتومیر در این حملات خبر داده‌اند.

کاهش حملات پهپادی روسها در هفته‌های اخیر، این گمان را برانگیخت که پهپادهای شاهد ۱۳۶ به دلیل جنس پلاستیکی قطعات و سایر مواد نامقاوم در برابر سرمای شدید، توانایی اجرای حملات در فصل زمستان را ندارند. اما حملات شب گذشته این ادعای مقامات اوکراینی را زیر سوال برد و به شایعه عدم کاربرد پهپاد شاهد ۱۳۶ در سرمای شدید پایان داد.

۷- در ۱۲ آذر ماه، یک هواپیمای توپولف ۱۵۴ (Tu-154) متعلق به وزارت دفاع روسیه از مسکو به تهران، پایتخت ایران سفر و در ۱۳ آذر ماه به مسکو بازگشت. طبق گزارش منابع روسی، این پرواز حامل الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه و تعدادی دیگری از نظامیان ارشد روس برای دیدار با سرلشکر محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران و پیرامون توسعه همکاری‌های نظامی دوجانبه بوده است. سرلشکر باقری در جریان دیدار با اشاره به شکل گیری ستون قدرت جهان در شرق گفت:

«امروز آمریکایی‌ها اعتراف می کنند که در رویکرد یکجانبه گرایی و ایجاد نظام تک قطبی موفق نبوده اند. ما بر لزوم همکاری‌های تهران و مسکو در موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با حفظ منافع ملی دو کشور و حفظ صلح و امنیت منطقه تاکید می‌کنیم و مذاکرات در این زمینه‌ها باید به صورت مستمر انجام شود.»

۸- در ۹ آذر ماه، در پی وقوع انفجاری در نزدیکی سفارت اوکراین در شهر مادرید، پایتخت اسپانیا، یکی از کارمندان سفارت اوکراین مجروح شد. طبق گزارش رسانه های اسپانیایی، یک پاکت حاوی مواد منفجره به این سفارت ارسال شده و کارمند اوکراینی آن را باز کرده است.

۹- وزارت دفاع روسیه ویدیویی از عملیات چند فروند پهپاد انتحاری لانست علیه کاروان نظامی و خودروهای زرهی ارتش اوکراین در جبهات خرسون منتشر کرد. در این ویدیو لحظه اصابت پهپادهای لانست روسی به رادارهای P-18 و ۳۶D6 و همچنین کاروانی از پرتابگرهای سامانه پدافندی S-300 ارتش اوکراین نشان داده می‌شود. این ویدیو نشان می‌دهد که لانست روسی در اصابت به اهداف ثابت مثل رادارها موفق عمل کرده و در اصابت موثر به اهداف متحرک از درصد پایینی برخوردار است. علت این موضوع نیز به ابعاد، وزن و سایر مشخصات فنی این پهپاد برمی‌گردد.

اما مشکل اصلی در تفکر اتاق فرماندهی و مدیریت فرماندهان میدانی ارتش روسیه است. چرا که تحرکات نیروهای اوکراینی در روز روشن رصد می‌شود اما روسها فقط با یک پهپاد پرسه زن از کاروان S-300 اوکراینی پذیرایی می‌کنند!

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی جلالی فر پنجشنبه, ۱۷ آذر, ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۸

    اکراینیها باآن ستونیکه موشک‌های زمین به هوا وغیره درروز روشن حرکت میکردن ونیروهای روسیه تنها به یکی یا دوتا توانستند شکار کنند درحالیکه ازهوا کاملا کنترل می‌کرد باید حداقل آنچنان ستونی هشتاد درصد شکارمیکرد عجب جای مناسبی بوده ازنظر نظامی البته شاید شرایط باعث شده یابیشتر شکارکرده درفیلم نیست

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.