عفرین در آستانه سقوط

همانطور که در گزارش های قبلی گفته بودیم، سقوط تپه راهبردی بافلیون در محور شمال شرقی(محور شران) مترادف با رسیدن به دروازه های شمالی عفرین است.

 

درستی این گزاره با سقوط دومینو وار تمامی روستاهای شرقی و شمالی حد فاصل عفرین تا تپه بافلیون اثبات شد و در نهایت “قیبار”(الهوی) نزدیک ترین روستا در یک کیلومتری شمال شرق عفرین به کنترل اتاق عملیات شاخه زیتون درآمد.

از این رو در طول روزهای گذشته در محور شمالی، نیروهای مسلح ترکیه موفق شدند روستاهای مهمی مانند قطمه، کفرجنه، مریمین، جلبل و قیبار را تصرف کنند.

 

در محور جنوبی اما پس از سقوط جندریس، اتاق عملیات شاخه زیتون به صورت برق آسا توانسته خود را به ۳ کیلومتری عفرین برساند.

در این محور طی چند روز گذشته حدود ۱۵ روستای کوچک و بزرگ مانند جلمه توسط نیروهای مسلح ترکیه تصرف شد.

 

با این اوصاف ارتش ترکیه و مسلحین تحت امرش به زودی شهر عفرین را در محاصره کامل قرار خواهند داد و دود این آتش به چشم کسانی خواهد رفت که اشغال شدن توسط ترکیه را به تعامل و بازگشتن به آغوش وطن ترجیح دادند و باید به حال مردمان کردی افسوس خورد که در این میان بشدت متضرر خواهند شد..

 

در حال حاضر اخباری که از تخلیه شهر توسط غیر نظامی ها منتشر می شود، قابل رد و یا تایید نیست، این اخبار بیشتر از منابع نزدیک به اتاق عملیات شاخه زیتون منتشر می شود و به اعتقاد برخی هدف از انتشار این اخبار، در هم شکستن روحیه مدافعین شهر و توجیه کشتارهای احتمالی روزهای آینده است.

 

در محور های دیگر مانند محورهای بلبل و راجو نیز مسلحین بصورت پیوسته در حال پیشروی هستند و دیروز و امروز چندین منطقه در شمال راجو و جنوب بلبل مانند جقماق کبیر و صغیر، علمدار، جنجلی، کوتانلی، هوران، طفله و … تصرف شدند.


دانلود نقشه با کیفیت

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ساسان دوشنبه, ۲۱ اسفند, ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۲

    با این اوصاف ارتش ترکیه و مسلحین تحت امرش به زودی شهر عفرین را در محاصره کامل قرار خواهند داد و دود این آتش به چشم کسانی خواهد رفت که اشغال شدن توسط ترکیه را به تعامل و بازگشتن به آغوش وطن ترجیح دادند و باید به حال مردمان کردی افسوس خورد که در این میان بشدت متضرر خواهند شد..

    مگه دو هفته پیش مدافعان کرد با دولت سوره توافق نکردند پس چرا دولت سوریه هیچ کاری نکرد دیگه کردهای بدبخت چه کار دیگه نکردند از نیروهای دولتی سوریه دعوت کردند و نیروهای سوریه در ظاهر مستقر شدند ولی دولت سوریه در پشت پرده با اردوغان وحشی توافق کرده غوطه شرقی در قبال عفرین

    پاسخ
    1. Mirza دوشنبه, ۲۱ اسفند, ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۰

      خیر . مذاکرات نتیجه ای نداد . و ارتش سوریه به آن معنا وارد منطقه نشد.
      در واقع کردها از برگرداندن کنترل منطقه به دولت سوریه سرباز زدند و مذاکرات نتیجه ای نداد.

    2. اسماعیل سه شنبه, ۲۲ اسفند, ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۱

      ظاهرا چاههای نفت دیرالزور و برخی مناطق عرب نشین دیگر هم که در اشغال کردهاس جزیی از مذاکره بود و علی رغم تمایل مدافعان عفرین، سرانشان در شرق فرات به اتکای آمریکا و اسرائیل با دولت سوریه و مقاومت همراهی نکردند تا تنش و جنگ و خونریزی به این زودیها پایان نگیرد. هرچند دولت سوریه امکان انتقال و ارسال نیرو و مهمات برای عفرین را از شرق فرات فراهم اورد. در یکی از کلیپ ها چند کرد ایرانی عضو پژاک هم عازم عفرین دیده می شود. در واقع کرد ها فکر می‌کردند که حالا که عفرین مال ما نیست دست ترکیه و مخالفان باشه بهتره. از نظر دولت سوریه هم مذاکره با ترکیه راحت تر از مذاکره با کرد ها خواهد بود. الله اعلم بلکه توافقی هم شده است. با نقشه راهی که کردها ترسیم کرده اند وجود یک دولت مقتدر در سوریه به ضرر اینهاست. چون اشغال گران کردی فعلا اولویت ارتش سوریه نیست و هرچه جبهه بزرگتری مقابل دولت باشد به نفعشان می باشد. دیگر عفرین فقط جنبه حیثیتی برای کردها داشت و بقول نویسنده بیچاره ها قربانی سیاست بازی اربابانشان در عدم همراهی با دولت شدند.

  2. محمد دوشنبه, ۲۱ اسفند, ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴

    سلام
    ممنون از اخبار و تحلیل های شما.
    در خبر و تحلیل امروز شما در بخشی ذکر شده مدافعین شهر. مدافعین امروز همان متصرفین دیروز سوریه هستند که تاکنون هم با دولت مرکزی و مقاومت همکاری نکردند.
    اگر اشتباه نگفته باشم ، عفرین اولین شهر بود که در سال ۲۰۱۲ از کنترل ارتش سوریه خارج شد.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.