به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” روزنامه انگلیسی گاردین مدعی ارسال محموله جدید پهپادی ایران به روسیه، شامل ۱۸ فروند پهپاد مهاجر ۶، شاهد ۱۲۹ و شاهد ۱۹۱ شد.

طبق گزارش روزنامه انگلیسی “گاردین” به نقل از منابعی در داخل ایران، یک هیئت روسی متشکل از ده نفر از افسران و تکنسین‌های روسی در نوامبر ۲۰۲۲ میلادی (آبان ۱۴۰۱) به شهر تهران، پایتخت ایران سفر کرده و حداقل ۱۸ فروند پهپاد تهاجمی را برای نیروی دریایی روسیه سفارش داده اند. این محموله شامل شش فروند پهپاد مهاجر ۶ و ۱۲ فروند پهپاد شاهد ۱۹۱ و ۱۲۹ است که توسط یک کشتی باری نیروی دریایی ارتش روسیه از طریق دریای کاسپین و چند پرواز خطوط هوایی دولتی ایرانی به روسیه ارسال شده‌اند. ایران همچنین مستشارانی را به مسکو فرستاده است تا استفاده از این پهپادها را به کاربران روسی آموزش دهند.

گاردین منابع این گزارش را اظهارات مستقیم کسانی عنوان کرده است که از جزئیات فروش پهپادها، قابلیت‌ها و مشخصات ساخت آنها اطلاع دارند.

ایران پیش از این، پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۶ را به روسیه ارسال کرده است که ضربات سختی را به توان نظامی اوکراین و تاکتیک‌های ناتو و آمریکا وارد کرده است. این خسارات موجب خشم غربی‌ها و راه‌اندازی موجی از حملات سیاسی، رسانه‌ای و حتی نظامی علیه ایران و تأسیسات وزارت دفاع و نیروهای مسلح این کشور شد.

بیشتر بخوانید: حمله ناموفق به تأسیسات وزارت دفاع ایران در اصفهان؛ ماهیت انفجار در تهران و شهرهای دیگر ایران چه بود؟

همکاری‌های نظامی ایران و روسیه پس از وقوع جنگ در اوکراین و نیاز روسیه به جنگ افزارهای موثر برای مقابله با سیل کمک‌های آمریکا و کشورهای اروپایی سرعت بیشتری به خود گرفت. طبق اظهارات رسمی برخی مقامات ایرانی و گزارش‌های غیررسمی رسانه‌های غربی، روسیه در این دور از همکاری‌ها با ایران، قصد دارد جنگنده‌های سوخو ۳۵ و بالگرد کاموف ۵۲ را با پهپادهای تهاجمی و انتحاری و همچنین موشک‌های بالستیک ایرانی مبادله کند.

کمک‌های وسیع آمریکا و کشورهای اروپایی منجر به سرنگونی و ناکارآمدی اکثر پهپادهای روسی در این جنگ شد و ارتش روسیه برای جبران این ضعف به خرید پهپادهای ایرانی روی آورد. بر فرض صحت اطلاعات گزارش گاردین درباره فروش پهپادهای مهاجر ۶، شاهد ۱۲۹ و شاهد ۱۹۱ به روسیه، لازم به ذکر است که این پهپادها در عملیات‌های گذشته ایران علیه آمریکا و گروه‌های تروریستی در منطقه غرب آسیا نقش برجسته‌ای داشته‌اند و قابلیت پشتیبانی از عملیات‌های زمینی ارتش روسیه در اوکراین را نیز دارا هستند.
پهپاد مهاجر ۶ پهپادی است که علیرغم اجرای دقیق عملیات‌های تهاجمی، از توان تصویربرداری بالایی برای اجرای عملیات‌های شناسایی برخوردار است. شاهد ۱۲۹ نیز قادر به حمل تعداد زیادی بمب و یا موشک هدایت شونده است که امکان اجرای عملیات علیه اهداف مورد نظر روسها با بالاترین دقت ممکن در جبهات مختلف اوکراین را برقرار می‌کند. پهپاد شاهد ۱۹۱ نیز با اجرای همین قابلیت ها در سطح دیگری می‌تواند تهدیدی جدی برای پدافند ارتش اوکراین در جبهات مرزی روسیه و شبه جزیره کریمه باشد.

بیشتر بخوانید:
دانش نظامی: پهپاد شناسایی رزمی مهاجر ۶
دانش نظامی: پهپاد شناسایی رزمی شاهد ۱۲۹

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی اس اس چهارشنبه, ۲۶ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶

    بنظرم بخواییم همه اش پهپاد بدیم روسیه زیاد هم خوب نیست چون ذخایر خودمون کم میشه چون ما منابع نامحدود نداریم که بگیم بازم میسازیم ولی خوبی دیگه این ماجرا اینکه ما پهپاد ها مون رو توی میدان واقعی نبرد در مقابل تجهیزات به روز غربی ازمایش می کنیم میفهمیم که چه برتری که معایبی دارند

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.