چرا علیف در مونیخ توپ را به زمین ایران انداخت؟

دوشنبه 1 اسفند 1401 - 23:32
https://iswnews.com/?p=89246

الهام علیف در نشست امنیتی مونیخ امسال که به بررسی مسائل جهانی و بحران ها می پردازد حاضر شد. هدف اصلی رئیس جمهور آذربایجان از حضور در این نشست، تلاش در راستای تحقق یک دستاورد بزرگ برای امضای قرارداد مورد نظر خود و تحمیل شرایط بر نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بود. اما طرف ارمنی در مقابل وی نه تنها عقب نشینی نکرد، بلکه علیف را کاملا به چالش کشید.

الهام علیف در نشست مونیخ در نشستی سه جانبه با نخست وزیر ارمنستان و گرجستان به بیان دیدگاه خود پرداخت و در حاشیه نشست نیز با میانجی گری آنتونی بلینکن وزیر امرو خارجه آمریکا به طور مستقیم با پاشینیان نخست وزیر ارمنستان مذاکره کرد. جیحون بایراموف و آرارات میرزویان وزیران خارجه دو کشور نیز در این نشست سه جانبه حاضر بودند.

علیف پس از برنامه گفتگوی نشست مونیخ و دیدار سه جانبه با میانجی گری آمریکا دو مصاحبه مهم با رسانه های جمعی برگزار کرده است.

ناتوانی از پاسخگویی به پاشینیان

وی درباره مواضع نیکول پاشینیان و ادعاهای او درباره عدم وجود مردم سالاری و وجود رشوه و فساد اقتصادی در آذربایجان که خود علیف در راس آن است به رسانه های دولتی کشورش گفت: “من نمی دانم و شما می توانید آن را شرح دهید. البته شما در این نشست منتظر خبرهای خوب بودید اما این اتفاق نیفتاد. اما اگر صمیمانه نگاه کنیم این رویداد رخ می داد. پنهان کاری و تحریف حقیقت ممکن نیست. ما در دنیای اطلاعات زندگی می کنیم و هر کسی می داند در کجا چه اتفاقی می افتد. بخاطر همین مواضع غیرجدی و تحریف شده مورد قبول قرار نمی گیرد.”

علیف همچنین درباره موضع آذربایجان در مذاکرات تصریح کرد: “موضع ما یکی است و هر آنچه که می گوییم بر پایه واقعیت است. ما آشکارا بزرگی خود را بیان می کنیم و طرف های بین المللی هم می دانند که ما چه می خواهیم. ابتدا اینکه موضوع قره باغ از یک مسئله روزمره بین المللی خارج شود و دیگر آنکه اجازه نمی دهیم تا مسئله قره باغ در مذاکرات میان آذربایجان و ارمنستان مطرح شود و من این موضوع را در گفتگو با بلینکن یادآوری کرده ام. ما می خواهیم که مرزها براساس نقشه های تاریخی مشخص شود و این کار تاریخ و منطق دارد. همچنین ما از ارمنستان می خواهیم که از اداعای ارضی نسبت به خاک ما دست بردارد و روابط (دو کشور) عادی شود.”

رئیس جمهور آذربایجان درباره رویکرد پاشینیان در نشست مونیخ نیز گفته است: “ما نمی فهمیم که ارمنستان چه می خواهد. گاهی به ما می گویند که درباره موضوع جاده لاچین به خانکندی موضع گیری نمی کنند و گاهی هم می گویند که مشغول حل مشکل قره باغ کوهستانی هستند. آنها باید برای خود و طرف های خارجی مشخص کنند که چه می خواهند.”

بیشتر بخوانید: پاشینیان در نشست مونیخ: علیف رشوه بگیر و مفسد اقتصادی است

موضع گیری ضعیف علیف در مقابل فرانسه

الهام علیف در پاسخ به مذاکره با نمایندگان اتحادیه اروپا و موضع گیری های فرانسه نیز گفته است: “درست این است که من در این مورد چیزی نگویم. تمام دیدارها به صورت روزانه دنبال شده و گمان می کنم که موضع حق طلبانه آذربایجان را همه فهمیده اند و مورد قبول قرار گرفته است.”

کارت انرژی آذربایجان، بازی علیف

پرسش دیگر رسانه های دولت باکو از علیف درباره حوزه انرژی بود که وی در پاسخ اظهار کرده است: “امنیت انرژی در نشست دائوس (نشست جهانی اقتصاد) و در اینجا جزو مباحث همیشگی است. آذربایجان به عنوان منبع جدید انرژی اروپا و تامین کننده امنیت انرژی مورد استقبال قرار گرفته است. آذربایجان و اروپا هر دو از این پروسه کسب سود می کنند و بدون شک هر قدر که دیپلماسی انرژی موفق باشد خواسته های ما با قدرت تامین می شود.”

حمله تروریستی هماهنگ شده بود

رئیس جمهور آذربایجان در حاشیه نشست امنیتی مونیخ طی مصاحبه دیگری اتهاماتی را بر علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده است. الهام علیف با اشاره به رویداد تیراندازی سفارت دولت باکو در تهران مدعی شده است: “این عملیات تروریستی علیه ساختارهای دیپلماتیک آذربایجان است. تروریست در عرض ۳۰ تا ۴۰ دقیقه خلع سلاح نشد و ماشین های پلیس آمدند و رفتند که در نتیجه آن یکی از کارکنان امنیتی ما به قتل رسید و دو نفر زخمی شدند. یکی از کارکنان ما شجاعت به خرج داد و تروریست را خلع سلاح کرده و با این کار جان کارکنان سفارت و خانواده های دیپلمات ها را که در این ساختمان زندگی می کردند، نجات داده است. بخاطر همین ما می خواهیم که فورا تحقیق شود.”

این مقام دولتی با بیان مصاحبه رسانه های ایرانی با یاسین حسین زاده عامل تیراندازی به سفارت دولت باکو مدعی هماهنگی رسانه ها با عامل تیراندازی شده و افزوده است: “حقیقت این است که رسانه های ایرانی از تروریست مصاحبه گرفتند و این نشان می دهد که تروریست از سوی سازمان های حکومت ایران به آنجا فرستاده شده است.”

علیف همچنین درباره موضوع تحقیقات پرونده در رابطه با عامل تیراندازی نیز گفته است: “مورد عجیب دیگر این که دو روز پس از حمله، فرد تروریست یک شخص دیوانه اعلام شده است. این نظریه فوری چگونه صادر شده است؟ این کار تلاشی برای محافظت از او در محاکمه است. بخاطر همین حاکمیت ایران باید تحقیقات شفافی انجام دهد و به ما در این مورد اطلاع رسانی کند. تروریست باید محاکمه و شود و مهمتر از آن افرادی وابسته به حاکمیت که تروریست را به آنجا فرستاده اند باید به دست عدالت سپرده شوند. تنها پس از این کار ما درباره عادی سازی روابط می توانیم صحبت کنیم.”

بیشتر بخوانید: وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان ایران را متهم به حمله تروریستی کرد!

سرمایه گذاری علیف روی مخالفان جمهوری اسلامی ایران

البته دولت آذربایجان در نشست مونیخ فقط به همین مورد بسنده نکرده و شبکه تلویزیونی دولت باکو با اعزام یک گروه خبری، راهپیمایی اعضای گروه تروریستی منافقین (سازمان مجاهدین خلق ایران)، سلطنت طلبان، عناصر قومگرای پان ترک تجزیه طلب و احزاب مسلح کرد را در این شهر به صورت مستقیم پخش کرده است. آذ.تی.وی مشارکت کنندگان در این راهپیمایی را نماینده مردم ایران معرفی می کند و از پیشینه این سازمان مارکسیستی در ترور و قتل شهروندان، مقام های سیاسی و نظامی، جاسوسی برای بیگانگان و مهمتر از خیانت به کشورشان که با حضور در صفوف نیروهای ارتش متجاوز عراق سخنی به میان نمی آورد. رسانه های دولتی باکو به رضا پهلوی یکی از سخنرانان نشست امنیتی مونیخ توجه ویژه نشان داده اند درباره آینده روابط ایران و آذربایجان با او مصاحبه کرده اند!

سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس خبری روز یکشنبه ۳۰ بهمن، موضع رسمی ایران را درباره گفته های الهام علیف بیان کرده است. وی بدون اینکه از شخص خاصی نام ببرد با انتقاد در این مورد خاطرنشان کرده است: “بهتر است از هرگونه پیش داوری ، سیاسی سازی و تبلیغاتی کردن موضوع خودداری شود. طرح رسانه ای تفسیرهای غیر حقوقی از این رویداد اقدامی سازنده در مسیر پیگیری حقوقی و قضایی پرونده نیست.”

کنعانی با بیان ادامه مراحل پرونده تاکید کرده است: “طبق گفته های پیشین مقام های ایرانی این پرونده مراحل قانونی خود را طی می کند و آنچه اطلاع رسانی شده گفته های صریح ضارب است. همه ابعاد این رخداد تلخ در حال بررسی و رسیدگی دقیق و کارشناسی است. طی پیام های دیپلماتیک و تماس مقام ارشد سیاسی و قضایی دو کشور جمهوری اسلامی ایران آماده است تا نتایج تحقیقات را در اختیار طرف آذربایجانی قرار دهد و مطمئن هستیم که در فضای همکاری و اتخاذ رویکرد سازنده مقام های جمهوری آذربایجان پاسخ تمام پرسش های خود را دریافت می کنند.”

بیشتر بخوانید: توهین رسانه‌های آذربایجانی به رهبر انقلاب اسلامی در سکوت خفت‌بار مقامات و رسانه‌های ایرانی!

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. فرزند ایران سه شنبه, ۲ اسفند, ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۷

    ترکیه بار دیگر لرزید. الهام جون مراقب حرف زدنت باش

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.