یادداشت: بررسی تحولات جنوب سوریه

یکشنبه 27 آذر 1401 - 16:25
https://iswnews.com/?p=84397

با نگاهی گذرا به اتفاقات جنوب سوریه به ویژه رخدادهای اخیر در استان السویداء می‌توان دریافت که سرویس‌های جاسوسی برای ایجاد آشوب و درگیری‌های مسلحانه در این مناطق سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

جنوب سوریه به دلیل وجود هسته‌های خاموش تروریستی و حضور نفرات اولیه مسلحین همواره مستعد ایجاد آشوب، درگیری‌های مسلحانه، ترور و … بوده است. حوادث اخیر در این مناطق نشان می‌دهد که بسترسازی مناسبی برای تبدیل حوادث امنیتی کوچک به جنگ مسلحانه توسط دشمنان محور مقاومت صورت گرفته است.

ترورها و اقدامات هدفمند علیه ارتش و نیروهای امنیتی سوریه در استان درعا طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که اعضای مسلحین و برخی از عوامل سرویس‌های اطلاعاتی خارجی با این دست از اقدامات به دنبال تحریک گسل‌های امنیتی موجود می‌باشند تا در صورت آغاز عملیا‌های امنیتی ارتش سوریه در این مناطق، به بهانه‌ی دفاع مشروع اسلحه دست گرفته و با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و… این درگیری‌ها را به یک جنگ مسلحانه تبدیل کنند.

رفته رفته دامنه ناامنی و درگیری‌ها از استان درعا فراتر رفته و به استان سویداء منتقل گردید. موضوعی که به توجه به بسترسازی مناسب از سوی سرویس جاسوسی موساد و همچنین وضعیت نامناسب سیاسی و مشکلات معیشتی ساکنان این استان می‌تواند بیش از استان درعا برای دولت سوریه بحران آفرین باشد.

علاوه بر این موضوع، دستگیری تعدادی از عناصر وطنی طی ماه‌های اخیر که برای جهت‌دهی به اعتراضات اهالی سویداء و تبدیل آنها به درگیری‌های مسلحانه به استخدام موساد درآمده بودند، می‌تواند زنگ خطری برای حکومت سوریه محسوب شود. در این بین، انتشار تصاویر و ویدیویی اختصاصی از قلب سویداء توسط مرکز مطالعات اسرائیلی «آلما» نیز به وضوح نشان دهنده حضور عناصر وابسته به اسرائیل در این استان می‌باشد.

فیلم منتشر شده از سوی مرکز مطالعات اسرائیلی «آلما» از مناطقی در استان سویداء

با در نظر گرفتن این دست از اقدامات اعم از آشکار و پنهان، می‌توان به نقش سازمان جاسوسی موساد و عناصر آن در جهت‌دهی اعتراضات و ایجاد آشوب و همچنین طراحی و اجرای عملیات‌های ضد امنیتی در سویداء پی برد.

منطقی است مقامات دولت سوریه همزمان با سلسله عملیات‌های امنیتی، در اسرع وقت با حل مشکلات موجود و مدیریت صحیح بحران از تبدیل اعتراضات به جنگ مسلحانه جلوگیری نمایند. به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی قصد دارد تا با تجاوزات گاه و بیگاه و همچین ایجاد مشکلات امنیتی و اقتصادی، حکومت سوریه را از پیشرفت در عرصه‌های مختلف بازدارد زیرا پیشرفت در عرصه‌های مختلف مستلزم وجود امنیت پایدار می‌باشد و دستیابی به اهداف و پیشرفت‌های از پیش تعیین شده بدون ثبات امنیتی میسر نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: نگاهی بر پروژه آشوب در سویداء

 مصطفی پاکدل
مصطفی پاکدل
پژوهشگر و تحلیل‌گر غرب آسیا
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. amir دوشنبه, ۲۸ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶

    چرا سوریه به تجاوزات اسرائیل پاسخ محکمی نمیده؟؟؟

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.