تحولات آسیای میانه، ۱۲ بهمن ۱۴۰۱

چهارشنبه 12 بهمن 1401 - 14:02
https://iswnews.com/?p=87814

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” مولوی امیرخان متقی و دیگر مقامات طالبان با هیئت دیپلماتیک ایران به سرپرستی حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در کابل دیدار و پیرامون موضوعات سیاسی، ایجاد سهولت و سرعت لازم در زمینه صدور روادید، اقدامات جدید در حوزه‌های بازرگانی و کشاورزی و موضوعات دیگر گفت‌وگو کردند.

افغانستان:
۱- کاپیسا:
در ۵ بهمن ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود به پاسگاه مسلحین طالبان در روستای خواجه‌ها واقع در شهرستان حصه دوم کوهستان، پنج نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.

۲- کابل:
– در ۶ بهمن ماه، مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان با حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در کابل، معاون سفارت، دیپلمات‌ها و مسئولان کنسولگری های ایران در افغانستان دیدار و پیرامون موضوعات سیاسی، ایجاد سهولت و سرعت لازم در زمینه صدور روادید، اقدامات جدید در حوزه‌های بازرگانی و کشاورزی و دیگر موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو کردند. در این نشست ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان و شماری از مقامات وزارت خارجه طالبان نیز حضور داشتند.

– در ۱۰ بهمن ماه، گروه جبهه آزادی با انتشار ویدیویی ضمن پذیرفتن مسئولیت انفجار در پاسگاه مسلحین طالبان در پل هوایی کوته سنگی واقع در منطقه سوم شهر کابل، مدعی کشته و زخمی شدن شش نفر از مسلحین طالبان در این حمله شد.

۳- ننگرهار:
در ۸ بهمن ماه، افراد مسلح ناشناس در منطقه چهارم شهر جلال آباد عبدالمالک ملکزی، رئیس مجلس قومی استان ننگرهار در حکومت پیشین را ترور کردند.

۴- بامیان:
در ۸ بهمن ماه، صدها نفر از دانشجویان، فعالان فرهنگی و مدنی و ساکنان شهر بامیان در یک حرکت اعتراضی، توهین قرآن کریم در کشور سوئد و هلند از سوی سیاستمداران راست افراطی را محکوم کردند.

بیشتر بخوانید: مصاحبه: گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین “سید عیسی حسینی مزاری”، رئیس مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان

تاجیکستان:
۱- در ۸ بهمن ماه، ولید بن عبدالرحمن الرشیدان، سفیر عربستان سعودی با سراج‌الدین مهرالدین، وزیر خارجه تاجیکستان در شهر دوشنبه دیدار و پیرامون روابط دوجانبه و راه های تقویت آن و دیگر موضوعات مشترک گفت‌وگو کردند.

۲- در ۵ بهمن ماه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران و سراج الدین مهرالدین، وزیر خارجه تاجیکستان در حاشیه‌ی اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری منطقه‌ای (اکو) در تاشکند دیدار و پیرامون مناسبات دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای و تحولات بین المللی گفت‌وگو کردند.

بیشتر بخوانید: جولان کشورهای ثالث در سایه انفعال ایران در قبال حادثه سفارت آذربایجان

پاکستان:
۱- در ۵ بهمن ماه، نیروهای پلیس اسلام آباد فواد چوهدری، معاون حزب “تحریک انصاف پاکستان” را به اتهام تهدید رئیس سازمان نظارت بر انتخابات و دیگر مقامات دولتی دستگیر کرد. حزب “تحریک انصاف پاکستان” این اقدام پلیس را محکوم کرده و خواستار آزادی فواد چوهدری شد.

۲- در ۶ بهمن ماه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران با بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان در حاشیه‌ی اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری منطقه‌ای (اکو) در تاشکند دیدار و پیرامون موضوعات دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی گفت‌وگو کردند.

۳- پنجاب:
– در ۹ بهمن ماه، نیروهای پلیس مبارزه با تروریسم پاکستان طی عملیاتی علیه مخفیگاه گروه تروریستی القاعده در شهر رحیم یار خان، دو عضو این گروه را بازداشت کردند.
– در ۱۱ بهمن ماه، گروهی از مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) به پاسگاه نیروهای پلیس در محله مکروال در منطقه میانوالی حمله کردند. این حمله به دلیل اینکه قبلا توسط اداره اطلاعات شهر میانوالی به نیروهای پلیس پاسگاه مکروال اطلاع رسانی شده بود از سوی نیروهای پلیس حاضر در پاسگاه دفع شد.

۴- خیبرپختونخوا:
– در ۷ بهمن ماه، بر اثر عملیات اطلاعاتی نیروهای ارتش پاکستان در منطقه میر علی تحصیل واقع در ناحیه وزیرستان شمالی، سه نفر از مسلحین تحریک طالبان کشته و زخمی شدند.
– در ۹ بهمن ماه، عناصر گروه تروریستی (لشکر طیبه یا جیش محمد) در مناطق کوئله قائم شاه و چاه روشن والا واقع در دیره اسماعیل خان در ناحیه وزیرستان شمالی، محصولات کشاورزی شیعیان را به آتش کشیدند.

بیشتر بخوانید: حمله تروریستی به مسجد خطوط پلیس در پیشاور + ویدیو

هند:
۱- در ۸ بهمن ماه، دو فروند جنگنده سوخو ۳۰ و میراژ ۲۰۰۰ ارتش هند در نزدیکی شهر مورنا سقوط کردند. دو خلبان جنگنده سوخو سالم پیدا شده اند، اما خلبان میراژ ۲۰۰۰ کشته شده است. علت سقوط این دو جنگنده نیز در دست بررسی است و احتمال می‌رود که این دو جنگنده در تمرینات نظامی و یا بر اثر نقص فنی با یکدیگر برخورد کرده باشند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.