مسئول ارشد امنیتی دولت تاجیکستان در شهر خاروغ کشته شد

یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 - 13:45
https://iswnews.com/?p=93080

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” بر اثر درگیری نیروهای اطلاعاتی تاجیکستان و مسلحین ناشناس کامران رجب زاده، رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان در شهر خاروغ کشته شد.

بر اساس گزارش منابع دولتی تاجیکستان، بر اثر درگیری نیروهای امنیتی و مسلحین ناشناس در ۸ اردیبهشت ماه، در بخش ۱۸۴ حوزه استحفاظی پاسگاه تیشار در استان بدخشان کوهستانی، کامران رجب زاده، رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان در شهر خاروغ کشته شد.

طبق این گزارش، مسلحین ناشناس هشت نفر بوده‌اند و در صبح روز ۸ اردیبهشت ماه پس از ورود غیرقانونی از مرز افغانستان وارد خاک تاجیکستان شده‌اند اما نیروهای امنیتی تاجیکستان متوجه این موضوع شده و پس از کمین در یک منطقه نامشخص، به آنها حمله می‌کنند. منابع دولتی همچنین مدعی هستند سه نفر از این مسلحین را بازداشت کرده و پنج نفر دیگر به سمت خاک افغانستان متواری شده‌اند.

موقعیت مکانی خاروغ در نزدیکی مرز افغانستان

طبق بررسی های منبع میدانی تحولات جهان اسلام، درباره این موضوع سه روایت وجود دارد:

۱- روایت اول ادعای منابع دولتی است که قتل رجب زاده را در جریان یک گشت زنی مرزی عنوان کرده است. در این باره باید گفت رجب زاده عالی ترین مقام امنیتی شهر خاروغ است و ریاست مرزبانی مقامی تحت فرمان وی می‌باشد. چرا یک مقام امنیتی باید به گشت زنی مرزی بپردازد؟

۲- روایت دوم می‌گوید که رجب زاده با قاچاقچیان مواد مخدر و سلاح گرم ارتباط گرفته و در یک جلسه حضوری بر اثر درگیری مسلحانه و یا در پی یک اختلاف توسط آنها کشته شده است و به همین علت مراسم کفن و دفن رجب زاده توسط دولت تاجیکستان به طور عجیبی سریع و فشرده انجام شده است.

۳- روایت سوم به نقل از منابع محلی در شهر خاروغ است. کامران رجب زاده از عوامل اصلی سرکوب اعتراضات سال گذشته بدخشان کوهستانی و همچنین قتل مخالفین دولت امامعلی رحمان از جمله محمدباقر محمدباقروف بوده است و به همین دلیل توسط مخالفین دولت ترور شده است. به نظر می‌رسد که این روایت به واقعیت نزدیک‌تر باشد.

بیشتر بخوانید: ترور محمد باقر محمدباقروف؛ در بدخشان تاجیکستان چه می‌گذرد؟

علاوه بر این، نیروهای مرزبانی تاجیکستان در ۶ اردیبهشت ماه، در مرز استان بدخشان کوهستانی با افغانستان، دو فرد مسلح ناشناس را حین ورود به خاک این کشور هدف تیراندازی قرار دادند که در نتیجه این دو نفر کشته شدند. برخی منابع محلی در افغانستان، این افراد را از اعضای گروه انصارالله تاجیکستان ذکر کرده‌اند.

لازم به ذکر است که در جریان مذاکرات طالبان و نمایندگان کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان در شهر خاروغ در ۴ فروردین ماه، دولت تاجیکستان در ازای تحویل سفارتخانه افغانستان در شهر دوشنبه خواستار استرداد محمد شریف اف، مشهور به مهدی ارسلان، فرمانده گروه جماعت انصارالله تاجیکستان شده بود. طالبان با رد این درخواست، نسبت به انتقال مسلحین گروه جماعت انصارالله تاجیکستان از شهرستان های مرزی استان بدخشان کوهستانی متعهد شده است.

بیشتر بخوانید: کنترل کنسولگری افغانستان در شهر خاروغ به طالبان واگذار شد

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.