تحولات یمن، ۳۰ آذر ۱۴۰۱

چهارشنبه 30 آذر 1401 - 16:15
https://iswnews.com/?p=84593

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” رشاد العلیمی، رئیس دولت مستعفی یمن با انتقاد از به رسمیت شناخته نشدن این دولت توسط جامعه جهانی، اقدامات انصارالله را مانع اصلی صادرات نفت و پرداخت حقوق‌ها در مناطق اشغالی یمن دانست.

۱- مارب:
– در ۲۶ آذر ماه، بر اثر حمله تانک نیروهای دولت مستعفی به تجمع اعضای قبیله آل حریقدان در منطقه غویربان، هفت نفر کشته و زخمی شده و دو حامل سوختی دچار آتش سوزی شدند.
– در ۲۷ آذر ماه، نیروهای صغیر بن عزیز، فرمانده ارتش دولت مستعفی تعدادی از خیابان های شهر مارب را تحت کنترل و بازرسی قرار دادند.
– در ۲۸ آذر ماه، مسلحین حزب اصلاح با مسلحین قبایل الرشید در نزدیکی میدان نفتی الصافر درگیر شدند. از تلفات این درگیری جزئیاتی منتشر نشده است.

بیشتر بخوانید:
اعلان جنگ صغیر بن عزیز به حزب اصلاح
درگیری قبایل مارب با نیروهای دولت مستعفی بر سر نفت، بیش از ۲۲ نفر کشته و زخمی

۲- شبوه:
نیروهای دفاع شبوه از بازداشت ۴۰ نفر از اعضا و طرفداران حزب اصلاح در مدیریت نصاب خبر دادند. این افراد در حین بازگشت از مارب به شهر عتق شناسایی و دستگیر شده‌اند.

۳- حضرموت:
در ۳۰ آذر ماه، طرفداران شورای انتقالی جنوب به مناسبت نهمین سالگرد قیام الهبه الحضرمیه در شهر المکلا تجمع و با موتورسیکلت های شخصی راهپیمایی برگزار کردند.

۴- لحج:
در ۲۷ آذر ماه، نیروهای طارق صالح از ورود تیپ یکم مسلحین شورای انتقالی جنوب به پایگاه العند جلوگیری کردند. مشاهده موقعیت پایگاه العند در نقشه آنلاین

۵- المهره:
در ۲۹ آذر ماه، نیروهای ائتلاف سعودی با حمله به ماهیگیران در سواحل استان المهره، مانع از ماهیگیری آنها در نزدیکی بندر نشطون شدند و چهار قایق ماهیگیری متعلق به آنها را توقیف کردند.

۶- طبق گزارش منابع محلی، امارات در حال احداث چند پایگاه نظامی بین عدن و ابین با حمایت مسلحین عبداللطیف السید، در سواحل و مناطق نفتی شبوه با حمایت نیروهای العمالقه و در استان المهره با حمایت مسلحین محسن مرصع است.

۷- صنعاء:
بر اساس اطلاعات منبع میدانی تحولات جهان اسلام، ده نفر از نیروهای تحت امر طارق صالح که سابقه استقرار در جبهات شهر مارب و سواحل غربی یمن را داشتند، به انصارالله پیوستند. یکی از این افراد حسان المریسی، از فرماندهان میدانی تیپ هفتم نیروهای طارق صالح بوده است.

۸- الحدیده:
– در ۲۴ آذر ماه، شرکت نفت یمن از توقیف دو کشتی ویویانا و آنهونا حامل سوخت برای یمن توسط ائتلاف سعودی در دریای سرخ خبر داد.
– در ۲۶ آذر ماه، ائتلاف سعودی کشتی جی اچ اوستن حامل بنزین برای یمن را علیرغم بازرسی و کسب مجوزهای ورود از سازمان ملل متحد در دریای سرخ توقیف کرد. با توقیف این کشتی، تعداد کشتی های توقیف شده توسط ائتلاف سعودی به پنج کشتی افزایش یافت.
– نیروهای ائتلاف سعودی طی ۴۸ ساعت گذشته ۱۷۸ بار آتش بس را در این استان نقض کردند.

۹- ابین:
– بر اثر انفجار دو بمب در مسیر خودروهای حامل مسلحین شورای انتقالی جنوب در منطقه وادی عومران در مدیریت مودیه، هفت نفر کشته و زخمی شدند. گروه تروریستی انصارالشریعه مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.
– در ۳۰ آذر ماه، در پی انفجار بمب در مسیر خودروی گشتی مسلحین شورای انتقالی جنوب در منطقه وادی الخیاله در مدیریت المحفد، سه نفر کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

۱۰- جمال بن عمر، معاون پیشین دبیرکل سازمان ملل متحد و فرستاده پیشین در یمن:

«دولت آمریکا برای خنثی کردن تلاش‌ها برای رأی‌گیری قطعنامه اختیارات جنگی در یمن تلاش می‌کند. برخلاف ادعای دولت رئیس‌جمهور آمریکا، هیچ پیشرفت دیپلماتیکی در یمن برای توقف جنگ وجود ندارد. بنابراین جنگ همه جانبه می‌تواند در هر زمانی از سر گرفته شود.»

۱۱- رشاد العلیمی، رئیس شورای ریاست جمهوری دولت مستعفی یمن ضمن انتقاد از جامعه جهانی برای به رسمیت نشناختن دولت مستعفی گفت:

«جامعه بین المللی با دولت (مستعفی) یمن به عنوان یک “نهاد” و نه به عنوان یک “دولت” برخورد می کند. دولت ما به دلیل جلوگیری حوثی‌ها (انصارالله) از صادرات نفت، قادر به پرداخت حقوق‌ها در استان های تحت کنترل خود نیست.»

شایان ذکر است پس از عدم تمدید و انقضای توافق آتش بس در یمن، انصارالله با اجرای حملات پهپادی محدود سه بار از نزدیک شدن و بارگیری کشتی‌های خارجی در بنادر الضبه و قنا در سواحل استان حضرموت جلوگیری کرده است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. وافن اس اس چهارشنبه, ۳۰ آذر, ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۱

    عدم انقضای توافق آتش بس؟!
    مگه توافق آتش بس منقضی نشده؟؟

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.