موافقت ترکیه با عقب نشینی کامل از سوریه!

شنبه 10 دی 1401 - 18:25
https://iswnews.com/?p=85164

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” روزنامه الوطن سوریه ادعا کرد که آنکارا در نشست سه جانبه مقامات سوریه، ترکیه و روسیه در مسکو نسبت به خروج تمامی نیروهای خود از خاک سوریه متعهد شده است.

روزنامه الوطن سوریه در ۹ دی ماه، با انتشار جزئیاتی از جلسه سه جانبه در روسیه ادعا کرده است که نشست سه جانبه مسکو بین حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، سرتیپ علی محمود عباس، وزیر دفاع سوریه و حضور سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه پس از موافقت ترکیه با عقب نشینی کامل نیروهای خود از مناطق تحت اشغال در شمال سوریه پایان یافت.

بر اساس اعلام این رسانه‌ی سوری، آنکارا همچنین نسبت به احترام گذاشتن به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه متعهد شده و اجرای توافق سال ۲۰۲۰ پیرامون افتتاح جاده M4 نیز در این نشست مورد بحث قرار گرفته است. طرف‌های شرکت کننده در این نشست همچنین تاکید کردند که شبه نظامیان کُرد مزدور آمریکا و اسرائیل هستند و بزرگترین خطر برای سوریه و ترکیه محسوب می‌شوند.

تمام موارد مورد توافق در این نشست از سوی کمیته‌های تخصصی که به منظور تضمین حسن اجرا و پیگیری توافقات تشکیل شده‌اند، دنبال خواهد شد و به منظور هماهنگی بیشتر بین طرفین در آینده نیز نشست‌هایی برگزار خواهد شد.

این خبر در حالی منتشر شده است که حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه روز گذشته اعلام کرد:

“در صورتی که شرایط مناسب باشد، انجام دیدار میان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و بشار اسد، همتای سوری او امکان پذیر است. روند مثبت تحولات شامل گفتگو وزیران و رؤسای اطلاعات ترکیه و سوریه، امکان دیدار میان رهبران دو کشور را ممکن می‌سازد.”

پس از سخنان وزیر دفاع ترکیه، تعدادی از طرفداران مسلحین و ساکنان شهرهای تل ابیض، الباب و چند منطقه دیگر در شمال سوریه و همچنین شهر جاسم در جنوب سوریه، با برپایی تجمع اعتراضی نسبت به این سخنان، مخالفت خود را با هرگونه همکاری و آشتی با دولت سوریه اعلام کردند. تظاهرکنندگان خواستار آغاز دور جدیدی از درگیری‌های نظامی میان گروه‌های مسلح و ارتش سوریه در جبهات مختلف شدند.

شایان ذکر است در نشست وزرای دفاع ترکیه، سوریه و روسیه در مسکو که در تاریخ ۷ دی سال جاری برگزار شد، راه‌های حل بحران سوریه مورد بررسی قرار گرفت و بر لزوم ادامه گفت‌وگو برای دستیابی به ثبات در سوریه تأکید شد. در پایان این نشست، وزرای دفاع روسیه، سوریه و ترکیه به سازنده بودن گفت‌وگوهای صورت گرفته و لزوم تداوم مذاکرات سه کشور به منظور افزایش ثبات اوضاع سوریه و کل منطقه اشاره کردند.

بیشتر بخوانید: جلسه سه‌جانبه روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. شنبه, ۱۰ دی, ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۴

    سلام.باید دید رژیم ترکیه چه نقشی در این زمینه کشیده است! با توجه به نوکری برای غرب، بعیده! چنین کاری رو انجام بدهد،مگر اینکه قصد فریبکاری داشته باشد!
    مطمعا ترکیه نمی تونه خارج از چارچوب فکری غرب تعریف بشود، زیادی بخواد بازی گوشی کنه،سیلی محکم از طرف غرب دریافت خواهد کرد ..!

    پاسخ
  2. صاد یکشنبه, ۱۱ دی, ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۱

    یک مقاله راجع به علت عدم حضور ایران در این نشست کار کنید.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.