تحولات آسیای میانه، ۵ بهمن ۱۴۰۱

چهارشنبه 5 بهمن 1401 - 11:46
https://iswnews.com/?p=87106

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” دفتر سرویس اقدام خارجی اروپا در راستای افزایش سرمایه گذاری و برجسته سازی مسیر کریدور میانی برای انتقال محموله‌های تجاری مراسمی را با عنوان «اتصال از طریق جاده ابریشم» در بروکسل، پایتخت بلژیک برگزار کرد.

افغانستان:
۱- تخار:
در ۲۹ دی ماه، بر اثر انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در ورودی ساختمان استانداری در شهر تالقان، هشت نفر کشته و زخمی شدند. این انفجار هنگامی رخ داد که مقامات محلی استان در حال برگزاری جلسه‌ای با حضور مولانا ضیاء الرحمن مدنی، استاندار طالبان بودند.

۲- قندهار:
در ۲۸ دی ماه، گروه جبهه آزادی با انتشار ویدیویی ضمن پذیرفتن مسئولیت انفجار در چهار راهی مدد واقع در منطقه اول شهر قندهار، مدعی کشته و زخمی شدن سه نفر از مسلحین طالبان در این حمله شد. عوامل گروه جبهه آزادی در این حمله یک خودروی نظامی مسلحین طالبان را با پرتاب یک بمب دستی هدف قرار دادند.

۳- کابل:
– در ۲۹ دی ماه، بر اثر کمین نیروهای احمد مسعود به خودروی حامل مسلحین طالبان در روستای الوخیل واقع در منطقه شانزدهم شهر کابل، دو نفر از مسلحین طالبان کشته و یا زخمی شدند.
– در ۲ بهمن ماه، حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در افغانستان ‌با مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان دیدار و پیرامون مسائل سیاسی، اقتصادی و منافع دوجانبه‌ای مشترک گفت‌وگو کردند. سفیر ایران در کابل در این دیدار بر مدیریت آب در افغانستان تاکید نموده و گفت: “آب در افغانستان باید قسمی مدیریت شود که ایران به حق‌آبه خود برسد”. وزیر خارجه طالبان نیز در این خصوص گفته است “کابل به معاهده‌ ۱۳۵۱ آبی میان افغانستان و ایران متعهد است”.
– در ۳ بهمن ماه، حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در کابل و رزا اتانبایوا، رئیس یوناما (دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد) در افغانستان دیدار و درباره دولت فراگیر، حقوق زنان و دختران و پناهجویان افغان در ایران گفت‌وگو کردند. حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در کابل در این دیدار خواستار استفاده سازمان ملل از تمامی ظرفیت های ایران برای کمک به مردم افغانستان و افزایش همکاری‌های منطقه ای در رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و آموزشی مردم افغانستان شد.

– در ۴ بهمن ماه، عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه در حکومت پیشین افغانستان با حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در این کشور دیدار کرد. جزئیات و محور این دیدار بررسی وضعیت فعلی و روابط دو ملت عنوان شده است.

۴- کاپیسا:
در ۲ بهمن ماه، افراد مسلح ناشناس (احتمالا مسلحین اداره اطلاعات طالبان) یک عالم دینی سلفی به نام مولوی لایق، را در روستای کشیکتان واقع در شهرستان حصه دوم ترور کردند.

۵- هلمند:
در ۳ بهمن ماه، گروه جبهه آزادی با انتشار ویدیویی ضمن پذیرفتن مسئولیت انفجار در مسیر خودروی طالبان در محله ایستگاه قندهار در شهر لشکرگاه، مدعی کشته و زخمی شدن چهار نفر از اعضای این گروه در این حمله شدند.

۶- خوست:
مردم شهر خوست در اعتراض به سوزاندن قرآن کریم و توهین به مقدسات دین اسلام در سوئد، تجمع کرده و علیه دولت سوئد شعار دادند. اهالی خوست همچنین خواستار اعمال فشار کشورهای اسلامی علیه دولت سوئد شدند تا این کشور عاملین توهین به مقدسات دین اسلام را مجازات کند.

۷- در ۲ بهمن ماه، شورای علمای شیعه افغانستان با صدور بیانیه‌ای آتش زدن یک نسخه قرآن کریم و توهین به مقدسات دین اسلام در سوئد را محکوم کردند.

آسیای میانه:
۱- در ۲۷ دی ماه، دفتر سرویس اقدام خارجی اروپا واقع در بروکسل، پایتخت بلژیک به مناسبت سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی، مراسمی را در قالب رویدادی فرهنگی با عنوان «اتصال از طریق جاده ابریشم» برگزار کرد. برنامه‌های این رویداد حول برجسته سازی مسیر کریدور میانی و افزایش سرمایه گذاری‌ها برای انتقال محموله‌های تجاری از این طریق است.

بیشتر بخوانید: کریدور میانی؛ طرح ترکیه برای اتصال به چین!

قرقیزستان:
۱- در ۲۸ دی ماه، ارتشبد فیاض بن حامد الرویلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح عربستان سعودی در صدر هیئتی نظامی، برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات نظامی قرقیزستان از جمله سپهبد بکتی بیک بکبالاتوف، وزیر دفاع، تردیک بایوف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و مارات امان کولوف، معاون شورای امنیت ملی و قمشی بیک تاشیف، معاون نخست وزیر و رئیس کمیته عمومی امنیت ملی قرقیزستان به این کشور سفر کرد. طرفین در این دیدار در مورد روابط دوجانبه و همکاری در زمینه های نظامی، امنیتی، مقابله با تروریسم و همکاری عملی در پاسخ به تهدیدات و چالش های موجود در منطقه آسیای میانه گفت‌وگو کردند.

بیشتر بخوانید: سفر عالی ترین مقام نظامی عربستان به قرقیزستان

پاکستان:
۱- خیبرپختونخوا:
– در ۲۸ دی ماه، بر اثر عملیات نیروهای ارتش پاکستان علیه مخفیگاه مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) در منطقه رزمک تحصیل در ناحیه وزیرستان شمالی، دو نفر از مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) کشته شدند.
– در ۲۸ دی ماه، دولت محلی ایالت خیبرپختونخوا که در اختیار حزب تحریک انصاف پاکستان به سرپرستی عمران خان، نخست وزیر سابق این کشور قرار دارد، با هدف تحت فشار قرار دادن دولت اسلام آباد برای برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام پارلمان این ایالت را منحل کرد.
– در ۳۰ دی ماه، بر اثر حمله انتحاری یکی از مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) به نام “قاری حمزه مجاهد” به پاسگاه نیروهای پلیس پاکستان در محله تخته بیگ در جمرود تحصیل واقع در ناحیه خیبر ایجنسی، سه سرباز پاکستانی کشته شدند.
– در ۱ بهمن ماه، بر اثر حمله مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) به پاسگاه نیروهای پلیس پاکستان در منطقه چارسده در حومه‌ی شهر پیشاور، پنج سرباز پاکستانی کشته و زخمی شدند.

۲- بلوچستان:
– در ۲۸ دی ماه، بر اثر حمله افراد مسلح ناشناس به نیروهای مرزبانی ارتش پاکستان (FC) در مناطق مرزی شهر پنجگور واقع در ایالت بلوچستان، چهار سرباز پاکستانی کشته شدند.

افراد مسلح پس از اجرای این حمله به سمت خاک ایران متواری شده‌اند. در پی این اقدام، دولت پاکستان خواستار تعقیب و دستگیری مهاجمین توسط ایران شده است.
– در ۳۰ دی ماه، بر اثر انفجار بمب جا سازی شده در مسیر راه آهن در منطقه بولان، ۱۳ نفر کشته و زخمی شدند.
ارتش آزادیبخش بلوچستان (BLA) با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این بمب گذاری را به عهده گرفته و مدعی شده است که در این انفجار ۳۵ سرباز پاکستانی کشته و زخمی شدند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.