تحولات مالی و بورکینافاسو در ۴۰ روز گذشته

پنجشنبه 7 اردیبهشت 1402 - 21:04
https://iswnews.com/?p=92911

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” عناصر گروه جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در ۴۰ روز گذشته، ۲۵ عملیات علیه نیروهای ارتش مالی و سه عملیات علیه نیروهای ارتش بورکینافاسو به انجام رساندند.

عناصر گروه جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در طول ۴۰ روز گذشته ۲۵ عملیات علیه نیروهای ارتش مالی و سه عملیات نیز علیه نیروهای ارتش بورکینافاسو به انجام رساندند. بیشتر این عملیات‌ها از نوع یورش مستقیم و برخی دیگر به ویژه در نزدیکی شهر تیمبوکتو واقع در مرکز مالی، از نوع حمله راکتی و خمپاره‌ای و تعدادی نیز استفاده از بمب جاده‌ای بوده است. در این بین عملیات انغماسی فرودگاه سیفاری در ۲ اردیبهشت ماه که در آن از دو خودروی انفجاری استفاده شد و کمین همان روز در منطقه ماسینا، از عملیات‌های شاخص این ۴۰ روز می‌باشند. جزئیات این عملیات ها به شرح موارد زیر است:

– مسلحین جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در روز سه شنبه ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۱، ایست بازرسی ارتش مالی در شهر دیری در ۷۰ کیلومتری شهر تیمبوکتو را مورد یورش قرار داده و دست کم یک تن را کشته و یک تن دیگر را زخمی کردند.

– عناصر جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در روز چهارشنبه ۲۴ اسفند ماه، به پایگاه نیروهای ژاندارم مالی در شهر سیگو واقع در نیمه جنوبی مالی حمله کرده و سه خودرو را به آتش کشیدند.

– تروریست‌های جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در روز جمعه ۲۶ اسفند ماه، به پایگاه ارتش مالی در روستای دیوبا در منطقه کولیکورو در ماسینا واقع در جنوب مالی حمله کرده و دو تن از نیروهای ارتش مالی را زخمی کرده و ۱۰ خودرو را به آتش کشیدند.

– تروریست‌ها در همین روز کمینی علیه نیروهای ارتش مالی بین دو روستای فمان و فو در منطقه سیکاسو در جنوب مالی اجرا کردند که طی آن دو تن از نیروهای ارتش مالی کشته و یک تن دیگر اسیر شدند.

– افراد جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در روز شنبه ۲۷ اسفند ماه، در راه مواصلاتی بین کلافورو و مرجا در منطقه کولیکورو در ماسینا کمینی علیه نیروهای ارتش مالی اجرا کردند که طی آن یک تن از نیروهای ارتش مالی کشته و یک تن دیگر اسیر شد.

– عناصر این گروه در روز یکشنبه ۲۸ اسفند ماه، پاسگاه ارتش مالی را در شهر سومپی واقع در غرب شهر تیمبوکتو با راکت مورد هجوم قرار داده و هشت تن از نیروهای ارتش را کشته و زخمی کردند.

– عناصر این جماعت در روز دوشنبه ۲۹ اسفند ماه، یک بمب جاده‌ای را بر سر راه خودروی ارتش مالی در راه مواصلاتی بین روستای مارکالا و سیربالا در منطقه ماسینا منفجر کردند که موجب انهدام آن شد.

– این عناصر در روز سه شنبه اول فروردین ماه ۱۴۰۲، به پایگاه ارتش بورکینافاسو در روستای زورکوم واقع در غرب شهر کایا حمله کرده و چند تن از نیروهای ارتش بورکینافاسو را کشتند.

– این عناصر همچنین در روز چهارشنبه ۲ فروردین ماه، به یک گروه از نیروهای ارتش مالی بین گومبو و نارا در شمال منطقه کولیکورو و در نزدیکی مرز موریتانی حمله کرده و دستکم دو تن از نیروهای ارتش مالی را به قتل رساندند. یک تن از عناصر تروریست نیز در این درگیری زخمی شد.

– افراد جماعت نصرت الاسلام و المسلمین همچنین در روز چهارشنبه ۲ فروردین ماه به پایگاه ارتش بورکینافاسو در روستای ینگولوگو در نزدیکی مرز ساحل عاج یورش بردند.

– عناصر جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در روز شنبه ۵ فروردین ماه، با چهار گلوله خمپاره به پاسگاه ارتش مالی در منطقه اشرن در غرب شهر تیمبوکتو واقع در مرکز مالی حمله کرده و دست کم یک تن را کشته و یک تن دیگر را زخمی کردند.

– مسلحین جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در روز دوشنبه ۷ فروردین ماه به پایگاه نیروهای امنیتی مالی در روستای مرجا در منطقه کولیکورو حمله کرده و یک تن از عناصر اسیر خود را آزاد کردند.

– عناصر این گروه در روز جمعه ۱۱ فروردین ماه به پایگاه ارتش مالی در روستای فارابانا در نزدیکی باماکو پایتخت مالی حمله کرده و چهار خودرو را به آتش کشیدند.

– تروریست‌ها در همان روز به پایگاه ارتش مالی در ساناکورو بین کیتا و باماکو واقع در جنوب غرب مالی حمله کرده و یک تن را به اسارت گرفتند.

– عناصر جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در روز شنبه ۱۲ فروردین ماه، گروهی از نیروهای پیاده ارتش مالی را بین دوگوفری و فارابوگو در منطقه سگو با دو بمب جاده‌ای مورد هدف قرار دادند.

– این عناصر در همین روز به پایگاه نیروهای امنیتی مالی در روستای بلا واقع در منطقه سیکاسو در جنوب شرق مالی حمله کردند.

– افراد جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در همین روز، یک خودروی ارتش مالی را در نزدیکی گلاساگو در دایره بانکاس با بمب جاده‌ای مورد حمله قرار دادند.

– این افراد در روز چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه به یک خودروی ارتش مالی بین روستای فوبوگو و ترنتسیس۳۶ واقع در ماسینا حمله کردند.

– مسلحین جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در روز پنجشنبه ۱۷ فروردین ماه به پایگاه ارتش مالی در روستای زامبوگو در نزدیکی باماکو پایتخت مالی حمله کرده و پنج تن از نیروهای ارتش را کشته و شش خودرو را به آتش کشیدند.

– این مسلحین در روز شنبه ۱۹ فروردین خودروی ارتش مالی را در شهر نونو در منطقه ماسینا مورد هدف قرار دادند.

– افراد جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در روز دوشنبه ۲۱ فروردین با نیروهای ارتش بورکینافاسو در نزدیکی شهر بیتو واقع در مرز بورکینافاسو با غنا و توگو درگیر شده و تعدادی از نیروهای ارتش بورکینافاسو را کشته و زخمی کردند.

– عناصر جماعت در روز پنجشنبه ۲۴ فروردین به پایگاه ارتش مالی در روستای هیریماکونو در منطقه سیکاسو حمله کرده و سه تن از آنها را به قتل رساندند.

– این عناصر در روز یکشنبه ۲۷ فروردین ماه به پایگاه نیروهای امنیتی مالی در ویلیسیبوگو یورش بردند.

– افراد جماعت نصرت الاسلام والمسلمین در روز دوشنبه ۲۸ فروردین ماه، به پایگاه ارتش مالی در روستای جنکونتی در منطقه ماسینا یورش بردند.

– مسلحین این جماعت در روز سه شنبه ۲۹ فروردین ماه کمینی علیه نیروهای ارتش مالی بین نارا و گیری در ماسینا اجرا کرده که به کشته شدن سه تن از جمله یک افسر ارتش مالی به نام عمر تاروری و اسارت دوتن دیگر انجامید.

– عناصر جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در روز چهارشنبه ۳۰ فروردین کمینی را علیه نیروهای ارتش مالی بین سوکولو و فرابوگو در منطقه ماسینا اجرا کرده و هفت تن از نیروهای ارتش را به قتل رساندند، سه تن از عناصر جماعت نیز در این کمین کشته شدند.

– عناصر انتحاری جماعت در روز شنبه ۲ اردیبهشت ماه با دو خودروی انفجاری وارد فرودگاه سیافری در منطقه ماسینا شده و بخشی از ساختمان فرودگاه و پاسگاه‌های اطراف آن را منهدم کردند. درگیری بین انغماسی‌ها و نیروهای واگنر (روسی) و ارتش مالی تقریبا دو ساعت به طول انجامید و بنا بر گزارش مؤسسه الزلاقه وابسته به جماعت نصرت الاسلام و المسلمین طی آن ده‌ها تن از نیروهای واگنر و نیروهای ارتش مالی کشته و زخمی شدند. در این بین ۱۵ تن از تروریست‌ها نیز کشته شدند. این در حالی است که منابع رسمی کشور مالی تنها از کشته شدن ۱۰ غیر نظامی و سه نیروی نظامی در این حمله خبر دادند، و یوگنی پریگوژین، فرمانده نیروهای واگنر نیز اظهار داشت که در این عملیات هیچ آسیبی به نیروهای واگنر وارد نشده است.

– مسلحین جماعت در همین روز کمینی را بین مرجا و نارا در ماسینا علیه نیروهای ارتش مالی اجرا کردند که طی آن ۱۰ تن از نیروهای ارتش مالی کشته شدند، در این کمین سه تن از تروریست‌ها نیز به قتل رسیدند.

لازم به ذکر است که در این گزارش از آمار و اطلاعات منابع خبری جماعت نصرت الاسلام والمسلمین استفاده شده است.

بیشتر بخوانید: شناخت و بررسی گروه‌های درگیر در جنگ داخلی مالی

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.