وزرای خارجه تاجیکستان و ازبکستان در تماس تلفنی با جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان ضمن ابراز همدردی و تسلیت، حمله به سفارت این کشور در تهران را محکوم کردند.

در گزارش سایت وزارت خارجه تاجیکستان آمده است که سراج الدین مهرالدین، وزیر خارجه این کشور در مورد عواقب ناگوار این حمله با همتای آذربایجانی خود تبادل نظر کرده و روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار داده است.
وزارت خارجه ازبکستان نیز در بیانیه خود ضمن محکومیت شدیداللحن این حادثه، ابراز امیدواری کرد که پس از بررسی دقیق این حادثه، تمامی عوامل مجازات خواهد شد.

مواضع مغرضانه کشورهای ثالث درباره حادثه سفارت آذربایجان در تهران، پیش از این نیز توسط ترکیه، آمریکا و کشورهای اروپایی و همچنین مقامات دولت جمهوری آذربایجان و دستگاه رسانه‌ای آنها تکرار شده بود.

اما علت این هجمه بی سابقه و همراهی کشورهای ثالث با مواضع ضدایرانی دولت الهام علی اف چیست؟ مگر این حادثه برای اولین بار است که در جهان شکل می‌گیرد؟ آیا ترور آندره کارلوف، سفیر روسیه در ترکیه در ۲۹ آذر ماه ۹۵ را فراموش کردند؟ آیا حمله مسلحانه به سفارت روسیه در کابل در ۱۴ شهریور ماه را ندیدند؟ و از همه مهمتر آیا از حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) که توسط عوامل آذربایجانی، تاجیکستانی و افغانستانی داعش اجرا شد، خبردار نشدند؟
پاسخ واضح است! همه این هجمه‌ها برنامه دستگاه رسانه‌ای دولت علی اف است که از حادثه‌ی پیش آمده نهایت سوءاستفاده را کرده و با کمک صهیونیست‌ها در حال برداشت از این ماجراست.

بیشتر بخوانید:
اداره مسلمانان قفقاز علیه ایران بیانیه صادر کرد!
بیانیه مقاومت اسلامی آذربایجان حسینیون درباره حمله به سفارت جمهوری آذربایجان
واکنش تند مقامات و رسانه‌های آذری به حادثه‌ی سفارت آذربایجان در تهران

البته مواضع حقیرانه و اقدامات ضعیف مقامات دولتی نیز در پیشبرد برنامه دشمن و پررویی رسانه‌های آذری بی تاثیر نبوده و به تحقق اهداف آنها کمک شایانی کرده است. متاسفانه این ضعف در قضایای گذشته نظیر عدم بازخواست کشورهای دخیل در حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع)، توهین مکرر به انگاره‌های ملی ایران در عراق، عدم پرداخت حقابه ایران از رود هیرمند توسط طالبان افغانستان، حملات مسلحانه از خاک پاکستان به مناطق مرزی سیستان و بلوچستان، توطئه چینی‌های رسانه‌های معاند وابسته به عربستان سعودی و دهها قضیه دیگر مشاهده می‌شود که همگی ناشی از نگاه غلط مقامات نهادهای مربوطه به ویژه وزارت خارجه و معاونین و مشاورین رؤسای جمهور و مجلس است.

پیشروی سیاسی دشمن صهیونیستی در کشورهای منطقه غرب آسیا و آسیای میانه نه سوءتفاهم است و نه تحلیل مغرضانه یک رسانه، بلکه یک واقعیت و نتیجه‌ی نگاه غلط مسئولین به موضوعات و عدم فهم مسائل خارجی است. انتظار می‌رود هجمه بی سابقه و بی ربط دستگاه رسانه‌ای دولت الهام علی اف و همراهی معنادار برخی کشورهای منطقه با آنها، درس عبرتی برای مسئولین نهادهای سیاست خارجی شود و دستاوردهای جریان مقاومت اسلامی در منطقه بیش از این به چالش کشیده نشود.

بیشتر بخوانید: حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران + ویدیو

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. محمدرضا یکشنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸

    آسیای میانه پشتوانه فرهنگی ایران هست زادگاه اقوام اوراسیاتیک هست.در اثر ساده اندیشی دوستان،عربستان و ترکیه و ناتو که هیچ مرزی با آسیای میانه ندارند وارد این کشورها شده تا ایران را در گرفتاری قرار دهند.
    نگاه دینی باید کنار نگاه فرهنگی و زبانی باشد.شاید اگر طالبان افغانستان به یک هم اندیشی با دیگر گروه‌ها برسند کلید ورود ایران به آسیای میانه همین افغانستان هست.
    این کشورها بازمانده دوران روسیه تزاری و انگلیس هستند و پیش از آنها بیشتر خان نشین بودند با این تفاوت که حالا ناتو و آمریکا و ترکیه جای انگلیس را گرفتند.
    و ترس آمریکا هم ثبات در افغانستان هست.چون راه ابریشم ایران و افغانستان و چین را به هم وصل می‌کند.امیدوارم زودتر این راه چندهزارساله زنده شود.به ویژه راه آهن هرات مزارشریف بدخشان ساخته شود.
    چین و هندوستان هم باید درگیری های مرزی خود را هرچه زودتر با میانجیگری ایران و روسیه حل کنند.

    پاسخ
  2. فرزند ایران یکشنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳

    بیانیه دکتر رئیسی را که دیدم خیلی جای عصبانیت دارد. سفارت را تعطیل کرده اند و حمله را با وجود مشخص شدن ابعاد تروریستی می نامند. و ما همچنان از دوستی و رابطه و اتحاد حرف می زنیم. واقعا نمیدانم باید چه بگوئیم به این مسئولان خود سوتفاهم پندار؟؟؟!!!!

    پاسخ
  3. اکبرمختاریان یکشنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۷

    فعلا ما شعار نابودی اسرائیل را میدیم درحالیکه صدها اسرائیل اسلامی البته صدابار بیشعورتر ازصهیونیسم را درمقابل خودمان باسیاست خارجی کاملا غلط ورشکست خورده درست کردیم .مگر میشود کشوری باهمه درتقابل باشد و اتفاقا همه را گناهکارو دشمن بداند بغیر ازخود.

    پاسخ
    1. سعید دوشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳

      بله می شود دولت امام علی نشان داد که می شود. وقتی بخواهی از حق دفاع کنی باید هم در ۵ سال فقط ۳ جنگ داخلی داشته باشی.

  4. سید رسول دوشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۹

    کل دنیا بده و فقط فقط ما خوب خوبیم.

    پاسخ
    1. سعید دوشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۲

      بله محض اطلاع همه کافر بودن و فقط ابراهیم مومن بود.

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.