آیا موشک های انصارالله، ایرانی است؟

چهارشنبه 2 اسفند 1396 - 10:39
https://iswnews.com/?p=8935

در روزهای آغازین حمله ائتلاف سعودی به یمن، «سرتیپ احمد العسیری» (سخنگوی ائتلاف)، از نابودی کامل پایگاهها و انبارهای موشکی ارتش یمن توسط جنگنده‌های ائتلاف اطلاع داد؛ اما …

اما پس از گذشت (نزدیک به) سه سال از آغاز جنگ یمن، موشک ‌های یمنی از بُرکان، قاهر، تا زلزال و… با عبور از سد سامانه های پیشرفته دفاعی نظیر پاتریوت و…، به اهدافی با بُرد هزار کیلومتر می رسند و از ریاض تا ابوظبی را زیر چتر تهدیدات خود دارند!

 

در طول این جنگ با هر شلیک موشکهای یمنی، شاهد جنجال رسانه ای از سوی سعودی ها و سایر همپیمانانش هستیم که بعضا برای ما نیز این سوال را ایجاد می کند که؛ آیا موشک های انصارالله، ایرانی است؟

 

برای پاسخ به این سوال سه احتمال را میتوان در نظر گرفت:


۱- موشک ها ایرانی است! (بنابر ادعای سعودی ها و آمریکایی ها)

با توجه به محاصره شدید هوایی یمن و همچنین قطع دسترسی انصارالله و ارتش به سواحل جنوبی، امکان ارسال تسلیحات جنگی از سوی ایران و یا هر کشور دیگری منتفی است. سواحل غربی نیز با از خارج شدن تنگه باب المندب از کنترل ارتش و انصارالله، و استقرار نیروهای ائتلاف سعودی در دریای سرخ، امکان رسیدن هر نوع کشتی کمک رسانی را دور می سازد.
همچنین اگر فرض را بر این بگذاریم که ایران قبل از آغاز جنگ یمن، تعداد زیادی موشک را به یمن رسانده باشد، باز هم احتمال اول ما لنگ می زند؛ چرا که در طول سه سال اخیر پس از شلیک فروندها موشک، بالاخره بایستی تا الان ذخایر موشکی یمن به اتمام می رسید.

۲- موشک ها مربوط به انبارهای تسلیحاتی علی عبدالله صالح است! (بنابر ادعای علی عبدالله صالح)

در این صورت اولا ادعای ائتلاف سعودی مبنی بر انهدام انبارها و قدرت موشکی یمن نقض می شود. دوم اینکه تعداد این موشک ها هر تعداد هم که بوده باشد قطعا در اثر گذر زمان بخشی از آنها در اثر فرسودگی عمل نخواهد کرد و یا فاقد کاربری خواهد بود. سوم اینکه صحت گفته علی عبدالله صالح بعید نیست. اما دسترسی انصارالله به آنها مورد بحث های متعدد است. (آیا انصارالله با صالح بر سر موشکها توافق کرده اند؟ آیا موشکها پس از سقوط دولت صالح توسط انصارالله کشف و ضبط شد؟ آیا صالح داوطلبانه موشکها را به انصارالله تحویل داد؟)

۳- موشک ها ساخت یگان های موشکی ارتش یمن است. (بنابر ادعای مقامات یمنی)

این احتمال اسناد محکم تری نسبت به موارد قبلی دارد.
اولا اینکه دانش تولید موشک از طریق ایران به نیروهای مقاومت در غزه انتقال پیدا کرده است، پس انتقال این دانش به یمن نسبت به غزه سخت تر نیست.
دوم اینکه ممکن است پس از سقوط دولت عبدالله صالح، موشکها بدست یگان موشکی ارتش و انصارالله مهندسی معکوس شده باشند.

در نتیجه پاسخ به این سوال با توجه به احتمالات یاد شده دشوار و همه موارد بی شک تاثیر گذار است. (در همین راستا برخی نظرات نظیر روشنفکران سعودی هم وارد میشود که ایران تسلیحات را از طریق سومالی به یمن قاچاق میکند که در جای خود از سوی سعودیها خلاقانه است!)

 

آنچه مسلم است توان موشکی یمن است که با کمک یا بدون کمک ایران به خودکفایی رسیده است و این نکته نیز حائز اهمیت است که این قدرت؛ ابزاری بازدارنده، امتیازی در مذاکرات و پاسخی متقابل به حملات هوایی ائتلاف است، نه تغییر دهنده اوضاع جبهات جنگ!
کمااینکه اوضاع این روزهای جبهات یمن به دلیل محاصره شدید ائتلاف سعودی و آمریکا و فتنه اخیر امارات (اغفال علی عبدالله صالح و درگیریهای صنعا)، زیاد جالب نیست و سردمداران یمنی با فداکاری رزمندگان درصدد خرید زمان هستند تا شیرازه (سیاسی و قبیله ای) یمن را حفظ و عملیات های هجومی را از سر بگیرند.

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس چهارشنبه, ۲ اسفند, ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱

    خودکفایی کجابود ، معلوم شده سرجنگی موشکهای اسکادرو از پونصد کیلو تی ان تی به پنجاه کیلو‌تی ان تی کاهش دادن وباعث افزایش برد موشک شدن ،بقیع موشکها هم ساختار ساده ومحلی دارن وخیلی راحت توسط پاتریوت زده میشن، هیچ موشکی رو ماندیدیم که به هدف خورده باشه فقط ادعابوده ومدرک وسندی نبوده

    ایران هم ممکنه ازقبل فرستاده باشه بع صورت قطعات وگاهگداری هم ازش شلیک بکنن حوثیها واین وضعیت ایران رو پیچیده تر میکنه درجهان

    پاسخ
  2. محمد چهارشنبه, ۲ اسفند, ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۱

    به نظر دوستان
    میتوان با ویدو کنفرانس هم به رزمندگان یمنی نحوه ساخت موشک به اونها داد؟
    درست از طرف زمین و دریا محاصره شدن ولی به نظر بنده خوب میشه اگه از طریق ویدو کنفرانس کارهای بیمارستانی امدادی و نظامی ارایه داد.?

    پاسخ
  3. a.k شنبه, ۵ اسفند, ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴

    اگر موشکهای یمنها ایرانی است ایوالله.

    پاسخ
  4. a.k شنبه, ۲۶ اسفند, ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹

    اگر موشکاها ایرانی باشه که ایوالله

    پاسخ
  5. ناشناس شنبه, ۲ فروردین, ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵

    با اینکه مخالفم جمهوری اسلامی هستم ولی موافق کمک به یمنی ها هستم آدمین درباره غنائم جنگی انصار الله از سعودی ها بگید بنظرتون به دست آوردن این سلاح های پیشرفته به دست انصارالله در موفقیت های اخیر تاثیری داشته؟

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.